Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Of probeer met coolspray de box terug te laten uitvallen.

Spuit vooral op elco's en op de spanningsregelaars.

Met wat geluk kan je zo de boosdoener vinden.

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:
18 uur geleden zei drMacFaulty:

Ga alsjeblieft NIET het apparaat in de oven zetten! Dit is gevaarlijk voor jezelf en het apparaat. Een reflow moet een nauwgezet proces volgen! Kleine reflows doe ik zelf, omdat ik de apparatuur voor heb, maar begin niet met verfstripper en DIY oven oplossingen. Je maakt hier meer kapot mee dan dat je het probleem echt oplost. Alleen je print kan al kromtrekken, laat staan dat elco's niet tegen 200 graden kunnen. Trouwens, een reflow moet tot min. 220 graden, max. 30 seconden op het hoogste punt in het proces, dus een 200 graden is NIET genoeg.

Sorry voor de hoofdletters, maar ik wil dat je hier goed bewust van bent, want als de elco's bijv. niet goed afgeschermd zijn kunnen ze ook uit elkaar spatten/opdrogen en dan heb je nog veel meer ellende want dan moet je de print ook door en door reinigen.

Ik ben ook met deze DIY truukjes begonnen, meer uit nieuwsgierigheid omdat ik een paar onbelangrijke apparaatjes had liggen en ben daar snel vanaf gestapt. Na een maand kun je weer, of erger, je apparaat werkt nooit meer en kan naar de sloop.

Als je het zelf wilt doen, kijk dan eens bij JEDEC, die hier meerdere standaarden voor heeft. Alleen doen met het juiste gereedschap! Hier een link (PDF) naar een voorbeeld proces (zie appendix a, 2e blad). Kijk op het eerste blad ook maar eens naar de temperaturen voor een 'Pb-free assembly' (loodvrij) :)  Dan zijn er nog heel veel parameters die erbij meegerekend moeten worden, zoals:

- Omgevingstemperatuur.

- Luchtvochtigheid.

- Koperdikte op het bord (35, 70 of meer micrometer).

- Specificaties van het onderdeel vanaf de fabrikant (datasheet etc.).

Er zijn nog wel meer omstandigheden, maar deze zijn zo ong. wel het belangrijkste om een basic reflow te kunnen laten slagen. In de fabriek reflowen ze niet voor niets meestal met o.a. stikstof (zuurstofvrij reflowen). De 'beste' manier voor leken om zelf reflows te doen, vind ik met Vapour Phase soldeertechniek.

Kortom:

Ik zou inderdaad eerst maar eens de voedings elco's vervangen, net wat Steve en ceesv ook zeggen, want dat is een goede eerste poging :) Als het niet de elco's zijn, probeer mijn tips eens in de 2e post van dit topic en als daar iets uitkomt zou mijn advies een reball zijn (afhankelijk van hoe heet die chip wordt onder normaal gebruik) en dan hoef je nooit meer ;) 

ik heb al diverse mainboards op deze manier weer tot  leven gewekt dus ik Weet waar ik over praat  En op wat voor temp denkje 

dat de print platen in de fabriek worden (gebakken en hoe lang ) dat houdt echt niet op na 30 sec 

en er is nog NOOIT een elko stuk gegaan

gr meropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Geplaatst:
23 minuten geleden zei metropar:

ik heb al diverse mainboards op deze manier weer tot  leven gewekt dus ik Weet waar ik over praat  En op wat voor temp denkje 

dat de print platen in de fabriek worden (gebakken en hoe lang ) dat houdt echt niet op na 30 sec 

en er is nog NOOIT een elko stuk gegaan

gr meropar

Als jij dit graag zo wilt doen, prima, maar lang niet alle ovens zijn gelijk qua temperatuur 'handhaving'. Wie weet wat voor oven TS heeft en of het hetelucht of niet is. Ik raad je aan dit advies niet aan anderen op deze manier te geven. Zeg er dan wel even bij wat voor oven jij hebt, of je hem voorverwarmd, grootte oven etc. etc.

Wees er ook bewust van dat de printen in de fabriek over een lopende band gaan met constante snelheid en door de oven heen rollen, welke i.c.m. de rolsnelheid van de band in wel 6 temperatuurzones is ingedeeld. Ook in datasheets kom je vaak genoeg een reflow grafiek tegen. Sorry, maar als je echt wist waar je over praatte had je je reactie niet geplaatst zoals hij nu is. En een complete reflow duurt, afhankelijk van de specs ong. 8 min, geen 30 seconden (dat is alleen de korte piek temperatuur). Het bord wordt langzaam warm gemaakt en ook langzaam weer afgekoeld onder nauw toezicht van het programma, zie ook de link in mijn eerdere post. Als je deze aanwijzingen niet opvolgt en je gaat een keer een bordje bakken dat vochtig heeft gestaan krijg je micro scheurtjes in de IC's of knallen sommige componenten gewoon uit elkaar door het uitzettende, opgesloten vocht in het component. Sommige componenten (bijv. PTC zekeringen) worden niet voor niets in een luchtgesealde verpakking geleverd en zit er een kaartje bij in dat reageert op vocht, met aanwijzingen wat je moet doen als het een bepaalde kleur heeft.

