eddyverc Geplaatst: 4 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2017 De schotel staat altijd in het licht, Sprietje. De lnb-kop kan ik maximaal 1 cm. naar voor schuiven, maar het resultaat blijft hetzelfde. Als ik op Astra 23,5 richt, heb ik ook Astra 28,5. Voor Astra 19,2 moet ik de schotel lichtjes bijsturen. Zou misschien ook de elevatiehoek moeten bijgestuurd worden ? Maar dan blijft het probleem hetzelfde, denk ik. Maar kom, thuis kijk ik toch niet op zenders van 19,2 en op reis kan ik weg met mijn automatische schotel bovenop de motorhome. Eigenlijk heb ik dus geen probleem. Maar volgens mij moet dat op te lossen zijn met een grote schotel en een duo-lnb-kop, van bv. TV-Vlaanderen. Dat is natuurlijk wat duurder dan wat ik betaald heb voor de schotel en de XO-31 kop. Maar aangezien het probleem niet echt prangend is, heb ik er niet veel geld voor over. Ik zou echter wel met tevredenheid toezien als de schotel op de grond zowel Astra 1 als Astra 3 kan ontvangen zonder te verschuiven. Tijd brengt raad...
Sprietje Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 (aangepast) Had dat maar eerder gezegd dat je ook de Astra 28,2 ontvangt, dan hadden we niet zo lang hoeven debatteren. Als jij de Astra 23,5 en de Astra 28,2 ontvangt, dan staat de schotel uitgericht op de Astra 28,2. 4 augustus 2017 aangepast door Sprietje
eddyverc Geplaatst: 4 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2017 Zou dat de oplossing van het probleem kunnen zijn ? Nu heb ik bij de test van de signaalsterkte 100 % sterkte en kwaliteit, zowel voor Astra 23,5 als voor Astra 28,2. Dus zou ik de schotel best eens uitrichten op 23,5 tot ik geen ontvangst meer heb op 28,2 ? Dan staat hij natuurlijk dichter bij 19,2.
Sprietje Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 Ja zeker te weten dat hij op de Astra 28,2 staat uitgericht anders kun je die nooit ontvangen.Tja, als je ontvanger 100% signaalkwaliteit aan geeft, kun je hem ook niet optimaal uitrichten. Als je de Astra 23,5 gevonden hebt, hang er dan even een vochtige zeem over zodat het percentage een flink stuk zakt. Dan kun je hem wel maximaal uitrichten.De zeem zo ver mogelijk uitwringen anders houdt die te veel signaal tegen.Als je hem iets op laat drogen komt het signaal op een gegeven moment vanzelf binnen. Je kunt ook een stuk papier van de keukenrol nemen en dat wat nat maken alleen droogt dit erg snel op.
eddyverc Geplaatst: 4 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2017 Dat lijkt me interessant, Sprietje. Als ik Astra 23,5 heb, zal ik natuurlijk ook Astra 28,2 hebben. Dus met het zeem vermindert de kwaliteit van 23,5 en tevens van 28,2. Als ik dan de schotel draai tot de kwaliteit van 23,5 weer verhoogt, zal de kwaliteit van 28,2 dalen en zelfs 0 % worden en zal de kwaliteit van 19,2 stijgen. Heb ik het goed voor ? Ik kijk ernaar uit om de test te doen, maar vandaag kan ik niet meer. Ik hou je op de hoogte.
Sprietje Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 Als je de schotel gaat verdraaien, moet je er zeker geen zeem op leggen. Dat bemoeilijkt alleen het vinden van de Astra 23,5 satelliet. Als je die eenmaal gevonden hebt en je komt aan de 100%, dan ga je pas het signaal dempen om precies het maximale signaal te bepalen. Als het maar voor een tijdelijke schotelopstelling gaat, zou ik het maar achterwege laten. Dit is een mooie kunstje voor een vaste schotelopstelling.
eddyverc Geplaatst: 5 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2017 Goede morgen, Sprietje. Zoals je zelf suggereert zou ik er best niet te veel werk van maken. De schotel staat tenslotte niet al te vast in de grond en bij het minste aanstoten staat hij niet goed meer en moet ik hem weer bijrichten. Ik heb weer 100 % op Astra 23,5 en Astra 28,2. Voorlopig ga ik het hier bij laten, maar in de toekomst zal ik misschien wel nog eens proberen. Alvast bedankt voor je gewaardeerde medewerking ! Eddyverc
Sprietje Geplaatst: 5 augustus 2017 Geplaatst: 5 augustus 2017 Jammer dat je hem niet een tikkie naar het zuiden verdraait. Waar nu de linkse kop staan moet op de plek komen waar de rechtse kop staat. Dat is dus ongeveer 4cm. De elevatie moet ongeveer 1 graad omhoog. Gebruik om de Astra 23,5 te vinden de zender Ocko. Die zit op positie 237 van de CanalDigitaal zenderlijst.
eddyverc Geplaatst: 5 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2017 Ik blijf proberen, Sprietje. Het blijft een precisiewerkje. Als de elevatie 1 graad omhoog moet, zal ik dan nog Astra 23,5 hebben ? De zender Ocko (237) zit bijkbaar niet in de zenderlijst van TV-Vlaanderen.
Sprietje Geplaatst: 5 augustus 2017 Geplaatst: 5 augustus 2017 Beste eddyvercJa het blijk dat bij jou meer niet kan dan wel maar de zender Ocko staat ook gewoon in de zenderlijst van TV Vlaanderen op positie 348.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen