Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Digitenne gaat eerst huiswerk afmaken

 

Kristen Munk

De lancering van digitale televisie onder de vlag Digitenne is uitgesteld.

 

Digitenne wil eerst het marketingtraject op orde hebben. Een onderdeel dat onder het vorige management er een beetje bij ingeschoten was.

 

Je moet ze niet vastpinnen op een datum, maar Lex Nicolaï, sinds 1 mei ceo bij Digitenne, een samenwerking van KPN Telecom, Nozema, NOB, NOS, HMG, SBS, Canal+ en KinderNet, streeft ernaar de commerciële introductie rond april 2003 te volbrengen. In het noordelijke deel van de Randstad - Haarlem, Amsterdam, Amersfoort, Hilversum, Almere en omstreken - komen ongeveer tien palen te staan die het digitale signaal uitzenden.

 

Daarmee kunnen consumenten met een speciaal aangeschaft kastje dat als rond de 149 euro gaat kosten 28 tv-kanalen en 16 radiozenders ontvangen.

 

Ze wilden eigenlijk eind oktober al de lucht in. `Maar als we nu beginnen wordt het callcenter opgeblazen. We willen geen UPC worden en klanten aan hun lot overlaten, we willen de consument goed voorbereiden', zegt Nicolaï.

 

Het vorige management, met ceo Bauke Geersing aan het roer, wilde zo snel mogelijk de markt op. Nicolaï wil geen kwaad woord horen, maar gezegd moet worden dat zij zich nogal blindstaarden op het binnenhalen van vergunningen en de ontwikkeling van de techniek. De marketing schoot er wat bij in. Vragen of de potentiële gebruiker het plezier van `digi-tv' inzag en of winkeliers begrepen hoe ze de gebruiksvriendelijkheid moesten aanprijzen, waren nog niet gesteld.

 

Technisch is het nu al mogelijk om 1,3 miljoen aansluitingen van digitale tv te voorzien. Heel Nederland aan de digitale tv helpen is op dit moment nog uitgesloten. Dat zou storing veroorzaken in de ethergebieden van Duitsland en België en om die reden geeft de overheid daar nog geen toestemming voor.

 

Het maximum aantal mogelijke aansluitingen bedraagt nu 3,5 miljoen, een aantal dat Digitenne eind 2003 wil realiseren. Maar eerst het 'vergeten' marketingtraject. Nicolaï heeft er de basisprincipes marketing nog eens op nageslagen. Eerst zorgen dat het Digitenne-product behoorlijk werkt, dan pas marketing en verkoop starten en proberen te scoren. Daarom richten hij en de huidige marketingmanager Jos Vrolijk zich nu op customer care.

 

Oftewel op de vraag: hoe ga je met klanten om die klagen, niet betalen of op een andere manier problematisch gedrag vertonen.

 

Om het betalingsbeleid te testen spelen komende maanden 350 klanten voor onder meer wanbetaler. Wie na herhaaldelijk aanmanen niet over de brug komt met de 8,95 euro per maand - de prijs die Digitenne wil gaan vragen wordt afgesloten. Wie alsnog betaalt, ontvangt automatisch weer digitale tv. Nicolaï: 'We willen weten of dat werkt. En of er nog zaken zijn waar we niet aan gedacht hebben.' Daarom test het nieuwe bedrijf ook of het negenkoppige callcenterteam groot genoeg is om vragende en klagende klanten op te vangen. Voor klachten over de storingen veroorzaakt door de testen van Digitenne bijvoorbeeld?

 

Nee, die klachten zijn vooral bij de kabelaars terechtgekomen, zegt de ceo. Bovendien was het veel geschreeuw in de media om weinig leed, meent hij. Het waren vooral slechte kabels die hinder ondervonden van het digitale signaal. Om die te vervangen heeft Digitenne, via de onafhankelijke Stichting Aanpak Interferentie, de afgelopen tien maanden 800 digisetjes verstuurd met kabeltjes voor tv en video. Als de proef met de wanbetalers' is volbracht, begint Digitenne, in januari 2003 met het testen van marketingconcepten bij de retailers. Het duurt wel even voordat een winkelier zijn klant grondig heeft geïnformeerd over het wel en wee van digitale tv.

 

En omdat winkeliers niet zaten te wachten op een les 'digitale tv verkopen' tussen de kerstinkopen door, is de introductie bij de detailhandel verschoven tot na de kerstdagen.

 

Digitenne richt zich op vijf gebruikersgroepen: bewoners van zogenaamde `buitengebieden' die nog geen kabel aansluiting hebben, portable gebruikers die ook op de boot, de camping of in de tuin willen kijken, ontevreden kabelkijkers die hun buik vol hebben van de praktijken bij kabelaars, de zakelijke gebruiker die bijvoorbeeld beursnieuws van tv via zijn laptop wil bekijken, en - op termijn - de mobiele gebruiker.

 

De laatste kan bij een snelheid van 140 kilometer per uur in trein en auto tv- en videodiensten ontvangen. `Het zou een mooie service zijn voor de klanten van de NS', meent Nicolaï. 'Vooral nu de spoorwegen zo onder druk staan.'

 

Er zijn wel meer diensten te verzinnen die aan het bestaande netwerk gekoppeld kunnen worden. Een tv'tje in de auto bijvoorbeeld, met soaps voor de kinderen achterin, en informatie over het weer en verkeer voor de bestuurder. Zulke diensten zijn ook leuk voor adverteerders die hun doelgroep op momenten willen bereiken waarop ze niet languit voor de buis hangt. Het is dan ook de bedoeling dat adverteerders instappen als partners van zulke diensten.

 

Om de consument over de streep te trekken, biedt Digitenne abonnees gratis ook een pornokanaal aan en lanceert het in de loop van volgend jaar een massamediale reclamecampagne, onder meer op tv. Daaraan voorafgaand loopt een regionale dm-campagne en adverteert het bedrijf op internet. Wordt dat lekker trappen tegen UPC, Casema en Essent? Nicolaï: `Natuurlijk is het de bedoeling dat er kabelkijkers worden afgesnoept van kabelondernemingen.

 

Maar we gaan ons niet keihard tegen ze afzetten. Dat is niet chique.'

 

 

 

Groetjes,

 

Arend.

 

Topfield 6000 PVRE - T-rex 4.6 (Predasaurus2.29)-Funke 99 / 68 - Digipower SG2100 -

Topfield 3000 CI-Pro


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...