Ga naar inhoud


Waarom geen orkaan bestendige bouw?


Sprietje

Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei Sjaak(k):

Een beetje ongeloofwaardig Sprietje, op zaterdag startte je dit topic toen was er nog niets aan de hand in America m.n. Florida, maar wel eerder op Sint Maarten sloeg de orkaan verwoestend toe.

Natuurlijk was de orkaan op St.Maarten aanleiding van mijn bericht maar ik kan me niet anders heugen dat elk jaar na de zomer als het water van de oceaan is opgewarmd, Florida en omgeving in het nieuws was vanwege de verwoestingen door orkanen.

Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat in gebieden waar bijna jaarlijks van deze rampen zijn dit gewoon tientallen jaren kan voortduren.

In gebieden waar regelmatig aardbevingen voorkomen moet je al tientallen jaren aardbevingsbestendig bouwen en dat kost ook heel veel extra door zwaar bewapend beton e.d te moeten gebruiken.

 

In de Alpenlanden als Zwitserland en Oostenrijk mag je alleen maar een huis bouwen dat bestand is dat er 1,5 meter sneeuw op het dak kan liggen zonder dat het instort. Als er in Nederland 1,5 meter sneeuw zou vallen, zou denk ik bij de helft van de huizen het dak instorten.

Waarom bouwen ze in een rijk gebied als Florida nog steeds huizen van houten planken en van binnen van gipskarton wat absoluut niet orkaan bestendig is en staan de mensen zielig te doen als hun huis absoluut niet veilig gebouwd is.

Ze bouwen goedkoop om geld uit te sparen en verwachten hulp van anderen als ze getroffen worden.

 

In Nederland wonen heel veel mensen onder zeeniveau. Daar kun je zelf weinig actie voor ondernemen maar deze mensen betalen wel jaarlijks veel geld aan het waterschap dat er voor moet zorgen dat de kans dat de huizen onder water komen te staan minimaal is. De schaalmodellen gaan uit van een kans van eens in de duizend jaar als ik me niet vergis. Voldoende hoge dijken, water opslaggebieden als uiterwaarden en polders die onder water gezet kunnen worden zijn daar onderdeel van die niet door de bewoners zelf maar via de waterschappen geregeld moet worden.

 

Maar er is één regel die hoog staat in Amerika. Vrijheid! Laat iedereen doen waar hij zelf zin in heeft en laat dat vooral niet over aan de overheid. Een niet verplichte zorgverzekering die er was, is daar een voorbeeld van dat vele mensen verstoken waren van zorg.

 

Natuurlijk zijn er ook arme mensen in het Caribisch gebied  die helemaal geen geld hebben voor het bouwen van een fatsoenlijk huis. Die wonen dan ook meestal in ook in illegaal gebouwde onderkomens. Tja en voor die mensen is het natuurlijk heel erg zo'n natuurramp te overkomen en dat ze geholpen moeten worden is natuurlijk logisch.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

16 uur geleden zei Sprietje:

Natuurlijk zijn er ook arme mensen in het Caribisch gebied  die helemaal geen geld hebben voor het bouwen van een fatsoenlijk huis. Die wonen dan ook meestal in ook in illegaal gebouwde onderkomens. Tja en voor die mensen is het natuurlijk heel erg zo'n natuurramp te overkomen en dat ze geholpen moeten worden is natuurlijk logisch.

juist

en de rest is hun eigen verantwoording

net zoals die achterlijke belgen die tihange aan het net laten

JA achterlijk

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, lees dit artikel een even over de VS: https://www.volkskrant.nl/buitenland/stroom-en-storm-gaan-niet-samen-in-vs-waarom-waaien-elektriciteitskabels-keer-op-keer-kapot~a4516063/
Ze zijn er totaal niet op voorbereid om schade en hinder te voorkomen want het mag absoluut geen geld kosten.
Zie hier het resultaat van december 2015 omdat kabels in de grond leggen volgens de elektriciteitsmaatschappij duurder zou zijn en vooral omdat ze bij kabels boven de grond makkelijker kunnen zien waar eventuele schade zou zijn dan als de kabels in de grond zouden liggen. Nu vraag ik je.
Wat een smoes, die arrogante Amerikanen en dan zielig zijn als ze weer eens getroffen worden door de natuur.

 

IceStormPowerLines.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dus allemaal in bunkers wonen en geen satelliet schotels plaatsen.

 

Of zijn er orkaan bestendige schotels?

 

 

Mijn huis kan ook door de bliksem getroffen worden en daardoor verwoest worden.

Toch heb ik geen bliksem afleider op het dak staan.

 

Waarom eigenlijk?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat jou huis denk ik niet zo hoog is als de kerk die er misschien staat want die zal wel een bliksemafleider hebben.

Tja, cees en als je tijdens een orkaan helemaal geen schade wilt hebben,  dan zou ik zeggen, bouw er een muurtje omheen want de signalen daar komen toch bijna recht van boven.

 

Ik hoorde zojuist op het journaal dat een man op Sint Maarten ook schade had opgelopen. Z'n tuinhek was omgewaaid en de beplanting was helemaal vernield maar met z'n huis zelf was alles in orde.

Tja, zo lust ik er nog wel een paar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zit je toch af te geven op Amerika? Oh wacht, je leest de Volkskrant. 

 

Wel eens gehoord van 's lands wijs 's lands eer? 

Dan mag jij het wel raar vinden maar het is nog steeds het machtigste land, letterlijk en figuurlijk. 

 

En wees ook maar niet blij met dat orkaan bestendig bouwen. Wie gaat dat betalen denk je? 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uur geleden zei Sprietje:

Na Irma moet Sint Maarten nu écht orkaanbestendig worden

 

Het staat iedereen vrij orkaan bestendig te bouwen, een keuze die de opdrachtgever zelf maakt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei ceesv:

Het staat iedereen vrij orkaan bestendig te bouwen, een keuze die de opdrachtgever zelf maakt.

Dat klinkt mooi, maar is wel wat kort door de bocht.

Een overheid kan een bepaald beleid voeren en ook stimuleren. Zeker in dit geval.

Dat gebeurt in Nederland ook: kijk naar bouwontwikkelingen in Groningen, naar energie-maatregelen en subsidiepotten (zonnepanelen), enz..

 

De keerzijde is immers, dat de gemeenschap keer op keer te maken krijgt met de gevolgen van verkeerde, gebrekkige, korte-termijn beslissingen, en menigmaal wel voor de schade en de gevolgen opdraait.

In San Francisco weten ze al heel lang hoe je moet bouwen om structurele risico's te beperken.

 

Op korte termijn moet je extra investeren, op lange termijn bespaar je keer op keer. Wellicht zelfs mensenlevens.  

 

En wat satellietschotels betreft: die kun je natuurlijk inklapbaar maken en wellicht extra - bouwkundig - beschermen zodat die weer het eerst functioneren na een orkaan. Desnoods aangesloten op een aggregaat. Ziekenhuizen hebben ervaringen op dat gebied.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...