Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij het uitrichten van de schotel het volgende:

Zodra ik de satfinder aansluit gaat het lampje aan op de finder. Daarmee neem ik aan dat de kabel naar de ontvanger goed is. klopt dat?

Bij het uitrichten vind ik met de satfinder de juiste satelliet (de meerst linkse als je naar het zuiden kijkt). Verder naar recht vind ik een minder sterk signaal (hotbird?). Klopt dat?

Dus met behulp van de satfinder zet ik de schotel zo dat ik de grootste uitslag kijg. Daarna haal ik de satfinder er tussen uit (tussen lnb en receiver) en sluit de kabel op de lnb aan. Loop naar binnen: "searching for signal" staat dan op mijn receiver. Kortom: geen beeld. Wat doe ik fout? De elevatie (30 graden) is toch goed want anders zou ik toch geen uistag op de satfinder krijgen? Klopt dat?

Want ook bij het verstellen van de elevatie krijg ik geen beeld. Er zit ongever 30 meter kabel tussen de schotel en receiver.

Doe ik iets fout?

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Geplaatst:

Welke sat zoek je? Is het een gemotoriseerde opstelling of is het een enkele LNB of een dubbele?

Geplaatst:

Ik zoek de Astra, enkele lnb, vaste opstelling. Buis/bevestiging staat waterpas.

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Geplaatst:

@sretlow,

Welke ontvanger heb je?

Welke satelliet wil je ontvangen, Astra en/of Hotbird?

Gewone LNB of Monoblock?

En tja, de meest linkse satelliet: voor de meesten onder ons

zal dat de Turksat op 42 Oost zijn.

En rechts van een satelliet zal er wel vaker een zwakkere

satelliet voorkomen, dus dat zegt ook niets.

Als de elevatie ca. 29 graden is dan zul je waarschijnlijk de

Astra 1 te pakken hebben.

Deze 29 graden kun je goed zien bij de prime focus schotels.

Bij offset schotels (LNB hangt hier "onder" de schotel) is

de hoek die de schotel met een denkbeeldige verticale lijn

maakt ca. 8 graden, m.a.w. de schotel lijkt haast loodrecht te staan.

Met vriendelijke groeten,

sattaz

Geplaatst:

Zet je receiver op een kanaal van Astra en zoeken (met schotel bewegen) tot je beeld hebt op je TV. Astra ligt links t.o.v. het Zuiden (gezien van achter de schotel)

Geplaatst:

@sretlow,

Onder het typen van mijn vorige bericht zie ik dat

je al nieuwe aanwijzingen hebt gegeven.

Dat de buis/bevestiging waterpas staat is alleen bij

een gemotoriseerde opstelling van belang.

Als je omstreeks 12.30 uur jouw schotel richting zon hebt

staan dan is dat ongeveer de richting die nodig

is om de Astra te kunnen ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

sattaz

Geplaatst:

Koop of leen een oude analoge ontvanger, kan je perfect mee satzoeken.

Voordeel van analoog is dat je slecht beeld kan ontvangen met "spijkers" erin zodat je kan draaien en op en neren met je schotel totdat je het beste beeld krijgt. Vast sjorre de zaak en het digitaaltje eraan.

--

Groet,

mmeu

Geplaatst:

Een eenvoudige kompas werkt ook prima.

Helemaal goed uitrichten kun je hiermee niet maar geeft wel een duidelijke indicatie waar je ongeveer moet zitten.

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Geplaatst:

Volgens mij moet je gewoon even kijken naar de Canal+ schoteltjes bij je in de buurt, dan zit je zo ongeveer wel goed. Met een kompas en een geodriehoek of gradenboog kan je het tot op de graad nauwkeurig instellen waardoor je met de satfinder alleen nog maar hoeft te fijnafstellen.

Gebruik hiervoor het programmaatje smw link om de juiste aantal graden te berekenen.

Voor Enschede moet je voor Astra 19,2 graden het kompas instellen op 161 graden (164 graden min ca. 3 graden afwijking van het magnetische noorden) en de verticale hoek van de schotel op 29 graden. Van die 29 graden moet je de offsethoek van je schotel aftrekken. De offsethoek vind je in de documentatie van de schotel of eventueel op internet bij de fabrikant en bedraagt b.v. voor een triax 26 graden. De triax helt dus 3 graden achterover bij de Astra.

Groeten,

D. Harry

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen