Ga naar inhoud


WaveFrontier T90


Loek3000

Aanbevolen berichten

Wil je precies weten welke satellieten je in Europa kunt ontvangen, kijk dan op deze lijst: http://nl.kingofsat.net/satellites.php

In de eerste kolom wordt aangegeven hoe de satelliet genoemd wordt met de globale positie van de satelliet.
In de 8e kolom wordt aangegeven waar de satelliet precies hangt.

 

Dat je twee satellieten kunt ontvangen die binnen 1,5° afstand staan met 1 lnb gaat maar gebruik dan wel een normale lnb met een kop van 60mm. Die feedhorn vangt een breed signaal beter dan een smalle lnb met een kop van 25mm. Afhankelijk hoe ver de signalen precies van elkaar af zitten, krijg je natuurlijk wel meer verlies, bij 1,5° verschil natuurlijk meer dan bij 0,8° verschil.


Wat betreft de naamgeving als er twee satellieten vlak bij elkaar staat:
Dat bepaal je zelf. Als de satellietontvanger signaal binnen krijgt, mag je er een naam aan geven die je wilt.
Stel, je ontvangt de Astra 23,5 en jij geeft dan dat dat de Astra 19,2 is, dan worden de transponders en zendernamen van de 23,5 gewoon opgeslagen alsof die van de Astra 19,2 zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zoals Jinek het zegt: "helder" maar dit houd dus in dat ik niets hoef in te stellen en dat de satellieten vanzelf wel worden gescanned als ze maar dichtbij elkaar zitten? En dit staat dan ook niet verder in de lijst van satellieten die zijn opgegeven, in mijn geval 7,13,19,23 en 28, mocht ie iets vinden met een scan vlakbij bijvoorbeeld 28 dan zie ik dat onder de lijst van 28.. heb ik het zo goed begrepen?

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je de tuner configuratie ook op desbetreffende volgorde instelt op de satellietreceiver dan krijg je per satellietpositie alle zenders

en met een goede settings editor kun je zelfs je eigen bouquetten samenstellen

 

voorbeeld draaibaar en heel veel posities in de afbeelding

Screenshot_117.jpg

aangepast door Tonskidutch

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je wel @Tonskidutch

 

Ik snap het nu... de zenders worden dus wel gevonden als de kop maar groot genoeg is en de satellieten dichtbij elkaar staan..

 

Maar nu...... ik heb eens foto's gemaakt, en het valt me op dat de waardes (vooral de lnb afstanden) totaal niet overeen komen, dit kan zijn omdat er op satlex wordt uitgegaan van een T90

 

ik zet de foto's erbij vergeleken met de satlex waardes hier

 

Ik ga het allemaal opnieuw instellen, dus heel veel hulp ik nu nog niet nodig, maar toch wel apart dat dit niet overeen komt met de situatie die ik nu heb.

 

 

5a69f0b3d6419_01-713uitlijnenlnboprails2018.thumb.jpg.99da66ed1eb808abb08d5b33a6405c1e.jpg

02 - 13,19,23 en 28 uitlijnen lnb op rails 2018.jpg

03 - 19,23 en 28 uitlijnen lnb op rails 2018.jpg

schotel kantelen instelleniets onder de 100 graden.jpg

schotel hoogte instellen.jpg

lnb houder schuin instellingen.jpg

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet niet afgaan op de gradenverdeling op die T90 stang. Gebruik satlex om de juiste locaties voor de gewenste satellieten op die stang terug te vinden.

en inderdaad, met de LNB op 9°E kun je ook de kanalen van 10°E ontvangen, zeker als je de LNB een beetje 'uit focus' schuift.

ik heb ook zo'n T90 met LNB's op 5W, 0.8W, 4.8E, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E en 28.2E.

16E is heel moeilijk erbij te krijgen, 13E zit heel kort hierbij en ook 19.2E zit er heel kort op.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Loek

 

De schaalverdeling op de rail van een T55 is anders dan bij een T90.
De calculator is dus voor beide schotels te gebruiken.
Zijn de foto's van een T55?


