Ga naar inhoud


golflengte en frequenties


December10

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Het vermogen was 2.400.000 Watt.

De Drs. Had het vermogen iets te laag opgegeven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

We hebben beeld!

 

 

https://radiomalabar.wordpress.com/tag/malabar/

 

En dat alles is nog geen 100 jaar geleden!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vermogen was nog veel groter. Namelijk maximaal 3,6 Megawatt. Dus 3.600.000 Watt. Het magnetisme in de spoelen was zo sterk dat de spijkers in het gebouw, het hout deed branden en moesten door koperen spijkers vervangen worden. Horloges gingen kapot. Het was Dr. De Groot die deze zender ontworpen had en bouwen liet.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel iets anders dan een vonken zender van marconi die een antenne in resonantie bracht en waarvan de lengte antenne in verhouding stond met frequentie (golflengte waar het om ging) 

Ik vermoed zelfs dat marconi niet op de hoogte was van resonantie frequentie en golflengte 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dank is groot . Een mooi overzicht van het verloop van het Radio spectrum . Cees een interessante  video film is dat . Zonde dat het allemaal weg is . Paar maanden geleden nog bij radio Kootwijk geweest . Het was toch prachtig geweest als daar alles nog in oude staat was ,helaas is alles weg . Volgens mij is alles naar Duitsland gegaan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zelfs het Nederlandse omroep zender museum is niet meer.

Jammer dat we zo slecht omgaan met onze geschiedenis.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nostalgie ik weet als kind als ik aan de kust kwam dat de auto radio op mg ging en helemaal naar rechts afstemmen dan kwam scheveningen radio. 

In het binnenland luisteren op ukw (fm) en helemaal links zat de politie als de auto radio dat niet deed werd de radio open gemaakt en de local ocilator aangepast zodat je onder 87mhz kon ontvangen 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de komst van internet en gsm, zie ik in de jeugd weinig of geen interesse in zendtechniek (bvb radio amateur).

Bij het zenden, komt veel meer te pas dan een knop indrukken en wat praten. Maar dat begrijpen menige niet, en zeggen, dat kan je toch evengoed doen met je gsm of de tientallen voip programma's op internet enz.

Met een bescheiden antenne opstelling, en 12 watt, heb ik vanuit W-Vlaanderen met goede conditie's nog een deel in Nederland bereikt. Als je dat kan, zeg je van wauw, ik kan zonder meer zo'n afstand (toen 350 KM) afleggen.

En bij analoog, kon je een ver station nog horen, soms volledig in de ruis. Bij digitaal, kan dat niet.
Ik vraag me af, hoeveel personen nog het examen afleggen voor radio amateur?

Ik vraag me af, wat er met al die frequentie's zal gebeuren, als analoog afgeschakeld zal worden? bvb van 88-108 Mhz, de middengolfband, de lange golf etc?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die frequenties worden verkocht en voor andere toepassingen gebruikt.

Ik zag vanavond mijn winterbanden in de kelder liggen, en mijn aandacht werd getrokken door een sticker op die banden.

Volgens de sticker op de band zitten er zenders in op 433 MHz.

Het is onvoorstelbaar waar het frequentie spectrum tegenwoordig voor wordt gebruikt.

Autobanden met VHF zenders!

 

Onder de voorbumper zit zelfs een radar antenne.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd interresant hoe het er vroeger aan toe ging met de vaak primitieve middelen.

 

hier lees je meer over de frequentiebanden en hoe de zenders elkaar gingen storen in de vorige eeuw : http://www.omroepmuseum.be/index.php/geschiedenis-radio-tv/radio/191-1935-radio-cairo-en-het-kristal-van-sbr

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-10-2017 om 22:29 zei luisteraar:

Golflengte is iets heel erg ouds bij de fonken zenders werd het uitzend gebied bepaald door lengte antenne. 

Die lengte was de golflengte 

Zend amateurs hanteren hun eigen taal 80  40 20... meter amateur band of 49 meter omroep band. 

Drs heeft gelijk tegenwoordig spreken we alleen over frequenties. 

 

 

"Tegenwoordig" en "we" zijn toch wel erg relatieve begrippen hoor. Ik luister nog wel eens naar de in Europa schaars geworden uitzendingen op de korte golf (die overigens in Afrika, Zuid Amerika en Azië nog lang niet afgeschaft zijn) en daar hoor ik echt niemand over iets anders spreken dan de 49 meterband, de 41 meterband, de 31 meterband enzovoorts.

 

Natuurlijk, zelf denk ik ook in termen van kHz en MHz maar dat geldt lang niet voor elk land. Het is gewoon een kwestie van ingesleten gewoonten. Waar wij zenders als Radio 192 en 538 vernoemden naar meter-aanduidingen op de middengolf was dat in een land als Groot Brittannië toch wel erg de norm. Net zoals ze in de VS nog steeds met duimen en voeten meten om van pints en gallons maar te zwijgen en eveneens van het feit dat dat soort in onze ogen echt kromme betitelingen niet eens uniform zijn omdat vaak diverse Engelstalige landen zoals de VS, Canada en Groot Brittannië er onderling verschillende afstandsmaten en vloeistofmaten met dezelfde namen er op na hielden. Pogingen om dat op te lossen zijn met name in de VS totaal mislukt omdat de bevolking het niet accepteerde. Onhandig, ja, maar goed, ze leven nog steeds.... ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-10-2017 om 19:31 zei Drs. IJzerbout:

Het vermogen was nog veel groter. Namelijk maximaal 3,6 Megawatt. Dus 3.600.000 Watt. Het magnetisme in de spoelen was zo sterk dat de spijkers in het gebouw, het hout deed branden en moesten door koperen spijkers vervangen worden. Horloges gingen kapot. Het was Dr. De Groot die deze zender ontworpen had en bouwen liet.

 

Als je bedenkt dat we nu een 100 kW zender al onbetaalbaar vinden zou je haast concluderen dat mensen vroeger toch wel ontzettend veel rijker waren dan wij tegenwoordig...  Vooral omdat er toen doorgaans maar één kostwinner per gezin naar zijn werk hoefde gaan :-)   Wat zijn we aan lager wal geraakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...