Nogmaals, dat je thuis bordjes op deze manier weer tot 'leven' wekt ben je helemaal vrij in en maakt mij helemaal niks uit, maar ga niet zeggen dat je weet waar je het over hebt... 

Ik laat het hier verder bij en ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn van het probleem dat TS heeft :)

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

• Moderator
Geplaatst:

Gezien het budget wat er tot beschikking staat, zou ik eerst die paar elco's en spanningsregulators vervangen.

Reflowen kan daarna altijd nog.

En er kan ook een thermische fout in de regulator zitten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Nogmaals merci voor het meedenken, we hebben hier toen alles geprobeerd en eerst op het internet gekeken waar de fouten kunnen zitten in dit model...ok dus de voeding nagekeken en die werkte normaal en stabiel. Ook bij de boot kwam de Harde schijf tot leven, maar display bleef zwart.. Vriend van me, en die zit al vele jaren +/- 30 jaar in service and sat installatie vertelde mij dat alle delen goed waren maar er een, zo noemde hij het, een koud contact was op de main board.
Maar hij kon het niet aangeven waar..vertelde niets doen en de box niet uitzetten..tja daar heb ik dus weinig aan...

aangepast door Unetwork

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Geplaatst: (aangepast)

Koud contact is dan zeer waarschijnlijk een 'gebroken' soldeerballetje onder een chip of gebroken soldeer bij componenten op de voeding die warm/heet worden.

Gebroken soldeer is ook 9/10 keer alleen bij SMD (enkelzijdig gemonteerde componenten) en meestal niet bij 'through hole' componenten.

Al op chipjes gedrukt (ook bij de voeding, niet met je hand, maar met iets van plastic doen) en dan aanzetten? Dat kan het probleem snel lokaliseren zonder schade aan te richten.

Als ik dat nu zo hoor is of de voeding can de CPU naar de knoppen of soldeerballetjes onder de grafische chip (of centrale chip), gebeurt bij laptops ook redelijk vaak.

aangepast door drMacFaulty
Extra info

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Geplaatst:

Je kan de print ook in de magnetron doen. Vermogen niet te hoog zetten anders wordt het te warm. :crazy:

Gevolgen voor eigen risico !

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:
1 uur geleden zei Unetwork:

Nogmaals merci voor het meedenken, we hebben hier toen alles geprobeerd en eerst op het internet gekeken waar de fouten kunnen zitten in dit model...ok dus de voeding nagekeken en die werkte normaal en stabiel. Ook bij de boot kwam de Harde schijf tot leven, maar display bleef zwart.. Vriend van me, en die zit al vele jaren +/- 30 jaar in service and sat installatie vertelde mij dat alle delen goed waren maar er een, zo noemde hij het, een koud contact was op de main board.
Maar hij kon het niet aangeven waar..vertelde niets doen en de box niet uitzetten..tja daar heb ik dus weinig aan...

peter verwarm eerst eens alleen de processor en kijk eens of hij dan opstart en vrij snel dan weet je waar het euvel zit

meestal is de processor in dit soort gevallen de oorzaak  daar heb je meeste kans op loslaten van solderingen

gr metropar

nokia9600 ,dbox2

Geplaatst:
22 uur geleden zei metropar:

peter verwarm eerst eens alleen de processor en kijk eens of hij dan opstart en vrij snel dan weet je waar het euvel zit

meestal is de processor in dit soort gevallen de oorzaak  daar heb je meeste kans op loslaten van solderingen

gr metropar

23 uur geleden zei drMacFaulty:

Koud contact is dan zeer waarschijnlijk een 'gebroken' soldeerballetje onder een chip of gebroken soldeer bij componenten op de voeding die warm/heet worden.

Gebroken soldeer is ook 9/10 keer alleen bij SMD (enkelzijdig gemonteerde componenten) en meestal niet bij 'through hole' componenten.

Al op chipjes gedrukt (ook bij de voeding, niet met je hand, maar met iets van plastic doen) en dan aanzetten? Dat kan het probleem snel lokaliseren zonder schade aan te richten.

Als ik dat nu zo hoor is of de voeding can de CPU naar de knoppen of soldeerballetjes onder de grafische chip (of centrale chip), gebeurt bij laptops ook redelijk vaak.

Vandaag bij terugkomst van de kerk deed de box het weer niet, dus alles even met plastic aangedrukt, maar niets...de Processor verwarmd ook niets, de box deksel was open...na pakweg 7 minuten weer leven..maar de kap was nog steeds er niet op, dus na 15 minuten weer niets...display bleef NPO1 aangeven maar geen response.
Weer verwarmen nu met kap erop, na 5 minuten wel weer leven, nu doet alles het weer, morgen verder kijken...

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Geplaatst:

denk dat steve het toch wel eens bij het juiste eind kan hebben zoals meestal

gr metropar

nokia9600 ,dbox2

• Moderator
Geplaatst:

Sjaak, ik weet miet of je het onderwerp gelezen hebt, maar de ontvanger werkt niet wanneer die koud is.#

Pas wanneer na 10 minuten of langer de ontvanger is ingeschakeld werkt alles weer.

Lijkt mij dat hij dan beter de fan uitgeschakeld kan laten bij de koudstart.

Ik zou als eerste de tips van Steve uitvoeren, en dan verder kijken......

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...