Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen,

Ik probeer eutelsat 7 te richten alleen krijg geen ontvangst  hangt wat laag ik heb signaal bij astra 2 68% astra 1 56% hotbird 44% maar hoe krijg ik eutelsat 7 voor digiturk schotel staat wat scheef naar rechts maar  moet het recht staan of staat de richting niet goed achter schotel is gehangen op 30,5 cm alvast bedankt voor de hulp ik heb een triax t88 schotel hangen het is naar zuiden gericht 

alvast bedankt voor de hulp

Geplaatst:

Ik wil alleen astra 1 19.2 astra 2 28.2 en eutelsat 7 oost ontvangen hij staat nu gericht naar astra 1 2 en hotbird 13 oost ik ontvang deze 3 momenteel schotel hangt in tilburg 

momenteel heb ik signaal op astra 1 56% astra 2 64% en hotbird 13 44% het is een triax t88

Geplaatst:

Ik heb signaal ontvangst op eutelsat 7 alleen 0% signaal kwaliteit van de zenders is zeer slecht wat moet ik doen de schotel recht zetten naar links rechst draaien of lnb verplaatsen?

Geplaatst:

Om de Eutelsat 7 oost te vinden stel je de elevatie van de schotel af op 31 graden.
De skew van de lnb moet op nul graden staan, dus de aansluitingen gewoon recht omlaag.
Gebruik transponder 10721H, DVB-S, QPSK, SR 22.000, fec 3/4 met o.a de zender BBC Persian.

Geplaatst:

ik heb ontvangst met 2 lnb naast elkaar als ik een lnb weg haal geen ontvangst bij zelfde richting hoe kan ik dit oplossen hij staat al op 31 graden achter op schotel enige ik zit met de positie probleem astra 1 en 2 staan goed behalve eutelsat 7 is een probleem 

• Moderator
Geplaatst:

Ik denk dat er hier sprake is van een misverstand.

Je moet wel een extra kop op je schotel zetten voor Eutelsat 7.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

ik denk dat de probleem is dat het te laag hangt als het wat hoger zal hangen heb ik goed ontvangst als ik de schotel midden richting eutelsat 7 richt heb ik zo 20% ontvangst maar dan mis ik astra 2 en zeer slecht ontvangs 3% op astra 1 enige oplossing is hoger hangen  heb nu 0% ontvangst maar  heb wel beeld voor nu 

Geplaatst: (aangepast)

Kijk, hier heb ik wat aan.

Om te beginnen zou ik nooit een gewone offsetschotel hebben genomen om satellieten te ontvangen die zo ver uit elkaar staan.
De 7e en 28,2e staan meer dan 23 graden ontvangsthoek uit elkaar en daarmee wordt de ontvangst van de twee buitenste satellieten verzwakt alsof je een schotel hebt kleiner dan een Triax 78.
Beter was het geweest om een multifocus schotel te nemen, bijv. de Maximum E-85. Maar goed misschien dat het toch gaat lukken.

Om te beginnen staat de schuinstand van de rail niet goed. Die moet 9,57° (afgerond 9,6°) schuin staat voor Tilburg om de 7e en 28e te ontvangen. Hierbij moet de 7e het laagst staan en de 28,35 het hoogste.
Waarom de 28,23? De Astra 2-positie bestaat uit drie satellieten waarvan de posities liggen tussen de 28,2 oost en 28,5 oost, gemiddeld dus 28,35.
Ook de verdeling van de lnb's op de rail moet je ander doen.
De Digiturk zit op de Europa B-beam van de Eutelsat 7 en heeft in Tilburg veldsterkte van 50 dBW.
De Astra 28,2 heeft in Tilburg een veldsterkte van 53,5dbW.
De 7e moet je dus dichter in het midden plaatsen en de Astra 28,35 verder van het midden af.
Je gebruikt de Eutelsat 16 als middelpunt.

Je gaat de zaak als volgt afstellen.
Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit want met het gat boven kan de rail niet schuiner dan 7 graden.
De afstanden van de drie lnb's moet je als volgt afstellen:
- zet de rail 9,6° schuin.
- zet de 19,2e-lnb 40mm links van het midden van de rail (maat X in de afbeelding)
- plaats de 7e-lnb op 154mm rechts van de 19,2e-lnb
- plaats de 28,35e-lnb op 115mm links van de 19,2e-lnb
d.w.z van kuiltje tot kuiltje in de kap van de lnb gemeten.
Om te controleren of je de schuinte van de rail goed hebt ingesteld:
de Astra 28,35-lnb moet 44mm hoger staan dan de 7e-lnb

Omdat je de Eutelsat 16 oost in het midden van de schotel ontvangt, moet je de elevatie van de schotel op ongeveer 30 graden ingesteld worden.
De skew van de lnb's moeten als volgt afgesteld worden.
7 oost op 0 graden, dus aansluitingen recht omlaag.
19,2 oost op 4 graden
28,35 oost op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
Richt nu de schotel optimaal uit op de Astra 19,2, de twee andere satellieten ontvang je dan ook optimaal.

Veel succes

TRIAX-Multiblock 7-19,2-28,2.png

aangepast door Sprietje

ik heb geprobeer alleen snap niks met lnb skew gradens als ik op astra 1 richt heb ik ontvangst op astra 1 0% en eutelsat 7 44% astra 2 geen ontvangst ik krijg het niet aan praat en dit is als ik schuin stand zet zoals 9,6 graden  als ik de lnb houder recht zet alleen astra 1 aansluit heb ik wel ontvangst heb ik geen ontvangst op eutelsat 7 en astra 2 

is het ook mogelijk turksat 42e met eutelsat 7e te ontvangen met multi lnb houder?

aangepast door Pikkachu

Nee, met een gewone offset schotel is het niet mogelijk de 42e en de 7e samen te ontvangen.

Tja als jij de rail horizontaal hebt staan ontvang je de Astra 19,2 wel en als die schuin staat niet. Als je de rail schuin gaat zetten, verplaatst de lnb zich hoofdzakelijk horizontaal en een heel klein beetje verticaal. Je zult de schotel dus eerst iets bij moeten stellen om na het schuin zetten van de rail de Astra 19,2 weer optimaal te ontvangen. En stel de schotel wel heel precies af op de Astra 19,2 want als je er 5mm naast zit, staan de andere twee lnb's er ook 5mm naast en dat kost je signaal.

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen