Ga naar inhoud


Ontvangst weggevallen , welk stappenplan moet ik volgen.


alfredgeel

Aanbevolen berichten

beste,

Al 8 jaar lang heb ik een TV vlaanderen installatie probleemloos in gebruik, tot vorige week.

De installatie bestaat uit een triax ( kloon) schotel van 78cm met een dual LNB (GT-MDQD43) en een ontvanger Philips DSR7141.

Toen ik vorige week terug kwam van vakantie bleek de installatie niet meer te werken." Geen Signaal ".

In onze afwezigheid lijkt niets speciaals gebeurd te zijn.

via het menu zie ik dat het signaal 100% is, maar de kwaliteit is 0%

ik heb gecontroleerd of de TV vlaanderen kaart nog actief was -->ok

de decoder heb ik getest bij een collega gebruiker, --> ok

ik heb de f-connector van de coax aan de ontvanger vervangen --> ok signaal terug 100%

ik heb op de coax uitgang van de ontvanger 18 v DC gemeten --> ok

ik heb de spanning op de coax gemeten aan de lnb , is 18V Dc --> ok

uiteindelijk heb ik de dual kop vervangen door een dual lnb van tv vlaanderen welliswaar voor een 60cm schotel. Maar dat geeft geen verbetering.

ik heb de schotel lichtjes bewogen, maar ik zie op geen enkele manier een verandering in de balk op het menu van de ontvanger.

ik heb de ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen gebracht, de tijd bleef heel lang op 1970 staan en daarna was de tijd goed.

ik weet nu echt niet meer waar ik moet zoeken?

zou het kunnen dat de kabel , ondanks de juiste spanning, toch defect is? hoe kan ik die nog controleren?

ik beschik niet over een satfinder, ik weet dus ook niet of mijn schotel een signaal ontvangt. Maar de installatie heeft 8 jaar lang perfect gewerkt, dus eigenlijk weet ik het niet meer zo goed nu.

Iemand een idee?

of iemand in de buurt van Averbode/laakdal die (meer) kennis van zaken heeft?

 

aangepast door alfredgeel
Link naar reactie
Delen op andere sites


Persoonlijk denk ik in eerste instantie dat er niets defect is omdat jij wel een 100% signaal hebt maar nog veel belangrijker dat de klok de juiste tijd weergeeft want dit betekent dat je in elk geval een satelliet hebt geraadpleegd maar welke.

 

Ik denk toch dat de schotel om welke reden dan ook versteld is en ik zou voorstellen om de schotel opnieuw uit te richten.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alfredgeel

 

Welkom op dit forum

 

Ook ik denk dat de schotel iets vergaan is.
Verder denk ik dat de kop van de Astra 19,2 in de klem staat omdat de schotel er al 8 jaar staat en dat vroeger gebruikelijk was voor het gemak.
Ontving je voordat je de lnb ging wisselen nog wel de zenders van de Astra 19,2?

Verder even een opmerking over de duo-lnb's.
De GT-MDQD43 is een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm breed. Een Triax 78 of clone daarvan is slechts 70cm breed.
Een duo-lnb voor een schotel van 60cm past beter als een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm.

Als de kop van de Astra 19,2 in de klem stond en nu met de nieuwe duo-lnb dus ook, dan weet je zeker dat de schotel niet goed meer uitgericht staat.
Ik adviseer je om de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten en de schotel op de Astra 23,5 uit te richten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben 6 jaar geleden overgegaan van een mono naar een dual.

De dual stond afgesteld op 23.5°

de schotel die ik heb is 78cm breed en 80cm hoog.

 

Zou het ook aan de voeding kunnen liggen van de ontvanger?

Ik heb wel degelijk 18v aan de coax, maar zou het kunnen zijn dat er onvoldoende stroom geleverd wordt?

de led aanduiding op de ontvanger lijken me normaal en niet anders als voorheen.

 

probleem is dat ik geen passende voeding van 1,85A voorhanden heb...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de voeding zou het in eerste instantie niet liggen omdat je zelf aangeeft dat de ontvanger elders goed functioneerde.

Wellicht dat je het advies eerst overneemt om de hals van de 23.5 LNB in de houder van de schotel te plaatsen en dan de schotel opnieuw af te stellen.

 

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Jurgen,

 

ik heb dat gedaan hoor:

de oude LND was ook afgesteld op 23,5°,

de nieuwe LNB is met de hals op de 23,5° in de houder geplaatst en de schotel heb ik met het kompas uitgericht op 23,5°.

ik bekijk ook in het menu ook de stand van astra 23,5. Maar het blokje blijft op de laagste stand staan.

ik heb ondertussen ook geprobeerd met een andere voeding van 2A, maar er verandert niets aan de situatie.

de ontvanger is getest geweest bij iemand anders, maar niet met onze voeding...

 

soit,

ik weet het eigenlijk nu helemaal niet meer.

de coax is nergens onderbroken en geeft vrijwel geen weerstandsverlies.

nog andere tips zijn welkom.......

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De nieuwe LNB is defect, d.o.a., komt vaker voor.

De kabel maakt geen goed contact in de lnb.

Trek de netstekker uit je ontvanger, knip 10 cm van de kabel en bevestig een nieuwe F-Connector.

De uitrichting van de schotel klopt niet meer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zette de tv op en ik kreeg op het scherm de melding dat er geen ontvangst was.

Ik heb dan , via het menu, gecontroleerd en daar stond

signaal 100%

kwaliteit 0%

 

zowel op de astra 19.2 als op de 23.5 waren er geen blokjes te zien.

 

voor dat wij vertrokken op vakantie werkte alles normaal.

 

ik heb de LNB veranderd op aanraden van de persoon waar ik mijn materiaal gekocht heb.

Maar dat helpt dus niet.

Mij lijkt het echt een technisch probleem.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies hoe de Philips DSR7141 precies werkt maar zoals op de meeste Philips ontvangers heb je bij de installatie en ook nog achteraf de satelliet configuratie in te laten lezen.

Misschien is het handig om daar even naar te kijken en anders even de fabrieksinstellingen terug te zetten.want dan worden de beschikbare gegevens plus bijbehorende instellingen automatisch ingelezen.

Als dat dan niet helpt dan staat de schotel of LNB verkeerd afgesteld of de LNB is defect.

Het laatste lijkt mij sterk omdat jij met de vorige oude LNB hetzelfde probleem aanwezig was.

Succes ermee.

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de ontvanger gereset naar de fabrieksinstellingen.

bij de satellieten staan nu op eq1 astra 19

op 2 de astra 23,5

op 3 de astra 28

en op 4 de hotbird.

 

Ik kan nu geen zenderlijst inlezen omdat er geen ontvangst is op een of andere satelliet ( ik richt op de 23,5) . 

ik heb ondertussen ook een ander stuk kabel genomen ( 3m ) met twee nieuwe f-connectoren. dit geeft ook geen resultaat op beide LNB's.

 

ik stop er mee voor vandaag, morgen probeer ik de ontvanger met de voeding op een andere installatie. Als de voeding door de knieën gaat, dan heb ik de oorzaak gevonden.

indien niet dan denk ik om toch over te schakelen naar een compleet nieuwe installatie met de nieuwste ontvanger van Tv Vlaanderen.

Anders komt er geen eind aan.

 

alleszins ongelofelijk hard bedankt voor jullie antwoorden.

en ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...