Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb maar besloten het hier maar te plaatsen omdat volgens een technische vriend in Sofia Bulgarije het niet alleen maar gerelateerd is aan Xtrend.
Mijn model is 9500 trouwens.
Hij vertelde mij dat met de nieuwe wet er geen soldeer tin meer wordt gebruikt in nieuwere versies maar metaal.
Nu had ik een groot probleem na mijn verhuizing hier in Sofia, was in de winter en de Xtrend op de stoel van de auto vervoerd tegen schokken, slechte wegen hier :)
Alles aangesloten, ik heb legaal IPTV, maar flashde de blauwe led 5 maal hoorde de harde schijf opstarten maar de display bleef zwart.
Nu dacht de vriend dat het de Cam was tegen clonen van de Xtrend software..dat is dan wel een groot probleem want die moet dan naar Duitsland worden verstuurt.

Maar hij nam de box mee en na 3 uur belde hij me dat de Xtrend weer leven had, bracht hem mee en weer helaas pindakaas...niets..
Hij de box open gemaakt en met een haarfeun op de printplaat. En ja hoor de Xtrend kwam weer tot leven...
Nu blijf ik het probleem houden want elke keer als de box word uitgeschakeld is hij weer koud en kost mij minimaal 8 tot 10 minuten met de haarfeun voordat de Xtrend weer tot leven komt.
Stroom is hier ook niet al te stabiel en minimaal 2 keer per maand heb ik even voor 30 minuten geen stroom..dus dan word de box weer koud en wederom de haarfeun procedure..

Nu de vraag:
Wat kan ik doen om erachter te komen waar het losse contact is? En is dat te repareren? Ik heb financieel geen grote mogelijkheid om een andere receiver te kopen..de Xtrend is nu zo'n 3 jaar oud.
Buiten de geluid sync, wat nu is opgelost met vertraging op mijn HD Led smart TV, geen problemen mee.
Hij zapt lekker snel, heeft 2 tuners, werkt goed met Satelliet, heb een originele Nederlandse smartcard, en IPTV
Alvast bedankt voor een eventuele tip.

Peter

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Geplaatst:

Hoi Peter,

Even wat verduidelijking omtrent het gebruikte soldeer. Sinds 2006 mag er geen loodhoudend soldeer (meestal een mix van 60% tin en 40% lood). Dit mag echter niet meer gebruikt worden in consumentenapparaten. Nog wel in kritieke medische en militaire apparatuur, omdat het gewoon veel sterker is. Tegenwoordig worden er meerdere 'cocktails' gebruikt waarbij het meeste uit silver en tin bestaat.

Als ik je verhaal zo aan hoor heb je ong. hetzelfde probleem als Playstations en X-Boxes. Onder één van de hoofdchips is zeer waarschijnlijk een aantal soldeerballetjes gebroken, waardoor je het apparaat niet meer aan krijgt.

Eenvoudige manier om daar achter te komen is door het apparaat open te halen en licht tot matige druk uitoefenen op de chip waar koellichaampjes op zitten, want deze zijn het meestal. Als het blijkt dat dit het is, heb je twee opties:

1. Een reflow laten uitvoeren bij een professioneel bedrijf (kost ong. 40,-), of...

2. Een reball laten uitvoeren. Dit kost ong. 80 tot 90,-.

Een reflow is het opnieuw verhitten van de al aanwezige soldeerballetjes onder de chip. Een reball zou ik zelf doen, omdat hierbij de chip van de printplaat wordt gehaald, vervangen wordt door loodhoudende soldeerballetjes en dan wordt de chip er weer op gezet. Waarom loodhoudend? Deze kunnen vele kalen beter tegen het herhaaldelijk uitzetten en krimpen door de warmte (stress).

Op moment op mobiel, maar anders licht ik vanavond nog wel even wat toe.

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Geplaatst:

Kapster inhuren of trouwen.

Föhn :)

koude soldeerbruggen kun je in een goed geoutilleerde werkplaats inderdaad herstellen

of het hele onderdeel

ik weet niet wat het waard is qua kosten?

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst: (aangepast)

Elco's warm (niet boven 75 celsius) of koud maken kun je ook proberen :)

Ben altijd benieuwd wat het uiteindelijke probleem is bij deze dingen, dus ik blijf het volgen.

aangepast door drMacFaulty
Toevoegen extra info

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

1 uur geleden zei drMacFaulty:

Elco's warm (niet boven 75 celsius) of koud maken kun je ook proberen :)

Ben altijd benieuwd wat het uiteindelijke probleem is bij deze dingen, dus ik blijf het volgen.

een reflow zou de truuk moeten doen printplaat demonteren wat er aan kunstof verwijdert kan worden  verwijderen 

overige kunststofdelen  op print zo goed mogelijk afschermen met aluminiumfolie daarna  printplaat

10 min in oven van 200 graden en meestal werkt het dan weer maar zeker niet langer dan 10 min.

er is genoeg info over reflow op internet

gr  metropar

aangepast door metropar
type fout

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Geplaatst:

Ik zou gewoon de condencators vervangen zoals eerder aangegeven.

