Ga naar inhoud


tl buizen


boudeman

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Van die 3500 lumen van de tl gaat tenminste de helft en eigenlijk 66% richting de hemel, in plaats van naar de grond.

 

Door reflectors in je armatuur kan je een gedeelte terug reflecteren naar de grond maar daarbij treden verliezen op, in een industriële omgeving met veel vuil en stof kan dan na een jaar nog slecht 10% zijn.

Verder gaat een TL steeds minder licht geven naarmate die ouder wordt.

 

Dus de effectieve lichtopbrengst van een LED richting werkplek is vanaf het begin hoger.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

En dan gooi ik deze er nog even in: er bestaan ook long life TL-buizen met een gegarandeerde levensduur van 120.000 branduren, waarbij het rendement niet lager wordt  dan 85%..

Deze heb ik in het verleden toegepast bij  bijvoorbeeld ondergrondse parkeergarages, continu -brandend of minimaal schakelend.

Om op LED terug te komen; denk ook eens aan de netvervuiling  en de blindstromen wat als gevolg heeft dat er grotere trafo's nodig zijn waar het energieleverend bedrijf absoluut niet blij mee is.. dus elk voordeel heeft wel een nadeel. Maar we moeten "groen"denken toch?

 

Ziggo instap abo

Visiosat Bisat + 4x Alps LNB A1-A2-A3-HB FTA

VU+ Solo 4k

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Sathans:

En dan gooi ik deze er nog even in: er bestaan ook long life TL-buizen met een gegarandeerde levensduur van 120.000 branduren, waarbij het rendement niet lager wordt  dan 85%..

Deze heb ik in het verleden toegepast bij  bijvoorbeeld ondergrondse parkeergarages, continu -brandend of minimaal schakelend.

Om op LED terug te komen; denk ook eens aan de netvervuiling  en de blindstromen wat als gevolg heeft dat er grotere trafo's nodig zijn waar het energieleverend bedrijf absoluut niet blij mee is.. dus elk voordeel heeft wel een nadeel. Maar we moeten "groen"denken toch?

 

TL buizen geven, net als LED, netvervuiling in de vorm van harmonische vervorming. Bij beide kan dit voorkomen worden door de toepassing van de juiste voorschakel apparatuur / driver. Een LED waar alleen maar een weerstand in zit om deze "geschikt" te maken voor 230VAC zal echter een berg derde harmonischen gaan produceren, waar heel veel andere apparatuur weer gevoelig voor is. Zo uit mijn hoofd doet een TL de 3e en 5e harmonische. Nu gaat deze harmonische vervorming niet echt opvallen bij het gebruik van enkele LEDs, maar wel als hele volksstammen deze LEDs gaan gebruiken. Deze "slechte" LEDs zijn niet te herkennen aan de buitenkant. De enige manier is meten of openbreken.. Ik heb zelf twee "identieke" GU10 LED vervangers in mijn handen gehad van Philips en Osram (dus 4 stuks in totaal!) en ik heb in de "identieke" LEDs beide oplossingen aangetroffen; een weerstand en een goede driver...

 

Dan nog even over de levensduur van een LED... Een LED wordt beschouwd als "kapot" als de lichtopbrengst terug is gelopen naar 70%.. Dus niet wanneer ze zijn uitgebrand.. Lees hier maar eens: http://glamox.com/gsx/led-lifetime-and-the-factors-that-affect-it

En voor de mensen die echt meer willen lezen over LEDs; Lees de IEC standaarden 62717 en 62722 maar eens...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het niet alleen, de leds worden te warm en juist daar kunnen ze niet tegen (vaak ontwerp fouten maar ook dat het armatuur niet geschikt is) en dat zie je in terugloop van de lichtopbrengst en levensduur.

Daarom onze test bij koude opstart en na 1 uur, loopt de lichtopbrengst met 1 uur opwarmen al aanzienlijk terug dan gaat de gehele partij ook terug naar de leverancier.

 

Koop je LED bakken via een veilig site dan is het dubbel oppassen geblazen want er staat vrijwel nooit iets over lichtopbrengst, levensduur of aantal lumen opbrengst per watt, zakelijke aankopen kunnen nooit retour en als particulier moet je maar net beschikken over een lux meter en de kennis om er mee om te gaan want na een half jaar stuk is pech en geld weg terwijl je vooraf met wat kennis toch al wel aardig had kunnen weten dat hij zo snel stuk zou gaan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei ceesv:

Van die 3500 lumen van de tl gaat tenminste de helft en eigenlijk 66% richting de hemel, in plaats van naar de grond.

 

Door reflectors in je armatuur kan je een gedeelte terug reflecteren naar de grond maar daarbij treden verliezen op, in een industriële omgeving met veel vuil en stof kan dan na een jaar nog slecht 10% zijn.

Verder gaat een TL steeds minder licht geven naarmate die ouder wordt.

 

Dus de effectieve lichtopbrengst van een LED richting werkplek is vanaf het begin hoger.

 

 

Je haalt 2 zaken door elkaar nl. lumen en lux

- het aantal lumen geeft aan hoeveel licht een lichtbron uitstraalt

- het aantal lux is de lichtopbrengst op de werkplek zelf

Je kunt dit verschil het best uitleggen met een gloeilamp en een richtspot met beide hetzelfde aantal lumen.

