Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een schotel van 60 cm. breed en 67 cm.hoog.

Met de LNB Maximum XO-31 is het de bedoeling om Astra 19,2 en Astra 23,5 te ontvangen. Dat lukt, maar dan moet ik de schotel wel wat verdraaien. Het is ofwel Astra 19,2, ofwel Astra 23,5.

Of is mijn schotel te klein ?

Geplaatst:

Beste eddyverc

Welkom op dit forum

De Maximum XO-31 zou toch echt goed moeten passen op een schotel van 60x67cm. Het is dan ook merkwaardig dat je de schotel moet draaien om de Astra 19,2 of 23,5 te ontvangen.
Heb je in het menu van je satellietontvanger wel gekozen voor diseqc 1.0 met Astra 19,2 voor #1 en Astra 23,5 voor #2?

Geplaatst:

Bedankt, beste Sprietje, voor het snelle antwoord.

Ik zal dat eens proberen zie op mijn decoder van TV-Vlaanderen.

Overigens gaat het over een schotel voor mijn motorhome, maar op mijn motorhome in de tuin staat een automatische antenneschotel, waarmee ik makkelijk kan wisselen tussen Astra 19,2 en Astra 23,5.

Ik heb echter in de tuin ook een vaste schotel op statief geplaatst voor mijn motorhome en het is die schotel die ik moet verdraaien van 19,2 naar 23,5.

Er zitten ook niet veel zenders van TV-Vlaanderen meer op 23,5, zodat ik eigenlijk geen groot probleem heb, maar ik wil dit wel opgelost zien. Zo ben ik nu eenmaal...

Geplaatst:

Op een decoder van TV-Vlaanderen hoef je dat niet in te stellen. Dat gaat automatisch.
Heb je op je motorhome een automatische schotel met een enkele lnb waarbij de schotel dus iets moet verdraaien of heb je daar dat monoblock op staan zodat je kunt schakelen tussen de Astra 19,2 en 23,5 zonder dat de schotel hoeft te verdraaien?.
Welke schotel is dat precies die in de tuin staat?
Hoe schuin heb de dit blok staan en in welke streek staat die schotel?
Het je de kop van de Astra 19,2 in de klem staan of die van de Astra 23,5?

Geplaatst:

Beste Srietje,

Je bent wel nog heel actief zo laat op de avond, maar ik zal proberen je perfect te antwoorden.

Op mijn motorhome staat een automatische schotel met een enkele lnb, die ik dus moet verdraaien.

Op de schotel in mijn tuin staat 'Sab satellite'.

De elevatiehoek staat op 29. Wij wonen in Anzegem (Bij Waregem).

Op de lnb staat niet te lezen welke de kop van 19,2 is en welke van 23,5. Ik neem aan dat de linkse (als je erachter staat) die is van 23,5 en die zit in de klem (zoals aangeraden wordt in het demo-filmpje van TV-Vlaanderen).

Ik heb ook een Xsarius-meettoestel en als ik dat aansluit aan de schotel kan ik precies zien of de schotel goed gericht is. En zo stel ik vast dat bv. 23,5 wegvalt als ik te veel naar 19,2 draai.

Als ik je vandaag niet meer lees : nog een fijne avond gewenst !

Geplaatst:

Bedankt, Sprietje.

Ik bedoel natuurlijk dat er niet veel zenders van TV-Vlaanderen meer zitten op Astra 19,2. Ik heb verkeerdelijk geschreven Astra 23,5.

Op je foto van de LNB staat 23,5 links en 19,2 rechts. Op mijn LNB-kop staat niets, maar zoals ik al zei neem ik aan dat Astra 23,5 links zit van achteraan bekeken en die zit dan ook in de klem.

Nog een fijne dag gewenst !

Geplaatst:

Het klopt dat er bij de Maximum XO-31 niets op staat want het is een monoblock dat voor diverse satellietcombimaties gebruikt kan worden.
Bijv. de Eutelsat 9 en 13 oost op een 60cm schotel,
bijv. Eutelsat 13 en 16 oost voor een 80cm schotel,
bijv. Eutelsat 10 en 13 oost voor een 80cm schotel,
bijv. Eutelsat 7 en 10 oost voor een 80cm schotel

en ook wordt hij gebruikt voor de Astra 19,2 en 23,5 voor een 60cm schotel maar dan heb je geen optimale ontvangst. Bij een monoblock staan de antennes namelijk recht, bij een duo-lnb die bedoeld is voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 staan de antennes schuin. Dan heb je pas een optimale ontvangst.
Een duo-lnb is dan ook niet hetzelfde als een monoblock ook al is de afstand van de twee lnb's hetzelfde.

Geplaatst: (aangepast)

Legio mensen gebruiken de Maximum XO-31 voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 omdat deze klein en plat is. Zeker ook voor automatische schotels waar het een probleem is als de behuizing te hoog is want dan klapt die bij het neerklappen van de schotel op het dak van de camper.
De ontvangst van een echte duo-lnb zal wel een fractie beter zijn maar dat merk je alleen bij regen als de ontvangst net op het minimale randje is waarbij je nog beeld hebt.
Bij normaal weer doet deze het gewoon goed dus geen reden om een andere te kopen.

post-60869-0-69755800-1501832120.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Als ik het dus goed begrijp, Sprietje, moet het met mijn huidige schotel en monoblock lukken om zonder schuiven zowel Astra 1 als Astra 3 te ontvangen ? Komt het eropaan met de schotel de precieze tussenstand te vinden tussen Astra 1 en Astra 3 ? Millimeterwerk...

Als het goed is hoef je helemaal niet te middelen.
Wat heb je nu precies voor een schotel. Maak er eens een foto van.
Nog beter, meet maat "X" eens op op 40% van de hoogte van de schotel.

post-60869-0-75503100-1501834126_thumb.png

aangepast door Sprietje

De maat X (tussen de schotel op 40 %) en de voorkant van de LNB-kop bedraagt 44 cm., Sprietje.

Hierbij vind je ook een foto van mijn schotel.

Ik heb daarnet nog eens de test gedaan. Ik krijg zowel Astra 1 als Astra 3, maar ik moet de schotel wat verdraaien.

Bedankt voor je blijvende bezorgdheid !

post-107798-0-02010400-1501840390.jpg

aangepast door eddyverc
Geplaatst:

en der staat geen boom voor???

daar er verderop zon licht op de grond te zien is

er moet zonlicht op de schotel zijn m.b.t. vrij zicht richting satelliet (dus geen schaduw)

The Sun Won't Set

Anoushka Shankar, Norah Jones

Geplaatst:

Je hebt de lnb zo ver mogelijk naar achteren staan. Zet hem eens zo ver mogelijk naar voren. Veranderd er dan wat aan het signaal?

Heb je dan nog steeds dat je de schotel iets moet verdraaien? Het moet minder worden. Richt anders de schotel optimaal uit op de Astra 23,5, deze is het zwakste. De Astra 19,2 knalt toch wel binnen.

Wel de lnb 14 graden schuin zetten zoals ik eerde heb aangegeven. Gebruik daarvoor de hoek die ik gegeven heb.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen