Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3


ceesv

Aanbevolen berichten


2 uur geleden zei Sprietje:

Beste Drs.IJzerbout

 

Er valt elk jaar minder regen in Spanje. Ze zeggen het al jaren, de Sahara rukt op naar het noorden. Steeds vaker komen stuwmeren maar half vol of nog minder.

 

en ook in Duitsland en Nederland hoor

er vallen zelfs hele rivierbeddingen droog in Duitsland

 

en dat al jaren op een rij

Screenshot_92.jpg

I Am Ready, Original Club Mix

Vincent Vega

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uur geleden zei Sprietje:

Wat een weerbericht voor Nederland: Vest aan, kachel aan: het wordt koud!

Komende vrijdag, verwachte maximum temperatuur  19 graden.

De aarde koelt af, we gaan een nieuwe ijstijd beleven!

(Komend weekeinde, daarna zien we wel weer.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat allkemaal zo moeilijk is met die stroom dan snap ik niet wat mensen daar nog zoeken. Wegwezen en terug naar NL.

Ik zie me hier al zitten te hannesen met die stroom leveranties.

Spanje had een heel andere infrastructuur moeten aanleggen. Met ruime reserve voor groei. Ik was laatst nog op de Philippijnen en zelfs daar werkt dat gewoon goed.

Voor de airconditioning hebben we hier zogenaamde chilling factories. Die staan overal en leveren koude lucht net als stadsverwarming naar de huizen hier. Daarom noemen we de airconitioning: "Chilling". Krijgen we een aparte rekening voor. Het werkt goed en geruisloos.

Alleen voor het terras hebben we nog enkele standalone aggregraten. En het zwembad heeft een aparte compressor. Zodat het water niet al te warm wordt.

We hebben palmbomen, gras, struiken en bloemen in de tuin op zandgrond en dat groeit prima met non-potable water.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is Spanje in veel opzichten een apenland maar Nederland net zo goed.
Waarom hebben Nederlandse boeren hun land laten verdorren en zijn de oogsten mislukt? Omdat ze geen grondwater mochten onttrekken? Waarom hebben ze dan niet net als in Spanje waterbekkens? Bijna elke Spaanse boer heeft zijn eigen waterbekken. Omdat er meestal niet gegraven kan worden vanwege rotsen, wordt er gewoon een dijk van 5 meter hoog opgeworpen zodat er een gigantisch reservoir ontstaat dat met plastic wordt bekleedt, zie de bijlage.
Deze boer heeft meerdere waterbekkens. Zijn grootste waterbekken is 125x125 meter en 6 meter diep. Daar kan meer dan 86.000 m3 water in. Daar kunnen ze de groentegewassen die ze telen héél lang water van geven.
Dat kunnen Nederlandse boeren toch ook doen? Ja dat kost geld en het kost je een stuk van je land maar dat is bij die Spaanse boer toch ook? En dan moeten ze heel veel groentes die naar Nederland gaan nog helemaal naar Nederland vervoerd worden. Prijstechnisch kan het dus. Nee, nu gaan de Nederlandse boeren zielig zitten doen en willen geld van de regering hebben. Dat kan natuurlijk niet, oneerlijke concurrentie.

 

waterbekken bij boer in Spanje.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb de boeren in Duitsland wel horen klagen, maar uit Nederland kan ik mij dergelijke geluiden niet herinneren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, over de oogst en de levertijd van Mercedes.

