Ga naar inhoud


DVB-T2, wanneer de overstap naar DVB-T2 met HEVC?


uncle

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Dat zou kunnen, maar dan is er geen DVB-T beeld meer, en dat zullen de huidige kijkers niet op prijs stellen.

Misschien is het je nog niet duidelijk, maar men gebruikt dezelfde zenders.

Alleen de streams/modulatoren veranderen.

 

Dus in de omschakel nacht trekt men de oude modulator uit het rek en steekt de nieuwe 19" kast in het rek.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-9-2018 om 08:11 zei ceesv:

In een keer, ze zullen voor de overschakeling geen extra zenders willen aanschaffen.

 

En tijdelijk i.v.m. de overgang, beide coderingen, of enkel de nieuwe codering. Niet heel Nederland is klaar om over te schakelen, leuk als je op vakantie bent en ineens geen beeld meer in een deel van Nederland hebt.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei ceesv:

Dat zou kunnen, maar dan is er geen DVB-T beeld meer, en dat zullen de huidige kijkers niet op prijs stellen.

Misschien is het je nog niet duidelijk, maar men gebruikt dezelfde zenders.

Alleen de streams/modulatoren veranderen.

 

Dus in de omschakel nacht trekt men de oude modulator uit het rek en steekt de nieuwe 19" kast in het rek.

vervolgt; met omschakelen naar een andere frequentie c.q. kanaal.

Maak het onmogelijke mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-9-2018 om 10:21 zei Tonskidutch:

Op het netwerk van KPN en dochter is SD en HD voor de zenders vertegenwoordigd, ik kan me niet voorstellen dat men die overstap bij de Provider KPN van dvb-t naar dvb-t2 gaat maken met dat minder gevraagde SD ofschoon dat voor mobiele ontvangst natuurlijk niet echt relevant is op kleine LCD displays

 

want het HD aanbod staat toch al op de backbone van KPN

 

maar wil men mensen enthousiast maken zal het aanbod voor thuisontvangst toch echt beter moeten of gelijkwaardig als bij de concurrenten

 

 

We zullen zien. We weten het gewoon niet. Ook de concessie stelt geen eisen aan de beeldkwaliteit, en KPN kan ijskoud SD FTA aanbieden via DVB-T2. Anyway: voor FTA kijkers zoals ik heeft het totaal geen nut om alvast nieuwe equipment te kopen of stofwolken te creeeren. Als in 2020 de DVB-T2 standaard naar binnen plopt kijk ik op mijn TV met een DVB-T2 tuner of er SD of HD kwaliteit wordt aangeboden op FTA basis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de hand van de testuitzending die in Nijkerk is opgevangen, lijkt het erop dat er gaat worden uitgezonden in Full HD 1080P. Dit betreft dan minimaal de drie NPO-zenders.

 

Je kan voor weinig geld een FTA-ontvanger kopen, waarmee je kaar bent voor de omschakeling. Zelf heb ik voor 27 Euro een XORO HRT 7619 aangeschaft. Compleet met HEVC/H.265 en tot 1080P. Voor dat geld kan je geen buil vallen toch.......     

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf sinds enige tijd een Xoro voor de Duitse zenders. Zelfs het opnemen op de USB stick gaat fantastisch! Mijn vrouw heeft op die manier al talloze uitzendingen zonder storing teruggekeken. Daarmee vergeleken is het dan best treurig dat KPN geen opname mogelijkheid meer levert. Mijn abonnement gaat opgezegd worden met nog twee werkende TF5300 recorders die als video jukebox overblijven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zo'n vrije ontvanger koopt, kan je nog wel opnemen van de Nederlandse FTA zenders. Er zijn tientallen verschillende ontvangers te koop in Duitsland, met verschillende mogelijkheden. Als je er één gaat kopen: Even goed opletten wat je nodig hebt. 

 

Ik heb eigenlijk niet zo rondgekeken de laatste tijd in Nederlandse electronicawinkels. Maar liggen er al stapels FTA DVB-T H.265 ontvangers in de schappen? 

