Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mede-sat4all-ers,

Wij hebben een Bauknecht vaatwasser, model GSF4872, servicecode 8546 872 01010.
Die gaf een week geleden code F4, dat wil zeggen: Hij pompte bij het starten wel leeg, maar na 4 minuten volgde de foutcode.

Foutcode F4 betekent volgens de foutcodelijst dat er een probleem is met de afpompfunctie.

Dat kan komen door:

1. Defecte of verstopte afvoerpomp. Dat lijkt het niet te zijn, want de machine pompt gewoon helemaal leeg; ook als ik er extra water in gegoten heb.

2. Optical Water Indicator vervuild of defect. Ik dacht eerst dat het dat was, omdat ik eerst de vaatwasser gevuld had met heet sodawater en na een nacht weken deed hij het weer een keer.

Daarna hebben we een soda-wasbeurt op 70 graden gedaan en het hele boeltje rond het filter schoongemaakt (er zat nauwelijks vuil), en daarna deed hij het nog één keer.

Maar sindsdien krijgen we steeds weer de F4 melding, vier minuten na het aanzetten. Dat hij het nog een paar keer deed, lijkt dus meer op wat laatste stuiptrekkingen dan dat daar het probleem zat.

Ook hebben we een reset gedaan; die hielp ook niet.

Vervolgens heb ik de onderplint verwijderd en de Water-indicator doorgemeten: die geeft aan wat hij moet doen: nul ohm op buitenste twee contacten bij leeggepompte machine, nul ohm op twee rechtse contacten bij water in de machine, verder steeds oneindige weerstanden op de contacten.
Dus het ziet ernaar uit dat het ook niet aan de waterindicator ligt.

3. Control Board defect. Ik denk dat dat de oorzaak zou moeten zijn.
Ik las dat bij een defekt op het controlboard soms alleen maar een triac kapot is (dat die 'blijft hangen'), en dat vervanging van het hele board dan onnodig duur is.
Hoe vind ik waar op het controlboard het defekt zit?
Alle soldeerplekken zien er goed uit; optisch kan ik niets ontdekken.

Zou het zo kunnen zijn, dat als de triac van de pomp inderdaad defekt is (continu geleidend), dat dat de symptomen veroorzaakt die ik hierboven beschreef: dat hij blijft pompen (en uiteindelijk in F4-storing schiet) zonder een volgende stap in het programma te maken?

Of passen de symptomen niet bij zo'n fout, moet ik het ergens anders zoeken?

Als ik naar de stekkertjes op het controlboard kijk, ziet het ernaar uit dat de pomp is aangesloten op de 4polige stekker met de benaming: LS6DPM, met de twee pompdraden aan de DPM-kant van het stekkertje.
Klopt dat? Weet iemand of die benaming(en) inderdaad de pomp aanduiden?

Vanaf dat aansluitpunt kom je meteen bij een triac uit.

Als inderdaad alleen de triac defect zou zijn, zou ik bijvoorbeeld de triac los kunnen solderen, en (bij wijze van test) de triac van de drogen-ventilator (bij de VM-plug) ervoor in de plaats kunnen zetten.? Die is van hetzelfde type, heb ik gezien. Zou dat een goede test zijn?

Heeft iemand ideeën over waar de fout nog meer zou kunnen zitten? Of hoe ik een en ander verder kan onderzoeken?
Ik heb helaas niet veel verstand van triac-schakelingen....

Groet,
A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst: (aangepast)

Over de soldeerplekken gesproken. Het kan er optisch goed uitzien, maar alsnog defect zijn ;-) Heb dit zelf gehad met de wasmachine van mijn ouders (beeldscherm ging knipperen en na een aantal keer goed tegen de wasmachine aan slaan ging het even weg, maar op het laatst ook niet meer). Bleken enkele soldeerpunten van de knoppen (tactile switches rechtstreeks op de print) niet meer goed te zijn (terwijl het altijd met zorg behandeld wordt). Defecte soldeerpunten worden ook wel 'cold solder joints' genoemd. Heeft te maken met de 'RoHS-compliant' soldeerpasta die gebruikt wordt (sinds 2005/2006 zo uit m'n hoofd), want hier zit geen lood meer in, alleen tin en zilver (zijn nog wel andere mengelingen) en dit soort soldeer kan minder goed tegen het 'flexen' van het moederbord.

De triac is meer vergelijkbaar met een transistor. De microcontroller zal de triac aansturen (misschien door gebruik van een driver of andere transistor etc.) om de pomp in te schakelen. Aangezien de pomp 230V is, is de triac meestal de beste manier om deze motoren te schakelen. Er zit echter nog wel wat meer achter, maar persoonlijk verdenk ik de triac niet, want als de triac defect zou zijn, zou de pomp gewoon niet aan slaan. Blijft het meest aanneembare (als de water sensor inderdaad goed is), het moederbord.

