Ga naar inhoud


Dit weekeinde de klok verzetten (Oktober 2017)


Sprietje

Aanbevolen berichten


18 minuten geleden zei Sprietje:

In Spanje is het in de zomer rond 17uur het warmste.

 

Dan zit spanje met het zelfde probleem als Nederland is ook logisch spanje zit met

de zelfde tijd als Nederland.

Je zal ook wel weten dat vroeger in spanje van 13 tot 15 uur rusttijd was omdat het te warm cq

warmste tijd van de dag.

Dit hebben ze verschoven door op een andere tijdzone te gaan en nog eens zomertijd er bij

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar dat bespaar je wel op je verwarmingskosten.

Zo hep elk nadeel zijn voordeel.(J.C.).

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Sprietje:

Nee Sverige, de dag is niet het warmste als de zon het hoogste staat. Het is toch ook niet het warmste jaargetijde als de zon op 21 juni op zijn hoogst staat. De temperatuur ijlt altijd na.
In Spanje is het in de zomer rond 17uur het warmste.

 

Spanje a.s. zaterdag.jpg

Om 17u in de zomer in Spanje is het dan 15u zonnetijd. Altijd geleerd op school dat dit normaal het warmste moment van de dag is, dus twee uur na de voorbijgang van de zon in het Zuiden. Wat leren we uit dit verhaal ? Dat we teveel naar de tijd kijken en niet naar de zon .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

Lidstaten EU moeten uiterlijk in maart kiezen voor zomer- of wintertijd

Bron: NU.nl

 
 
Gepubliceerd: 12 september 2018 12:19
 
 
Lidstaten van de Europese Unie (EU) moeten uiterlijk in maart volgend jaar aan Brussel laten weten of ze willen overschakelen op permanente zomer- of wintertijd. De Europese Commissie gaat een einde maken aan het halfjaarlijkse klokverzetten in de EU, zei voorzitter Jean-Claude Juncker in zijn jaarlijkse beleidstoespraak.
 

De EU-landen moeten wel eerst hun fiat geven aan het beoogde schrappen van de zomertijdverordening, evenals het Europees Parlement.

Volgens Juncker is er onvoldoende maatschappelijk draagvlak voor het halfjaarlijkse klokritueel. De lidstaten moeten kiezen voor een standaardtijd.

Om de werking van de interne markt niet te verstoren mogen de landen daarna niet meer op eigen houtje seizoensgebonden tijden invoeren.

1 maart wordt klok voor het laatst verzet

Op zondag 1 maart 2019 gaat de klok in de hele EU voor het laatst een uur vooruit naar zomertijd, stelt Brussel voor. Mocht een lidstaat standaard voor de zomertijd kiezen, dan gaat de klok eind oktober niet meer terug.

Kiest een land permanent voor wintertijd, dan gaat de klok daar voor de laatste keer op 27 oktober 2019 een uur achteruit.

Het Nederlandse kabinet zal binnen enkele weken een oordeel over het plan vellen.

 

Wat is jullie mening? Liever de wintertijd aanhouden of liever de zomertijd, en dan graag een motivatie bij jullie antwoord. :)

aangepast door drz
bronvermelding

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wintertijd behouden.

In de winter is (en ik zal het verhaal op Nederland toespitsen) de tijd dat de zon opkomt en ondergaat bekend...  voor mij gewoon prima. Uiteindelijk is het in de donkerste tijd tussen half 9 en 9 licht...  en omstreeks half 5 donker...   dat is goed zo.

Ga je de zomertijd hanteren blijft het tot 10 uur donker en is het licht tot half 6. Dan is de "dag" te veel naar achteren verwrongen.

In de zomermaanden is het licht van 5 tot bij 11-en...  dat wordt dus van 4 tot 10...  wat geen werkelijk verschil uitmaakt.

Met de wintertijd wijk je ook het minste van de zonnetijd af, zoals het eigenlijk bedoeld is.

 

Ik pleit dus voor een constante wintertijd, dat is ook de normale tijdzone waarin NL ingedeeld zit.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Sverige het uitlegt ben ik het er ook wel mee eens eigenlijk.

Alleen met een kleine kanttekening dat het rond 21 juni met de wintertijd om half 4 al licht is.

Dat we in de avond dan rond 10 uur rond een kampvuurtje gezellig zitten in plaats van 11 uur, vind ik juist een groot voordeel.

Meestal gaan we in de zomeravonden veel te laat naar bed vanwege de gezelligheid waar we nu dan een uur langer van kunnen genieten en evengoed op tijd kunnen gaan slapen. ( ik kom in de zomer chronisch slaap te kort ) :D

De gordijnboeren doen in elk geval goede zaken met de constante wintertijd en verder zie ik eigenlijk geen nadelen.

 

Zomertijd hanteren is in de winter geen optie.. Ik denk dat veel mensen in een depressie raken wanneer zij de halve ochtend in het donker moeten beginnen.

 

Zomer en wintertijden aanhouden is geen optie. Het grote boze europa eist dat we gaan kiezen, dus kies dan ook!

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het niet zo met Sverige eens met zijn stelling

 

1 uur geleden zei Sverige:

Ga je de zomertijd hanteren blijft het tot 10 uur donker en is het licht tot half 6. Dan is de "dag" te veel naar achteren verwrongen.

In de zomermaanden is het licht van 5 tot bij 11-en...  dat wordt dus van 4 tot 10...  wat geen werkelijk verschil uitmaakt.

 

Met hetzelfde gemak kan ik zeggen dat de zomermaanden "te veel naar voren verwrongen" zijn. Veel te vroeg licht, ik ben een avond mens.

 

Het is dus maar wat je prettig vindt, en dat is dus voor iedereen anders.

 

9 minuten geleden zei drz:

Het grote boze europa eist dat we gaan kiezen, dus kies dan ook!

 

Ik zeg 🖕 tegen Europa. Dat is ook kiezen!

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Psychosammie:

Ik zeg 🖕 tegen Europa. Dat is ook kiezen!

Geheel mee eens, maar helaas moeten we het er mee doen.

De politieke partijen die het ook niet zo hebben op het europa, worden op een fascistische manier systematisch uitgesloten van kabinetsdeelname.

Maar, dat is weer een andere discussie..

 

Ik vrees dat je toch een keuze zou moeten maken, of jezelf bij de keuze van een ander neerleggen.

Eerlijk gezegd ben ik er ook niet echt over uit, maar denk toch dat de normale tijd, de wintertijd, het beste zal zijn voor ons.

Om nu continue 2 voor te lopen op de GMT vindt ik ook niet echt een fijne gedachte en strookt bijna tegen alle waarden en normen in.

Dan kunnen we net zo goed besluiten om een variabele tijdsaanduiding aan te houden, zoals de Romeinen ooit deden. De klok begon te lopen zodra het licht werd. :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gewoon zomer en wintertijd aanhouden.

En anders wintertijd als standaard.

Dat zorgt ervoor dat er bij de korte dag in de winter optimaal van de daglicht periode kan worden geprofiteerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...