 

  

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat levert je search engine direct met dvb-t2 als zoek kriterium / woord

genoeg sjoege dus

kijk nog even naar je recent gekochte moderne TV

sommige van die modellen hebben DVB-T2 HEVC H.265 tuners aan boord en dan is een losse ontvanger niet nodig, zelfs betreffende opnemen is het bij enkele merken reeds voorzien

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kennis bij de TV handelaren over DVB-T2 en HEVC was een half jaar geleden nog bedroevend. Van het Philips UHD toestel dat mijn ouders uiteindelijk hebben gekocht stond in de computer van de verkoper ook niets over HEVC. Ik herkende wel de groene geschikt sticker voor de Duitse markt op de doos.

 

Zijn er in het begin van UHD enkele typen met DVB-T2 maar toch zonder HEVC op de markt verschenen?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei OFDM:

 

Zijn er in het begin van UHD enkele typen met DVB-T2 maar toch zonder HEVC op de markt verschenen?

 

Sterker nog, heel veel soorten UHD TV's met DVB-T2 hebben geen HEVC H.265 aan boord.  In het najaar van 2016 ging mijn oude TV kapot en ging ik mij dus oriënteren op een nieuwe TV. Ik wist toen al van de nieuwe normering die in Duitsland eind 2016 zou gaan gelden en bij ons dus nu ook. Ik kon toen (september 2016) slechts één TV terugvinden die aan die normen zou voldoen. Dat was een Technisat-model dat bijna 2000 euro moest kosten.  Ik besloot dus om toch een andere TV te kopen (LG 43UF640V), Deze UHD-TV heeft gelukkig wel HDR, maar dus niet HEVC. Voor de ontvangst van het publieke-omroepen-pakket via DVB-T2 heb ik nu dus ook een set-top-box nodig.      

 

Als je gaat zoeken op UHD-modellen uit 2015 en 2016 (en mogelijk ook 2017) zal je merken dat mijn TV niet de enige is die geen HEVC H.265 heeft. 

 

Mijn TV : https://www.lg.com/nl/televisies/lg-43UJ630V

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er zoveel UHD toestellen zijn uitgebracht met DVB-T2 met alleen H.264 verwachtte ik niet! Dat verklaart volledig de keuze van KPN geen Ci module uit te brengen. Dat is een kansloze missie nog afgezien van het feit dat het aantal T2 geschikte toestellen nog erg beperkt is. Het gaat nog heel lang duren voordat het aantal geschikte toestellen de 50% grens passeert. Jouw LG en vele anderen zijn dan wel weer geschikt in bijvoorbeeld Engeland waar T2 met H.264 draait. Daar zullen ze de eerste 5? jaar ook niet over HEVC nadenken omdat er ontzettend veel FTA wordt gekeken (heel eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom de NPO in Nederland niet in H.264 gaat zenden tenzij het percentage FTA only kijkers zéér klein is).

 

Grappig dat Technisat twee jaar geleden al een geschikt toestel had maar dat past dan ook wel bij het bedrijf. Ik hoorde zelf via een zwager in Duitsland van een aanbieding bij de Kaufland, voor 200 euro een 30 inch (made in China) Blaupunkt met T2 en HEVC. Gewoon een domme TV zonder UHD precies voor de Duitse markt gemaakt en al voor de omschakeling van de eerste Duitse regio's gekocht. Maar ja, je kunt niet alles hebben want heb er dan wel een Chromecast bij en nog een losse decoder zodat er opgenomen kan worden.

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja, ook het consumentenprogramma kassa heeft er al iets over betreffende de 4k resolutie en toch geen h.265 standaard kunnen weergeven bij bepaalde TV's gepubliceerd.

 

dus het is voor een overstap belangrijk dat mensen zich goed informeren

dat is natuurlijk in eerste instantie hun eigen verantwoordelijkheid, maar je zou mogen verwachten dat de winkels waar men apparatuur aanschaft dat heel DUIDELIJK op het Toestel of Prijskaartje aangeven........... tja

 

er zijn overigens toch behoorlijk veel goedkope High Definition TV's MET dvb-t2 tuner conform h.265 / HVEC als je goed zoekt met CI+ module insteeksleuf

 

de drie waar je op moet letten

niet alles is echte boter

aangepast door Tonskidutch

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...