Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik ben benieuwd waar jouw thermometer staat, en wat bij jou in de tuin de gemiddelde temperatuur was in juli 2018 en juli 2019.

 

Ik vergelijk dezelfde locatie al gedurende bijna 10 jaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Manipuleren is iets anders dan corrigeren. Corrigeren is heel zinnig want het maakt flink uit waar je meet. In een dorp is de temperatuur een paar graden hoger dan waar ik woon (we kleedden onze kinderen toen ze naar school gingen aanvankelijk steeds te warm aan) en op een asfalt parkeerplaats in een stad nog weer een paar graden. Als de situatie op een meetplek verandert of je verplaatst de hap zal je moeten corrigeren wil je nog dingen kunnen vergelijken

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dien verstande dat je dan de nieuwe metingen corrigeert voor de historische gegevens.

Van die meetwaarden uit het verleden blijf je af.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, natuurlijk, want de gemeten waarden zijn voor die plek de juiste waarden.

Daarna voor het weiland een nieuw meetpunt maken en daarvan ook de gemeten waarden weergeven.

Maar niet proberen verschillende plekken naar elkaar toe te rekenen.

 

In mijn eenvoudige wereld kan je een andere locatie niet terug rekenen naar een oorspronkelijke locatie.

Alleen al de windrichting zal een bepalende factor zijn of je omhoog of omlaag moet compenseren.

 

Wanneer men in 1944 op een plek 38,4 graden heeft gemeten, dan was het op die datum op die plek die temperatuur.

50 jaar later de thermometer verplaatsen en dan roepen dat het in 1944 geen 38, 4 graden was is meten met 2 maten, en die moet je niet met elkaar proberen te vergelijken.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dus als je een halve eeuw op een plein meet en de volgende halve eeuw op een weiland waar het standaard 2 graden kouder is dan op het plein, dan moet je die cijfers allemaal gewoon laten staan (zie wat ik zei over dorp en kinderen)?

Ik ben het vaak met je eens in andere dingen maar hierin absoluut niet.

Volgens mij heb je maar 1 keuze: Meten wat het verschil is tussen een plek zoals waar hij toen stond, misschien zelfs dezelfde, en de plek waar hij nu staat. Dat doe je een jaar en dan weet je wel wat het verschil is tussen de 2 plekken voor de diverse temperaturen tussen -20 en +45. En kun je een correctie toepassen voor de oude gegevens. Of de nieuwe aanpassen aan de oude gegevens, maar dat lijkt me minder zinnig. Alleen dan zijn de meetwaarden vergelijkbaar.

En dat meten hebben die jongens echt wel gedaan, het zijn geen randdebielen en ze hebben geen enkel baat bij foute gegevens leveren, m.i.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week 1 cm. gehad. Was er erg blij mee met nog altijd 17 cm tekort volgens de officiële gegevens. Maar graaf je hier dan kom je na 1 a 2 cm in stuifzand.

Het scheelt per kilometer.

Ook vandaag weer; een paar kilometer zuidelijker een langdurige stortbui van een paar cm. Hier een halve centimeter, mooi meegenomen, super voor 1 dag.🙂

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vandaag tot op dit moment 4,2 mm in de regenmeter, dat brengt de neerslag voor deze maand op 37,4 mm.

Tot nu toe is 2019 te droog t.o.v. het 10 jaars gemiddelde voor mijn opstelplek.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei drz:

wereldtemperatuur

 

1920px-EPICA_temperature_plot.svg.png
 
En dan begrijp je ook gelijk waarom die milieuterroristen graag vanaf het jaar 1800 meter.
...wat een bullcrap

Graag de site vermelden waar je deze gegevens vandaan haalt want dit kan iedere gek op internet hebben gezet. Bij aanklikken krijg ik hem alleen ietsje groter, meer niet.

Zoiets voelt voor mij bepaald niet goed, ook al zou het juist kunnen zijn, en voor m'n gevoel als beta-mens is het een ietwat bizarre grafiek.

Niet als hij over 100 jaar zou gaan, maar bij 800.000 jaar krijg ik toch zo m'n twijfels...

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...