Ga naar inhoud


Gepairde kaart met ci+ vs ci+ met geïntegreerde kaart


Aanbevolen berichten

Hi,

Veel mensen hier, gaan niet naar een provider, omdat de kaart geïntegreerd is, in de module, zoals het opkomende joyne en de nieuwe orca van m7.

Maar kan mij iemand uitleggen, welke voordeel voor de gewone hobbyist er is tussen een gepairde losse kaart met de unieke module, en een module met geïntegreerde kaart?

Veel van die grotere providers zoals bvb sky de en anderen gaan de kaart pairen met de module.

Ik heb hier van mijn kabelprovider ook zo'n exemplaar, maar voor een gewone hobbyist niet werkend te krijgen op een hobby module of softcam. Ik weet zelfs niet of experts dat kunnen.

Het enige voordeel dat ik kan noemen, is als de kaart het loodje legt, enkel die vervangen moet zijn, en als die geïntegreerd is, gans de module.

Maar ik werk al met smartkaarts van het analoge tijdperk, en de enige die stukgingen, was door mijn geëxpirimenteer, maar nooit door normaal gebruik.

Maar als gewone mens, zie ik toch mischien belangrijke zaken over het hoofd tussen de 2 genoemde, en kan mij iemand het voordeel van de ene t.ov. De andere verduidelijken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het voordeel van de nieuwe techniek voor de provider is dat je met 1 module maar op een plek in een ontvanger kan kijken.

 

Het voordeel van een losse kaart is dat de consument met een losse kaart op meerdere plekken meerdere programma's tegelijk kan bekijken.

 

Het nadeel van een losse kaart voor de provider is dat deze gebruikt kan worden als bron voor op grote schaal illegaal kijken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook dat losse kaarten voordelen bied, maar ik heb het over het verschil van:

Kaarten die gepaired zijn met de ci module ( bvb telenet,ziggo in nagra, sky de), t.o.v. Modules met geïntegreerde kaarten ( bvb M7, joyne)!

aangepast door sattv4iedereen

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daar zit geen functioneel verschil tussen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In sommige landen zie ik als oplossing het multiroom aanbod. Bijv. Polen met Polsat.
Daarbij heb je een hoofdontvanger en ontvangers in meerdere ruimtes in hetzelfde pand. Waar dan eenmaal per week de hoofdkaart ingestoken moet worden. Die ontvangers kunne blijkbaar CI modules zijn. Het fijne weet ik er verder niet van.
Een vorm van legale cardsharing lijkt me, maar nogal omslachtig.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niet echt een verschil. Die 'geïntegreerde kaart' in de nieuwe M7 decoders en CI+ modules is een smartcard in Mini-SIM formaat. Als je die eruit haalt en in een adapterkaart steekt (zie afbeelding), dan heb je terug een 'normale' smartcard, maar die is uiteraard gekoppeld aan de decoder of CI+ module, dus zolang die beveiliging niet wordt doorbroken ben je er niets mee.

butget-full-size-adapter.jpg?t=145643644

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een publieke oplossing om gepairde kaarten op een alternatieve ( hobby) module of ontvanger te gebruiken heb ik nog niet gezien, zelfs geen youtube filmpje, en wegens boardregels, dus ook geen plaatsen.

Maar hetgeen ik hierboven lees, is wel iets interesants.

Om te bewijzen, dat je de kaarten en of modules niet uitleent, moet de ontvanger per bepaalde tijdsduur de hoofdkaart/module eens zien.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niet echt een verschil. Die 'geïntegreerde kaart' in de nieuwe M7 decoders en CI+ modules is een smartcard in Mini-SIM formaat. Als je die eruit haalt en in een adapterkaart steekt (zie afbeelding), dan heb je terug een 'normale' smartcard, maar die is uiteraard gekoppeld aan de decoder of CI+ module, dus zolang die beveiliging niet wordt doorbroken ben je er niets mee.

butget-full-size-adapter.jpg?t=145643644

Als je de info leest, zou die nog niet aan de module gekoppeld zijn. Ik heb hier ooit een topic geplaatst met foto's, waar je dit kon zien in het ci menu.