Tja, en als een lnb 10 strepen uit het midden staat, moet die ook met de streep van 10 graden op de lnb-houder schuin gezet worden. Als je dat niet doet kijkt de lnb in de verkeerde richting en ontvangt dan minder signaal.


Dat de posities van de lnb's niet overeen komen met de calculator die jij hebt bijgevoegd zou heel goed kunnen. De centrale satelliet is daar de 20,6 oost maar misschien is die schotel wel uitgericht op een andere satelliet.
Waarom je dat zou doen?
Stel je hebt in het oosten een stel sterke satellieten in in het westen een stel zwakke. Dan is het beter de schotel meer naar het westen uit te richten want dan ontvang je die satellieten sterker. Tja en dan komen ze op een andere afstelstreep te staan.


Tja en die skew is echt belachelijk. De 13 oost moet maar een paar graden skew hebben en de 7 oost helemaal geen skew.


En waarom is het regenkapje van de 23,5-lnb niet omlaag getrokken. Nu kan er allemaal water is de coax lopen.

 

stand lnb.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew waar jullie het over hebben is van hele oude lnb's, die zijn meer dan 10 jaar oud... ik heb daar altijd al problemen mee gehad, maar ik ga alles vernieuwen.

 

Op zich tot apart dat ik bij alle lnb's goede waarden haal (behalve op 7.0 dat is minder dan 60) 28.2 is 100% en de andere rond de 86% met een kleine schotel. Maar zoals ik hier lees heb ik het e.e.a. verkeerd, dus ik ga alles nog eens bestuderen en dan volgens uitleg alles opnieuw doen, beginnend bij de paal die ik tegen de muur aan heb en zo ieder punt meten.

 

Het is inderdaad vreemd dat die 20 graden eruit komt, ik meen mij te herinneren dat er ook een optie was op lexsat dat dit kon worden aangegeven dat ik bijvoorbeeld 19.2 centraal wil hebben, maar ik zie die optie daar niet meer (vergissing, ik zie het al, dat kan hier)

 

Op 25-1-2018 om 16:28 zei Jean-Claude:

16E is heel moeilijk erbij te krijgen, 13E zit heel kort hierbij en ook 19.2E zit er heel kort op

goed om te weten, bedankt voor de tip

 

Toevoegend: ik heb me schotel dus goed afgesteld als ik hier kijk, de skew is wel een beetje vreemd, maar zoals gezegd dat zijn hele oude lnb's en ik kreeg wel beeld als ik geen skew toepaste maar mét skew nog beter.

Wavefrontier calculator:

Latitude:52.3653971

Longitude:4.9414197

Altitude:1.7

The dish middle points at :19.2

The dish middle is between:28.2 en 13.0

 

 

En ja deze foto's zijn nog van de T55

 

 

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is toch niet zo moeilijk.
Bekijk eerst deze calculatie van de 13, 19,2, 23,5 en 28,2 oost in Utrecht, zie: http://www.satlex.be/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.10%2C5.11&la=52.10&lo=5.11&country_code=nl
De middenpositie is nu 20,6 oost.
Stel je wilt de Astra 19,2 in het midden hebben, dan voeg je gewoon nog een denkbeeldige satelliet toe totdat de 19,2 in het midden staat, zie: http://www.satlex.be/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=&user_satlo_west=10.2&user_satlo_west_dir=E&location=52.10%2C5.11&la=52.10&lo=5.11&country_code=nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Tonskidutch:

een raadsel dat je beeld hebt :grin:

ik heb nog nooit zodanig geskewde LNB's op een T55 of T90 gezien

maar het begint nu zo'n spelletje te worden

eerst allemaal rechtop _| loodrecht op de grond dan instellen

 

succes

wafe_skews.JPG

 

LNB  skew zal best wel ongeveer goed zijn . Is bij dat type nu eenmaal zo .

Toevallig nog zo'n type bij de hand .

 

45 gr skew lnb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Sprietje:

Welk merk en type is die lnb?

 

 Merk staat er niet op , ook niet op de doos .

Is wel wat gedateerd , alleen lage band 0.8 dB

45 gr skew lnb2.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...