Ga naar inhoud


Triax 88 multifeed afstellen


230571

Aanbevolen berichten

Even wat opmerkingen.


Ik zie dat je 3 smalle lnb's gebruikt. Waarom? Er is ruimte genoeg om normale lnb's te nemen. Met normale lnb's met koppen van 60mm vang je meer signaal bij multifeed. Ook ontvang je bij regen duidelijk minder signaal met lnb's met smalle koppen dan met normale lnb's.
Ook de skew van de Astra-lnb's staan volgens mij niet schuin genoeg.
Astra heeft de pré-skew van hun satellieten zonder aankondiging afgeschaft waardoor Astra-lnb's 7,5 graad schuiner gezet moeten worden dan voorheen. Zie voor de juiste skew-instelling de site van SES-Astra: https://extranet.ses.com/AntennaPointingCalculator/
De 19,2-lnb moet op een skew van -10° staan
De 23,5-lnb moet op een skew van -13° staan

Verder schrijf je: 10. Hopen dat ik niet per ongeluk tegen de satelliet stoot...
Dan moet je wel erg lange armen hebben want de satellieten staan ongeveer 40.000km van ons vandaan.:D

 

aangepast door Sprietje
Emoji toegevoegd
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Super leuk, een reactie van de echte prof! Leerzame feedback en vragen / opmerkingen waarvan ik weer leer.

Korte reactie:

- Ik had een oude schotel met 2 LNB's en deze vervangen door de huidige, zodoende heb ik gebruik gemaakt met de materialen die ik had. 

Door te lezen op dit forum wilde ik de normale LNB zetten aan de zijkant voor de belangrijkste prio (23.5 of 4.8) om de reden die u noemde. Echter toen ik met de digitale satmeter ging controleren had ik net wat meer ontvangst (sterkte + signaal) met de smalle lnb. Gisteravond met stevige wind en regen was het ontvangst prima met alle 4 lnb's. 

- SKEW: Wel heb ik verschillende dingen geprobeerd en eerst de theorie toegepast.  Ik had een andere bron (https://www.dishpointer.com/) gevonden. Deze gaf de waarden aan die ik in eerste instantie heb gebruikt en in de tabel heb gezet. Ik heb zojuist de site en ook andere bronnen bekeken zoals die leuke app 'satellite pointer', deze geeft dezelfde waarden aan als de site SES-Astra die u aanreikte. Blijkbaar is er ergens iets  nog niet perfect uitgericht bij mij, maar goed het werkt. De SKEW had ik alvorens het testen vanuit de theorie gedraaid (proefondervindelijk), maar nu toch weer zo gezet na het meten met de digi satmeter op verschillende V en H transponders. Het werkt nu. Mocht ik in de toekomst geen zenders op de V of H niet kunnen ontvangen dan weet ik waar aan het aan ligt en pas ik het aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dishpointer.com is een zeer handige site. Helaas is het bij die site nog niet doorgedrongen dat de pré-skew bij de 3 Astra satellieten onaangekondigd is afgeschaft. De enige sites die hier wel rekening mee houden is de site van SES-Astra zelf: https://extranet.ses.com/AntennaPointingCalculator/

en de professionele site van Jens T. Satre: https://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

nagekeken en klopt inderdaad nu.Geeft netjes voor mij 18 graden aan op 28.2E

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de locatie invoert recht onder de satelliet op 28,2 oost, dan moet de calculator "skew nul" aangeven. Dat is gedaan op onderstaande afbeelding en de calculator geeft een skew aan van +7,5 graad. Dan hanteert deze site dus nog steeds dat de Astra satelliet een pré-skew heeft van 7,5 graden.

 

wel pré-skew op Dispointer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png.7c50e4d81c6def7cb9dd239484b6f327.png

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Namens een vage kennis van mij die het graag eens zelf wilt gaan proberen om zijn kleine Technisat schotel te vervangen voor een Triax TD88 met vier Alps twin LNB’s uitgericht op Astra 1-2-3 en Hotbird. 
De locatie is Latitude: 51.8238 en Longitude: 5.7298 in Wijchen.

De Alps twin LNB’s zijn wat lastiger leverbaar. Mocht er een beter alternatief zijn, dan hoor ik dat graag maar voorlopig houd ik het op de Alps.

Ik heb jaren terug zo’n soortgelijke setup geplaatst maar dan op een TD78. Als hij de cijfertjes heeft zou hij het zelf moeten kunnen, hoop ik. 😂

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Wijchen moet een Triax 88 als volgt worden afgesteld om de 13-19,2-23,5 en 28,35 oost te ontvangen.
Stel de rail 10,5° schuin. Een originele Triax-rail dient hiervoor omgedraaid te worden omdat die in de normale stand maar maximaal 7,5° schuin kan.
Stel de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm
Stel de andere lnb's op de volgende afstanden:
- tussen de Astra 19,2e en 13e-lnb        78mm
- tussen de Astra 19,2e en 23,5e-lnb     54mm
- tussen de Astra 23,5e en 28,35e-lnb   60mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
- Hotbird 13 op    -5°
- Astra 19,2 op   -10°
- Astra 23,5 op   -13,5°
- Astra 28,35 op -17°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail
-stel de elevatie van de schotel in op 29,3° om de Astra 19,2 te vinden.

Als je 4 dezelfde lnb's wilt zou ik de Inverto Ultra PLL nemen die een kop van 48mm hebben, zie:
https://inverto.tv/lnb/445/single-high-gain-low-noise-40mm-pll-lnb

Voor optimale ontvangst: 3 stuks Opticum lnb en 1 stuks Inverto PLL op de 19,2-positie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft vreemd volk die satelliet winkels. Althans sommigen. Waar de één netjes aangeeft dat er een SAB multiblock is en een Triax multiblock geeft de ander aan dat beide Triax multiblocks zijn waar de Triax ‘slechts’ € 10,- in prijs is verhoogd t.o.v. de laatste prijs. Zij willen vast van die SAB af. Nou ja, ik hoef het niet te betalen dus ik adviseer de originele Triax multiblock.

IMG_0674.jpeg

IMG_0675.jpeg

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...