Ik ben benieuwd of je zo'n mini smartkaart, in de nieuwe secure viacces modules met orca ondersteuning zou steken, wat je zou zien?

Ik heb zo'n secure digital smit viacces module, maar ken niemand met zo'n ontvanger die het kaartje er even zou uithalen om te zien wat de reactie is.

aangepast door sattv4iedereen

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het uitgangspunt van de vraag niet helemaal: We worden geen abonnee van Joyne omdat we onze favoriete onze ontvangers willen gebruiken en wel zonder alle nare beperkingen van een CI-module.

Dat er aanbieders zijn die kaarten hebben die getrouwd zijn met modules is juist. Ik zie geen trend van een toename daarin. Belangrijk is dat het trouwen van kaarten ons niet in staat stelt om onze favoriete ontvangers te gebruiken zonder beperking van CI-modules en getrouwde kaart dus ook reden zou zijn om weg te blijven.

 

Ik denk dat een getrouwde kaart met name voor de TV-aanbieder voordelen biedt in de zin dat het flexibeler is dan een kaart met ingebouwd abonnement: Een kaart trouwt vaak pas met zijn module of ontvanger bij het eerste gebruik. Dat betekent dat een ontvanger die eenmaal getrouwd bij een volgende eigenaar met een andere kaart kan trouwen. Een aanbieder is waarschijnlijk ook in staat op commando te scheiden, zodat de eindgebruiker toch op een andere ontvanger over kan stappen.

 

Een heel belangrijk onderscheid komt op het moment dat het codeersysteem verouderd is. Een CI-module is economisch veel kostbaarder dan een kaart. Het opsturen van nieuwe kaarten met een volgende versie van de beveiliging is daarom veel goedkoper dan het vervangen van alle CI-modules.

 

Er zijn her en der wat verhalen geweest dat UPC-klanten in het verleden in staat waren hun boxkey uit hun ontvanger te lezen en daarmee in staat waren hun getrouwde kaart in hun eigen ontvanger te gebruiken. Volgens mij is echter nog nooit op grote schaal een trouwsysteem verbroken geweest.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik ben een leek op dit gebied. Ik heb nu nog CD met een M7 satelliet ontvanger thuis (in Spanje) en een Bente satellietontvanger in de caravan. Als ik met de caravan op pad ga, dan haal ik het CD kaartje uit de M7 en doe die in de Bente van de caravan. Werkt prima. Nu wil ik overstappen naar Joyne, vanwege het feit, dat ik meer zuidelijk in Spanje/Portugal wil gaan reizen en geen zin heb om een hele grote schotel mee te sjouwen in de caravan. Joyne gebruikt geen kaartje maar een module. Thuis, in Spanje, heb ik een nieuwe LG TV met een CI slot. Dus ik zou normaliter de Joyne module daar in gaan doen en bij caravan gebruik de Joyne module uit het CI slot van de TV en daarna in het CI slot van de Bente (caravan). Aan de M7 heb ik niets meer, want daarin zit geen CI slot. Nou lees ik dat zo'n module, die van CD zowel als die van Joyne, een soort van huwelijk aangaat met het eerste apparaat (CI slot) waarin deze gestoken wordt. Dat zou impliceren, dat ik dus niet meer deze module uit het CI slot van de TV kan halen en daarna in de Bente kan stoppen van de caravan. Is dat zo? En indien zo is, is het dan wel mogelijk dat ik de Joyne module direct in de Bente stop en dan zowel thuis als in de caravan deze Bente gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de CI+ module of ook wel CI-Cam met toegevoegde veiligheidsopties, kun je in elk toestel gebruiken dat een CI+ gecertificeerde CI-Cam slot heeft

een CI+ module wordt niet gepaired, enkel de losse smartcard wordt gepaired aan het gecertificeerde apparaat of aan de CI+

 

daar Joyne geen losse Kaarten gebruikt is er geen sprake van "pairen"

aangepast door Tonskidutch
tikfout

Baby I'm A Fool

Melody Gardot

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...