Zou je een paar goede duidelijke foto's van het bord kunnen uploaden (voor en achterkant)? Misschien dat ik je nog iets verder kan helpen met het opnieuw solderen van enkele punten, al is het maar om iets uit te sluiten. Wordt het bord ook goed warm/heet trouwens? Hoe warm zet je de vaatwasser normaal? Dit kan veel invloed hebben op het uitzetten en weer krimpen van de soldeerpunten op het moederbord en kan misschien verklaren waarom hij het de laatste paar keer het wel deed, omdat je (wat ik van je verhaal begrepen heb) toen de vaatwasser goed heet had staan (ook heet tijdens weken?).

aangepast door drMacFaulty

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Geplaatst:

Hartelijk dank voor de reacties alvast.

@Steve:

Ik had de waterindicator getest volgens wat ik op klusidee.nl had gelezen, en hij leek mij juist OK:

.. en de Water-indicator doorgemeten: die geeft aan wat hij moet doen: nul ohm op buitenste twee contacten bij leeggepompte machine, nul ohm op twee rechtse contacten bij water in de machine, verder steeds oneindige weerstanden op de contacten.
Dus het ziet ernaar uit dat het ook niet aan de waterindicator ligt.

Denk je desondanks dat hij kapot is? Want ik begreep dat hij zo moet schakelen, zoals hij nu doet.

(Ik had een week geleden ook een topic geopend op dat forum, maar daarop nog geen enkele reactie gekregen. Sat4all is mijn favoriete forum! ;) )

De bijlage moet ik nog even goed bestuderen; de italiaanse tekst is voor mij geen alledaagse kost...

@drMacFaulty:

-soldeerpunten: ja ik weet het, ik heb bij een aantal wat 'verdachte' punten de soldeerbout er al even op gezet. Nog geen verandering.

Ik heb de sodawasbeurt op 70 graden gedaan (dat werd geadviseerd), maar de gewone vaatwas die dus nog een paar keer lukte gewoon op 50 graden. Hoe heet de print normaliter wordt weet ik niet.

Ik kan kijken of ik een paar fotoos kan maken.

-triacs

Volgens mij kan een triac op dezelfde manier kapot als een transistor: met oneindige weerstand, of juist met sluiting. Ik  heb ergens gelezen dat triacs blijven hangen, of blijven plakken, en dat dat dus dan die sluiting is.

Maar ik weet niet of dat in dit geval er ook toe zou leiden dat het programma verder niet start.

Zal het schema van @Steve ook eens verder bestuderen.

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer die waterswitch verstopt zit,kan het langer duren voordat die schakelt, en de machine dat een time-out geeft.

Die schakelaar schakelt op drukverschil of water niveau?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

na een foutbericht moet je bij sommige machines een reset doen, anders komt het bericht terug; overigens heb ik hetzelfde meegemaakt waarbij de fout kwam doordat het leegpompen te lang duurde door vuil in de afvoerslang, geen komplete verstopping dus

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

@ceesv:

Het heet een "optische water indicator". Ik weet niet precies hoe het werkt.

Ik heb wel begrepen dat de hete soda-was ook bedoeld is, om eventuele vuil-aanslag op dat ding schoon te wassen.

Bij mij gaat de machine in storing, ook al is de waterindicator inmiddels geschakeld naar "geen water meer"....

@gors:

Zo'n reset had ik ook al gedaan.

Het effect was, dat de vaatwasser steeds al direct na de schakelaar aan te zetten, maar zonder de start-toets in te drukken, begon met afpompen en in storing schoot.

Ik heb vanochtend de waterindicator opnieuw doorgemeten, deze keer met een digitale multimeter (ipv met mijn oude analoge Kyoritsu meter), om heel precies de weerstand te meten.

Helemaal leeggepompt hebben de bijbehorende contacten toch echt nul ohm. Dus dat zou voldoende moeten zijn om na de start-leegpomp door te gaan met het programma, zou ik zeggen.

Met water onderin de machine hebben de bijbehorende contacten vervolgens 1 a 2 ohm. Dat is toch niet noemenswaardig? Maar daardoor zou hij niet in de start-pompfase moeten blijven hangen denk ik.

Verdere contacten steeds oneindig ohm, zoals dat hoort.

Nu dacht ik vervolgens na het testen: maar weer even laten leegpompen. Alles weer aangesloten, en nu doet hij het weer gewoon, zonder foutcode!

Tja, is de fout nou over of niet?
Wisselvallig probleem....

Groet,
A33

Geplaatst:

geen stukje vuil in de machine zelf in het afvoerputje ? Bij mij zat er een klein schelpje in onder het filterdeel dat losklikt in de machine zelf.Heeft me toen 89 euro gekost voor de technieker want hersteldienst had dat niet doorgegeven via telefoon en stond ook nergens in handleiding. Pompte ook leeg maar af en toe ging het fout en bleef er water in.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...