Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Situatie.

1schotel met een dubbele kop gericht op astra 1 en 3.vanuit de dubbele kop gaat 1 coaxkabel naar binnen. Situatie in huis.

Twee ontvangers te weten 1 voor de nederlandse zenders etc en een ontvanger voor ontvangst tnt zenders frankrijk.

Verder 1 tv om te kijken.

Mijn vraag: ik zoek een splitter met schakelaar zodat ik de inkomende coaxkabel kan splitten naar de twee voor de ontvangers. Vanuit die ontvangers gaan dan voor ontvangst tv twee hdmi-kabels. Welke zijn daar voor geschikt? Ik bedoel natuurlijk de splitters met schakelaar.

• Like 1

Geplaatst: (aangepast)

Beste wijnenhenk,

Welkom op sat4all! :)

Er is zelfs zo'n "splitter" die automatisch schakelt! Die heet '(smart) priority switch' oftewel voorrangsschakelaar.

Hij is er van diverse merken; google er maar eens op.

Een priority switch heeft een 'master' poort en een 'slave' poort.

Staat er spanning op de master poort, dan heeft de master ontvanger de controle over de LNB. (De slave kan dan meestal wel meekijken naar zenders van dezelfde LNB, in hetzelfde kwadrant als de master, maar dit is kennelijk een 'toevallig', onbedoeld effect.)

Staat er geen spanning op de master poort, dan heeft de ontvanger op de 'slave' poort de controle.

(Let op: sommige ontvangers geven ook in standby LNB-spanning! Die zijn dus niet zomaar bruikbaar op de master poort, of je moet ze compleet stroomloos maken.)

Aanvulling:

Alternatieven:

-manual A/B switch

-0/12volt switch (werkt soms al op 5 volt, dus eventueel aan te sturen via USB-poort van een ontvanger)

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Als ontvanger 1 nog een scart heeft, dan kan hij met de switch die a33 voorsteld het ook nog doen als ontvanger 1 aanstaat, er 12V gaat naar die switch via de scart. Als ik mij niet vergis is dat pin 8.

Wat ik ook nog gehad heb, maar dan moet die in het zicht staan, was ene die switch met gelijk welke ab. Je moest 5 sec op gelijk de welke maar dezelfde toets drukken, en die schakelde om.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

De TNTSAT ontvanger weet niks van diseqc poorten, die gaat uit van een 1:1 verbinding naar Astra1. Je gebruikt echter een CD duo LNB met daarin een diseqc schakelaar om tussen Astra1 en-3 te schakelen. Dat gaat niet betrouwbaar werken, als je naar Astra3 kijkt en omschakelt naar de TNTSAT ontvanger dan 'kijkt' die naar Astra3 ipv Astra1.  De beste oplossing is om een 2e kabel te trekken voor de TNTSAT ontvanger.

Geplaatst:

Hallo.

Ik heb hier dezelfde situatie: 1 ontvanger voor CD en 1 ontvanger voor TNT sat op 1 aansluiting.

Gebruik hiervoor een sat schakelaar (zie foto).

Overigens kan mijn TNT ontvanger omgaan met het diseqc 1.1 protocol en kan dus ook de FTA kanalen op astra 3 hiermee ontvangen.

Maar ook al schakel ik diseqc uit dan werkt het nog.

post-85955-0-65013600-1501406265_thumb.jpg

Geplaatst:

Een priority switch werkt prima voor dit geval ! Ik heb ook zo'n switch in mijn testruimte. Slave is een VU DUO en op de master sluit ik een in te stellen decoder aan. Dit komt dus op hetzelfe neer. Ik heb zelfs een HDMI switch erbij, en dat gaat ook automatisch. 

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Een priority switch geeft meer dan 5dB verlies en heeft slechts een isolatie tussen beide aansluitingen van 20dB.
Een handbediende switch heeft maar 0,2dB verlies en een isolatie tussen beide aansluitingen van 70-90dB.

post-60869-0-84348500-1501408246.jpg

Geplaatst:

Bedankt voor alle reacties. Moet het nog goed even bestuderen. Als leek is het voor mij nogal acrabada.

Maar als ik het goed begrijp heb ik keuze uit

Handbediende schakelaar die dan ook het minste verlies heeft.

Automatische kastje. Vraag me wel af hoe dat werkt of dat ik dan buiten de source verzetten nog iets anders moet doen

Tweede kabel trekken en deze rechtstreeks op tntontvanger aansluiten. Deze laatste heeft niet mijn voorkeur.

Geplaatst:

Een tweede kabel trekken zal in beide gevallen nodig zijn maar als de tweede ontvanger naast de eerste ontvanger staat gaat het maar om een stukje van een paar decimeter vanaf de schakelaar.

Geplaatst: (aangepast)

Hallo.

Kleine correctie: TNT sat ontvanger ondersteunt het diseqc 1.0 protocol

Welke?

Waarom zou dat niet werken? een duo of triple lnb heeft een ingebouwde diseqc 1.0 switch, en staat default zonder diseqc aansturing op poort A dus Astra 19. Je kunt daar gewoon een TNTSAT ontvanger aanhangen zonder diseqc mogelijkheden.  ;)

Precies, standaard op poort A, dus alleen als een andere ontvanger die niet op poort B heeft gezet en alle NL zenders zitten op Astra3...

Als de TNTSAT ontvanger wel met diseqc overweg kan is dat natuurlijk geen probleem, maar dat is nieuw voor mij.

aangepast door zeeteefje
Geplaatst:

Een tweede kabel trekken zal in beide gevallen nodig zijn maar als de tweede ontvanger naast de eerste ontvanger staat gaat het maar om een stukje van een paar decimeter vanaf de schakelaar.

Ik bedoel een tweede kabel trekken vanuit de schotel. Natuurlijk moet ik twee kabels hebben naar ontvangers vanuit splitter

Geplaatst:
Welke?

Precies, standaard op poort A, dus alleen als een andere ontvanger die niet op poort B heeft gezet en alle NL zenders zitten op Astra3

Vlgs mij zitten de nederlandse zenders verdeeld op 1 en 3. Want bij het afstellen heb ik destijds veel geklooi gehad en kon daarom maar een gedeelte van de zenders ontvangen

Geplaatst:

Tja wijnenhenk, je schreef dat je beide ontvangers op dezelfde tv hebt aangesloten dus je kijkt altijd maar via 1 ontvanger tegelijk.
Als het wel eenvoudig is om een tweede coaxkabel te trekken, dan kun je een lnb nemen met twee aansluitingen. Dan heeft elke ontvanger zijn eigen aansluiting en kun je gewoon kiezen met HDMI 1 of 2 van welke ontvanger beeld wilt hebben. Dan heb je dus helemaal geen switch nodig.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen