Ga naar inhoud


Waarom geen orkaan bestendige bouw?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Al tientallen jaren is het in vele landen zo dat als je in een gebied woont waar aardbevingen kunnen voorkomen, je aardbevingsbestendig moet bouwen. Ik weet niet of dat op Nederland ook van toepassing is maar in Spanje bijvoorbeeld wel.

 

Iedereen kan op zijn klompen natuurlijk wel aanvoelen dat er van die houten huizen die ze in vele delen van Amerika bouwen waar elk jaar wel meerdere tropische cyclonen overheen komen, niets over blijft, zo ook op Sint Maarten.
Vaak zie je na zo'n cycloon dat alleen de stenen schoorsteen nog overeind staat.

Waarom zijn er dan geen bouwvoorschriften die voorschrijven orkaan bestendig te bouwen? Met huizen die uit beton zijn opgetrokken gebeurt echt niets.

 

Ik ken landen in Europa waar het hellend dak geheel uit gegoten beton wordt gemaakt. Daar worden de bakpannen opgemetseld. Al zouden de dakpannen die enkel voor het aanzicht dienen uit de cement losgerukt worden, dan is er nog niets aan de hand want het betonnen dak is onverwoestbaar en is als één geheel met de rest van het betonnen huis gebouwd.

Natuurlijk snap ik ook wel dat een houten huis goedkoper is dan een huis opgetrokken uit beton maar wat kost het iedere keer niet om de zaak weer op te bouwen als er voor de zoveelste keer een orkaan is over getrokken? Dit nog afgezien van het leed dat elke keer op treedt en de gemeenschap die veelal voor de kosten moet opdraaien.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik denk dat wel duidelijk is dat ze daar lokaal geen geld voor hebben. Verder denk ik dat je de kracht van een klasse 5 orkaan onderschat. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, als je leest dat sommigen tralies voor de ramen hebben zitten. Waarom?

Omdat kokosnoten als bommen inslaan met 300 km per uur, of auto's die tegen huizen

worden gesmakt. En als je pech hebt komt er ook nog een boot voorbij.Hoewel je dat

alleen bij Tsunami's hebt met vloedgolven.

Dus alleen beton is niet genoeg, je ziet schade zat aan betonnen gebouwen. Maaar,

altijd beter dan skeletbouw natuurlijk.

Beton blijft meestal wel staan maar schade loop je altijd op door dergelijk geweld.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het, in Miami Florida wonen alleen maar arme stakkers.

Woon je in een aardbevingsgebied, wordt er ook niet gevraagd of je het wel kunt betalen. Je krijgt gewoon geen bouwvergunning punt uit.

En nee hoor, een huis uit beton opgetrokken weerstaat ook een orkaankracht 5.

Natuurlijk behoren daar ook de stalen luiken bij die voor de ramen gedraaid kunnen worden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dubai......woestijn  en olie  vroeger

nu overal  geld gouden............  en huizen flats gestabiliseerde door beton staal tot 40 meter diepte

Dus beschermt tegen veel ,wind zandstormen m.a.w Dubai was dood (of NATUUR IS BETER )  

IS nu gewoon vakantie-land  NATUUR WINT ALTIJD 1000 JAAR verder

mens is gewoon  1 nummer

zie hoe oud  de aarde is  dat is tijd 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vroeger bij discovery wel een een docu gezien, dat ze een F5 orkaan na bootste, met een houten balk van 6 cm door een 10cm betonnen muur, die ging er met die kracht en snelheid gewoon doorheen als of het papier was.

 

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voorbeeld van een controle berekening voor verankeringen van pannen ( Klik ) levert een nuchter beeld wat betreft de winddruk en gemiddelde windsnelheid

gerelateerd aan de herhaling komt het er op neer dat; een op de 5 jaar een of meerdere gevelpannen weg waaien bij storm 10~12bf

 

loopt bij ons dus gezien de nieuwsberichten over windhozen en westerstorm even zo vaak mis met de gebouwdelen en vooral daken

 

als je bedenkt dat Irma 30bf sterk was is er nog veel overeind gebleven van de ruwbouw op sint maarten

wetende dat er hevigere stormen en ook vaker zullen voorkomen is de norm voor winddruk en zuigende werking op bouwdelen aan revisie toe.