- de gloeilamp straalt het licht rondom uit en verlicht de gehele ruimte met als resultaat weinig lux per m2 maar wel overal licht.

- de richtspot bundelt het licht met als resultaat veel lux per m2 maar buiten de bundel is het donker.

Neem je 10 gloeilampen dan is de gehele ruimte verlicht, neem je 10 richtspots dan krijg je 10 heldere lichtvlekken op de vloer maar daar buiten kun je de krant nog niet lezen.

 

Bij verlichting van een pand wil je dat niet alleen dat voorwerp verlicht wordt maar dat de gehele ruimte verlicht wordt vandaar dat ook bij de betere led buizen de stralingshoek rond de 160 graden zit. (met als voordeel dat stof dus inderdaad veel minder invloed heeft)

Verder geeft ook led steeds minder licht af naar mate ze ouder worden, dus dat probleem heeft een gewone TL buis niet alleen.

Alleen bij TL wordt dit minder lichtgeven niet/nauwelijks negatief beïnvloed door temperatuur, bij led speelt temperatuur wel een heel belangrijke rol en is constructie, toegepaste componenten, warmte transport, toegepaste armatuur enz. van groot belang op de lichtterugval en levensduur en vaak bepalen al die verschillende zaken uiteindelijk ook de prijs van de led buis.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de kennis van nu weet ik waarom normale led lampen in een aquarium een ramp zijn. (bij mij leefde een led lamp tenminste nooit langer dan een goed half jaar).

Een aquarium wordt meestal rond de 25 graden gehouden en dat is ook de temperatuur die als maximum voor led wordt aangehouden.

Bij elke 10 graden boven de 25 graden verdubbeld nl. de licht terugval van led en loopt de levensduur ook hard achteruit.

Is het al 25 graden in het aquarium, of in een andere situatie, dan zal de temperatuur van de lamp een eind boven de 25 graden komen om warmte aan de omgeving af te kunnen staan en dat is nu juist dodelijk voor de standaard verkrijgbare ledlamp. (er zullen waarschijnlijk ook wel speciale lampen zijn die daar minder last van hebben)

Dat led verlichting meer licht geeft in een aquarium klopt ook, maar meestal komt dat omdat in een aquarium geen reflectoren zitten om het licht te bundelen en naar beneden te richten omdat hoog gepolijste reflectoren meestal niet goed samen gaan met water van 25 graden op 10 cm afstand en die beperkte openingshoek zit wel in een ledbuis.

In een aquarium is die beperkte openingshoek meestal ook niet zo'n probleem, maar bij het verlichten van een pand ligt dat toch anders want een veel gehoorde klacht is het felle licht uit de led buizen en hinderlijke schitteringen in beeldapparatuur wat men voor de tijd met de oude vertrouwde TL buis niet had omdat je daar meer indirect licht had via de reflector.

Vandaar dat je ziet dat steeds meer fabrikanten toch weer gedeeltelijk of geheel gebruik gaan maken van de reflector omdat dit als prettiger wordt ervaren.

 

Verder wordt led vaak geroemd om zijn enorme besparing en wordt er geschermd met minimaal 50% besparing, nou vergeet dat dus maar want meestal is het dan appels met peren vergelijken en wordt een buis van 5200 lumen vergeleken met 1 van 3000 lumen en ja dan krijg je inderdaad een flinke besparing maar ook veel minder licht.

Ga je tl vervangen door led dan is de stroombesparing afhankelijk van het type buis wat wordt gebruikt 19% tot maximaal 50% en van de 50% zijn er maar erg weinig te vinden, de meeste goede buizen komen op dit moment niet boven de 35%.

 

Qua hoeveelheid licht houden wij ruwweg de formule aan: led versus gloeilamp is het vermogen delen door 6 dus, heb je normaal een gloeilamp van 60W dan kun je als vervanger een ledlamp van 10W nemen en een ieder die beweert dat zijn ledlamp  van 5W net zoveel licht geeft heeft of een heeeeeel speciale lamp, heeft op een klein stukje net zoveel licht door bundeling of liegt simpelweg.

 

Bij tl verlichting ligt dat wat moeilijker want een tl buis van 36W neemt in de praktijk 42w op en een 58w tl neemt in de praktijk rond de 68w op.

Vandaar de formule: vermogen delen door 10 de uitkomst vermenigvuldigen met 1,5 en dat bij op het opgegeven vermogen optellen en daar 60% van.

Maar simpelweg het opgegeven vermogen vermenigvuldigen met 0,7 klopt bij benadering ook aardig dus voor het vervangen van een tl van 36W heb je ongeveer 25W aan Led nodig en voor het vervangen van een 58W tl buis ongeveer 40W om evenveel licht in een vertrek te krijgen.

En op zich is dat ook niet zo gek als je er van uit gaat dat tl per opgenomen watt rond de 95 lumen zit en de betere Led op dit moment tussen de 135 en 150 lumen per opgenomen watt

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

een vergelijking is natuurlijk ook enkel zinvol als we een zelfde soort vertrek verlichten

een aquarium is weer wat specialer dan een garage

 

via bing zoekmachine heb je makkelijk een passende toepassing (zoals ik voor mijn tekentafel)

voor een garage met een auto erin is een zijdelingse verlichting (tangverlichting aan weerszijde de mooiste)

maar dat is persoonlijk

iemand met staar heeft er niks aan

Slip Into Something More Comfortable

Kinobe, Stephen Hague

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...