(dat was in de vorige eeuw zo).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Natuurlijk is Spanje in veel opzichten een apenland maar Nederland net zo goed.
Waarom hebben Nederlandse boeren hun land laten verdorren en zijn de oogsten mislukt? Omdat ze geen grondwater mochten onttrekken? Waarom hebben ze dan niet net als in Spanje waterbekkens? Bijna elke Spaanse boer heeft zijn eigen waterbekken. Omdat er meestal niet gegraven kan worden vanwege rotsen, wordt er gewoon een dijk van 5 meter hoog opgeworpen zodat er een gigantisch reservoir ontstaat dat met plastic wordt bekleedt, zie de bijlage.
Deze boer heeft meerdere waterbekkens. Zijn grootste waterbekken is 125x125 meter en 6 meter diep. Daar kan meer dan 86.000 m3 water in. Daar kunnen ze de groentegewassen die ze telen héél lang water van geven.
Dat kunnen Nederlandse boeren toch ook doen? Ja dat kost geld en het kost je een stuk van je land maar dat is bij die Spaanse boer toch ook? En dan moeten ze heel veel groentes die naar Nederland gaan nog helemaal naar Nederland vervoerd worden. Prijstechnisch kan het dus. Nee, nu gaan de Nederlandse boeren zielig zitten doen en willen geld van de regering hebben. Dat kan natuurlijk niet, oneerlijke concurrentie.

 

 

 

Sprietje, deze vraag is heel makkelijk te beantwoorden.

In Spanje hebben de boeren jaar in jaar uit met droogte te kampen en hebben inderdaad maatregelingen getroffen.

In Nederland heb je helemaal geen last van droogte en is het aanleggen van bekkens absurd. Nederland heeft water in overvloed.

Het feit dat er in deze zomer grote droogte heerste is een grote uitzondering en het is nog lang geen feit dat dit ieder jaar zo zal zijn.

De boeren in NL hadden zich kunnen verzekeren tegen droogte og gewassenschade. Degenen die dat niet gedaan hebben lopen nou te huilen en bij de regering aan te kloppen. Voor mij valt dat onder ondernemingsrisico.

Nederland is geen apenland en heeft een degelijke infrastructuur. Of Spanje een goede infrastructuur heeft laat ik aan jou over om te beoordelen. Jij woont er per slot van rekening.
Van de Emiraten kan ik wel zeggen dat de infrastructuur prima is. Een perfect goed onderhouden wegennet, utilities, logistieke voorzieningen, openbaar vervoer zijn allemaal prima in orde.

Toch vind ik het wel degenlijk een apenland maar dat is om hele andere redenen. 😂

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

 

 

Het feit dat er in deze zomer grote droogte heerste is een grote uitzondering en het is nog lang geen feit dat dit ieder jaar zo zal zijn.

 

 

Een grote uitzondering? 2006-2017-2018 watertekort in België, lijkt me toch geen grote uitzondering.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het expliciet over Nederland.

In de lage landen gaan we echt niet naar een Sahara binnen afzienlijke tijd.

Ja, er is misschien wel eens een droog jaar maar daarvoor zijn er ook wel jaren met overstromingen.

Als je kijkt naar het aantal overstromingen in België van 1970 tot 2017 dan zie je dat dit verviervoudigd is: https://www.milieurapport.be/milieuthemas/waterkwantiteit/afvoer-van-neerslag-overstromingen/aantal-overstromingen-per-decennium/overstromingen-belgie

Het zal in Nederland niet veel anders zijn.

 

Sprietje heeft in principe wel gelijk dat de Emiraten alleen met hun vele geld deze woestijn bewoonbaar hebben gemaakt. Maar wat hadden ze dan anders kunnen doen?

De olie raakt langzamerhand op. Alleen het Emiraat Abu Dhabi heeft nog veel olie. Daarom focuseren en investeren de Emiraten nu hun toekomst in toerisme. Dat zie je bijvoorbeeld aan de infrastructuur met de vele hotels, het opspuiten van kunstmatige eilanden en evenementen als de Dubai Expo 2020.

 

Had Spanje (met de hulp van de EU) hun toekomst op een verantwoorde manier in tourisme geinvesteerd, dan zaten ze nu niet met zo´n brakke infrastructuur.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei astro iris:

Een grote uitzondering? 2006-2017-2018 watertekort in België, lijkt me toch geen grote uitzondering.

Wat achteraf niet waar bleek, vooral een panikerende Gouverneur die eigenlijk een job uitoefent die al lang had moeten zijn afgeschaft.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...