 

Irma is nu eens voor Nederlanders in de aandacht omdat het een Nederlands Eiland heeft getroffen.

Normaal interesseert het niemand of er honderd miljard uitgegeven moet worden aan die Landstreken in the USA waar de Orkanen over het algemeen aanlanden.

 

En waarom zou de gemeenschap niet opkomen voor de schade?

 

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hotels die uit beton zijn opgetrokken staan toch ook nog allemaal overeind. Ze hebben natuurlijk wel schade want er kunnen geen voorzorgsmaatregelen getroffen worden om de ramen en deuren af te dekken.

 

Nee, ze kunnen beter met die houten bouw verder gaan omdat dat goedkoper is, dan kunnen andere mensen opdraaien voor de kosten als er volgend jaar weer een orkaan langs komt.

In een aardbevingsgebied moet je ook bouwen op een manier die veilig is. Dat wil niet zeggen dat daar dan ook geen schade optreedr maar niet op een manier dat 95% van de mensen dakloos is.

 

En beste Tonskidutch, als er niet meer met hout gebouwd mag worden, vliegen er ook geen planken en balken door de lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier wat foto's uit Duitsland.

https://www.weerwoord.be/m/2087196

 

Dit zou er bij ons overgebleven zijn na zo een storm.

Alleen een betonnen, ingegraven bunker komt ongeschonden uit zo een storm, maar wie wil daarin wonen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of we met 6 meter onder zee niveau over bewust gekozen risico's van derden moeten spreken?

Of eender welke stormvloedkering die eens per jaar feestelijk getest wordt, of Tihange scheurtjes leugo-plast oplossing....?

 

de vraag over welk bouwmateriaal is ook een sociaal maatschappelijke daar het de doorsnee inwoners immers veel te duur is om in gewapend beton te bouwen

 

 

 

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn huis heeft een betonnen kelderbak, onder het gehele huis met daarop een betonnen verdiepingsvloer.

Door de ligging is er geen overstromingsrisico.

 

Het grotere gevaar is de ontwrichte rechteloze maatschappij, na de storm.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk stenen huis heeft een buitenmuur van slechts 10cm, een baksteen is al 10,5cm. Bouwen we nog huizen met enkel steens muren?
Tja ceesv en die foto's uit Duitsland zijn erg maar is er in dat gebied jaarlijks een dreiging van orkanen? Dacht het niet dus ga je daar geen rekening mee houden.
En een ontwrichte maatschappij na de storm dat is iets wat zeker is maar als de huizen beter gebouwd waren en de mensen nog gewoon in hun huizen konden verblijven zouden die plunderingen ook bijna niet voorkomen.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zit op dit moment in mijn buiten residentie, hier zijn de muren ruim 1 meter breed.

Dit huis heeft de laatste 160 jaar alle natuurgeweld doorstaan.

 

Maar of dat een garantie is voor de toekomst?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Welk stenen huis heeft een buitenmuur van slechts 10cm, een baksteen is al 10,5cm. Bouwen we nog huizen met enkel steens muren?
Tja ceesv en die foto's uit Duitsland zijn erg maar is er in dat gebied jaarlijks een dreiging van orkanen? Dacht het niet dus ga je daar geen rekening mee houden.
En een ontwrichte maatschappij na de storm dat is iets wat zeker is maar als de huizen beter gebouwd waren en de mensen nog gewoon in hun huizen konden verblijven zouden die plunderingen ook bijna niet voorkomen.

 

met alle respect maar je breekt je eigen vraagstelling af in die reactie van jouw die ik hier citeer.

 

en de halfsteens muur komt in alle gematigde subtropische en tropische klimaatzones voor

alsook die houten hutten die de mens daar wonende kan bouwen en zelf kan betalen

 

moet st maarten gratis sociale woningbouw op kosten van ONS krijgen met Orkaanbestendigheid?

dat was toch de vraag of is het te warm in Spanje

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...