Tonskidutch Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 Hoi, al tijden loop ik met de idee een schotel in de bodem te maken, bijvoorbeeld in Zee Zand op het strand voor die ene dag kijk en of luisterplezier. Men maakt een negatieve mal van de doorsnede van die parabool antenne met lange een stift eraan onder de juiste elevatie en drukt die in het Zand en draait enkele malen om de As van de stift. Al schrapende krijg je de vorm van de Parabool schotel in het zand. Spuitnevelt voorzichtig met een goede Plantenspuit een mengseltje / Oplossing Bakmeel en Norit de gevormde kuil. Steekt een LNB mount met LNB en Coax eraan in het zand en sluit je Laptop met een DVB-S2 usb stick aan. wat denken jullie gaat dat lukken? Mocht iemand het al ooit geprobeerd hebben graag ook de foto documentatie in de commentaren laten zien. Mr. Blue Sky Electric Light Orchestra
Sprietje Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 Hoe ga je de schotel op de satelliet richten?
Tonskidutch Geplaatst: 4 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2017 (aangepast) de concave vorm zou zo moeten zijn dat er altijd genoeg reflectie in het brandpunt is (zoals een prime disch) de richting Altitude en Elevatie kun je met de iPhone (die heeft Gyroscopen) en twee stokkies uitzetten 4 augustus 2017 aangepast door Tonskidutch Mr. Blue Sky Electric Light Orchestra
Sprietje Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 Kun je niet beter een zandkasteel gaan bouwen?
Tonskidutch Geplaatst: 4 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2017 het gaat om het principe klik hier is enkel de positie van de LNB belangrijk moet toch mogelijk zijn dat met simpele hobby middelen voor mekaar te krijgen Mr. Blue Sky Electric Light Orchestra
Moderator ceesv Geplaatst: 4 augustus 2017 Moderator Geplaatst: 4 augustus 2017 Hier zie je de oplossing hoe je de "schotel" kunt richten op een satelliet. https://de.wikipedia.org/wiki/Arecibo-Observatorium Bron Wikipedia https://de.wikipedia.org/wiki/Arecibo-Observatorium#/media/File:Arecibo_Observatory_Aerial_View.jpg Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 4 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2017 juist ceesv (evenals de Ballonschotel enkel de LNB wordt uitgericht) droog zand gaat natuurlijk niet Sjaak(k) daar krijg je geen vorm in en schotels van carbon fiber zijn er (koolstof dat reflecteert) bakmeel kleeft het vochtige zand aan elkaar Mr. Blue Sky Electric Light Orchestra
zeeteefje Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 Met een beetje alu folie in een kuiltje lijkt me al veel mogelijk, vooral met de spotbeam van Astra2 die aan de kust loeihard is. LNB op een stokje en proberen maar, Astra2 lukt wellicht zelfs zonder reflector, de LNB gewoon recht op de satelliet richten.
Sprietje Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 (aangepast) Nou dan vind ik dit veel leuker. Niks geen berekening van het brandpunt, geen geprul met elevatie, gewoon huppakee. Gewoon even een pannendeksel uit de keuken pakken en zie:Zou met Joyne moeten kunnen met 45cm. 4 augustus 2017 aangepast door Sprietje 1
a33 Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 wat denken jullie gaat dat lukken? Leuk idee! Ik denk dat het uitrichten van je mal in het zand inderdaad wel erg lastig zal zijn. Bij een paraboloide schotel luistert de positie van de LNB in het exacte brandpunt erg nauw; een bol-vorm van de schotel is dan denk ik prettiger omdat die ook een brandpunt heeft voor niet loodrecht op de schotel-hoofdas binnenvallende stralen. Dat geeft je meer marge voor als je een paar graadjes verkeerd hebt uitgericht. Voor de rest: Je moet misschien wel heel veel spullen meeslepen naar het strand, om dit te kunnen realiseren. Het meeslepen van een losse schotel lijkt me makkelijker. Maar als idee: ben benieuwd naar je resultaten! groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 4 augustus 2017 Geplaatst: 4 augustus 2017 Volgens mij komt de kindertijd weer boven.Een schepje met een emmertje is iets te eenvoudig, nu iets uitdagender.
Tonskidutch Geplaatst: 5 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2017 zie je wel, die hebben er ook in in zand gemaakt maar dan de ballon uitvoering Mr. Blue Sky Electric Light Orchestra
Sprietje Geplaatst: 6 augustus 2017 Geplaatst: 6 augustus 2017 (aangepast) Tja Tonskidutch, daarom had ik die afbeelding er juist bij gedaan want ik zag al wel aankomen dat daar een reactie op zou komen.Het verschil is echter dat die globe er op het zicht maar een beetje rond uit hoeft te zien. Om Ku-signalen te kunnen bundelen naar de lnb, moet het oppervlak wel heel veel zuiverder zijn. Ik heb een tabel toegevoegd waarin te zien is hoeveel het parabolische oppervlak van een schotel af mag wijken voor zowel de C-band, de Ku-band en de Ka-band en welke verliezen dat geeft.Daar wordt je denk ik niet vrolijk van als jij zo'n schotel uit zand wil maken. 6 augustus 2017 aangepast door Sprietje
Moderator ceesv Geplaatst: 6 augustus 2017 Moderator Geplaatst: 6 augustus 2017 Bij een ruw oppervlak van de schotel zal je nog wel genoeg HF aan de LNB krijgen, maar door de looptijd verschillen zal de BER slecht zijn. Vergelijk het met de oude hark op het dak met reflecties van gebouwen in de omgeving van je locatie. Je zag dan meerdere keren hetzelfde beeld, verschoven t.o.v. elkaar. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 6 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2017 aha, dat is nieuw voor me. bedankt voor die informatie, strand activiteit gestaakt Mr. Blue Sky Electric Light Orchestra
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen