Ga naar inhoud


turksat 42e


Pikkachu

Aanbevolen berichten

ik heb gister mijn schotel verplaatst in verband dat het tegen de boom was gericht nu heb ik alles goed op waterpas afgesteld skew op 21,7 graden positie is goed gericht maar krijg geen signaal ontvangst malen keer links rechts gebewogen maar geen effect lnb skew staat op 0 maar moet -25,5 hoe kan ik dit instellen kwart naar links draaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

sprietje moet de skew graden achter schotel 21.8 percies zijn of kan het ook afgerond worden naar 22 graden? hij staat net iets onder 22 het paal staat recht waterpas heb kompas gebruikt en sat finder app richting staat goed maar geen idee waar het aan ligt ik krijg geen signaal ontvangs coax is goed aangesloten op lnb en tv tv geeft aan dat sattelite kabel is aangesloten maar ik kom er niet uit waar ligt het probleem lnb heb ik ook -25 skew gedraaid 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook gecontroleerd , of de 2  F-connectors , dus de aansluitingen bij de uitgang  van de satellietschotel en de ingang bij de satelleitontvanger ,

stevig bevestigd zijn en er geen vocht binnengedrongen kan zijn ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe schuin de schotel omhoog gericht moet zijn heet elevatie. Skew is hoe schuin de lnb gezet moet worden.
De elevatieaanduiding op de schaalverdeling is maar een richtwaarde en gebruik je alleen om de satelliet te zoeken. Heb je de satelliet eenmaal gevonden, dan moet je de elevatie fijn afstellen op maximale signaalkwaliteit.
Wil je precies weten hoeveel de schaalverdeling van de elevatie afwijkt van de werkelijkheid, stel de schotel dan bijv. eerst een goed af op de Astra 28,2. Die heeft in Tilburg een elevatie van 17,2 graden. Staat hij dan in werkelijkheid op 18,0 graden, dan weet je dat de elevatieschaal 0,8 graad te veel aangeeft.
Of de coaxkabel goed is aangesloten kun je zien aan de signaalsterkte. Is deze meer dan 20%, dan is dat in orde.
Maar heb je met Dishpointer al gekeken of de schotel nu wel vrij zicht heeft op de Turksat 42e.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Sprietje:

Hoe schuin de schotel omhoog gericht moet zijn heet elevatie. Skew is hoe schuin de lnb gezet moet worden.
De elevatieaanduiding op de schaalverdeling is maar een richtwaarde en gebruik je alleen om de satelliet te zoeken. Heb je de satelliet eenmaal gevonden, dan moet je de elevatie fijn afstellen op maximale signaalkwaliteit.
Wil je precies weten hoeveel de schaalverdeling van de elevatie afwijkt van de werkelijkheid, stel de schotel dan bijv. eerst een goed af op de Astra 28,2. Die heeft in Tilburg een elevatie van 17,2 graden. Staat hij dan in werkelijkheid op 18,0 graden, dan weet je dat de elevatieschaal 0,8 graad te veel aangeeft.
Of de coaxkabel goed is aangesloten kun je zien aan de signaalsterkte. Is deze meer dan 20%, dan is dat in orde.
Maar heb je met Dishpointer al gekeken of de schotel nu wel vrij zicht heeft op de Turksat 42e.

 

Sprietje, bedoel je soms volgens de Satlex een elevatie van 27.2 voor Tilburg, i.p.v. 17,2 ? Anders begrijp ik het niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een sat-beeper of satellietvinder?

Wat mij betreft is zo'n ding onontbeerlijk, om een schotel nieuw uit te richten, als je niet meteen geluk hebt om satellietsignaal te vinden. En ze kosten niet veel.

 

Zonder satellietvinder zou ik de zon-methode gebruiken(via http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm  ), om in ieder geval alvast de goede azimuth te hebben. Dan hoef je alleen nog de elevatie te veranderen, om signaal te vinden. Maar dan moet de zon natuurlijk wel doorkomen, op het juiste moment.

 

Daarom is een satbeeper veel handiger.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...