Als dat het probleem niet moest zijn kan je gaan verder zoeken (of weggooien)

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:

allen van harte bedankt voor het mee willen denken de Elco's zijn goed en condensators ook, zijn gecheckt. Wel een goede tip over de chip daar hebben we nog niet naar gekeken, ook ga ik even lezen voor de oven, is wel in mijn geval risky omdat zodra de batterij los word gekoppeld de Xtrend dan naar Duitsland moet worden gestuurd, het verhaal over de beveiliging van klonen. 
Ik ga na het weekend even kijken of reflow hier mogelijk is, zal hier in Bulgarije wel goedkoper zijn als 40 euro...
Nog maals aan allen bedankt...ik kan weer even verder, tot dan nog de tip, ben nog vrijgezel, om een kapster te trouwen :)
Leuke opmerking trouwens :) 
Tonskidutch

• Moderator
Geplaatst:

Na 10 minuten weer beeld was bij mijn Rebox de elco's.

Ik denk dat je voor weinig geld en risico Steve's aanbeveling kunt opvolgen.

Baadt het niet, het schaadt ook niet!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Ga alsjeblieft NIET het apparaat in de oven zetten! Dit is gevaarlijk voor jezelf en het apparaat. Een reflow moet een nauwgezet proces volgen! Kleine reflows doe ik zelf, omdat ik de apparatuur voor heb, maar begin niet met verfstripper en DIY oven oplossingen. Je maakt hier meer kapot mee dan dat je het probleem echt oplost. Alleen je print kan al kromtrekken, laat staan dat elco's niet tegen 200 graden kunnen. Trouwens, een reflow moet tot min. 220 graden, max. 30 seconden op het hoogste punt in het proces, dus een 200 graden is NIET genoeg.

Sorry voor de hoofdletters, maar ik wil dat je hier goed bewust van bent, want als de elco's bijv. niet goed afgeschermd zijn kunnen ze ook uit elkaar spatten/opdrogen en dan heb je nog veel meer ellende want dan moet je de print ook door en door reinigen.

Ik ben ook met deze DIY truukjes begonnen, meer uit nieuwsgierigheid omdat ik een paar onbelangrijke apparaatjes had liggen en ben daar snel vanaf gestapt. Na een maand kun je weer, of erger, je apparaat werkt nooit meer en kan naar de sloop.

Als je het zelf wilt doen, kijk dan eens bij JEDEC, die hier meerdere standaarden voor heeft. Alleen doen met het juiste gereedschap! Hier een link (PDF) naar een voorbeeld proces (zie appendix a, 2e blad). Kijk op het eerste blad ook maar eens naar de temperaturen voor een 'Pb-free assembly' (loodvrij) :)  Dan zijn er nog heel veel parameters die erbij meegerekend moeten worden, zoals:

- Omgevingstemperatuur.

- Luchtvochtigheid.

- Koperdikte op het bord (35, 70 of meer micrometer).

- Specificaties van het onderdeel vanaf de fabrikant (datasheet etc.).

Er zijn nog wel meer omstandigheden, maar deze zijn zo ong. wel het belangrijkste om een basic reflow te kunnen laten slagen. In de fabriek reflowen ze niet voor niets meestal met o.a. stikstof (zuurstofvrij reflowen). De 'beste' manier voor leken om zelf reflows te doen, vind ik met Vapour Phase soldeertechniek.

Kortom:

Ik zou inderdaad eerst maar eens de voedings elco's vervangen, net wat Steve en ceesv ook zeggen, want dat is een goede eerste poging :) Als het niet de elco's zijn, probeer mijn tips eens in de 2e post van dit topic en als daar iets uitkomt zou mijn advies een reball zijn (afhankelijk van hoe heet die chip wordt onder normaal gebruik) en dan hoef je nooit meer ;) 

aangepast door drMacFaulty
JEDEC info en link naar template profiel

3 uur geleden zei drMacFaulty:

.

Kortom:

Ik zou inderdaad eerst maar eens de voedings elco's vervangen, net wat Steve en ceesv ook zeggen, want dat is een goede eerste poging :) Als het niet de elco's zijn, probeer mijn tips eens in de 2e post van dit topic en als daar iets uitkomt zou mijn advies een reball zijn (afhankelijk van hoe heet die chip wordt onder normaal gebruik) en dan hoef je nooit meer ;) 

Ja ik had de elco's al laten vervangen dus dat was niet het probleem, zelf reflowen ga ik niet doen maar ga kijken welk bedrijf dit kan doen..
Nogmaals en CeesV bedankt

aangepast door Unetwork

Geplaatst:

Kun je ook proberen om op een bepaalde plek warm te maken ,en kijken wanneer hij dan weer op start

als het de voeding niet is ,het zouden de  elco's ook nog  op moederbord kunnen zijn

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

reflowen heeft geen zin,een van de spannings regelaars is defect.deze zitten op het moederboard.U2 = LP2986
U1 = LSP5502 (5v-2amp)
U5 = LSP5503 (5v-3amp)

Geplaatst:
13 uur geleden zei Steve:

reflowen heeft geen zin,een van de spannings regelaars is defect.deze zitten op het moederboard.U2 = LP2986
U1 = LSP5502 (5v-2amp)
U5 = LSP5503 (5v-3amp)

en waarom als ik de box heet maak hij wel opstart?

Geplaatst:

Hoe oud is de box als ik vragen mag? Had je ook al geprobeerd om lichtjes druk uit te oefenen op de chips?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...