Ga naar inhoud


Is online alternatief voor satelliet in het buitenland?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Luisteraar heeft helaas wat moeite met lezen en de vragen / opmerkingen juist te interpreteren.

Daarnaast roet hij al snel iets waarbij ik mij soms afvraag waar dat op gebaseerd is.

Inderdaad, tot nu toe kom ik in Spanje alleen WiFi via schotelverbindingen tegen en dan heb ik het echt niet alleen over vakantiewoningen maar ook de grotere woningen zoals bungalows en appartementen welke zo goed als permanent bewoond worden, dit laatste dan meestal door o.a. ook Nederlandse eigenaren

Vorig zat ik in een Penthouse in Moraira Spanje en daar was iedere bewoner op een eigen schotel aangesloten waarbij het de bedoeling was om 6 Mbps te verkrijgen maar meestal was dit nog niet de helft van de beloofde capaciteit en ook dagen helemaal niets.

Op de Spaanse camping waar ik overwinter wordt ook alles.via de schotel door de provider eConnectia aangeleverd.

Daar is het de bedoeling om minimaal 3 á 3,5 Mbps te leveren.

Buuten de spitsuren lukt ditmeestal maar aan het begin van de avond en in de weekenden meestal niet en dat zijn natuurlijk juist de tijden wanneer je TV wilt kijken.

 

Dus @luisteraar, de Spanjaarden KUNNEN een goede Internetverbinding hebben al is dat meestal niet het geval.

 

 

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

En voor de duidelijkheid, de intetnet schotel is niet op een satelliet maar op een internet zender op aarde gericht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juis, dus i.p.v. de transmissie via een kabel doet men dit meestal via kleine schotels.

Daarom zie je dan ook op appartementsgebouwen vaak 10-tallen kleine WiFi schotels en je ligt soms in een deuk als je de wijze van bevestiging nader bekijkt want dan sta nog versteld dat je überhaupt NG een verbinding hebt.

 

Overigens, voordat men de indruk krijgt dat men voor een dergelijke niet goed presterende Internetaansluiting niets betaald, ik betaal voor een redelijk goed functionerende WiFi (ook 5 GHz) Internetverbinding van maximaal 3,5 Mbps € 25,= per maand.

Ik ben nu bezig met een aanvraag voor WiFi Premium waarbij maximaal 10 Mbps wordt gegarandeerd, mij benieuwen wat men daarvoor vraagt.

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

 

Dan betaal je best veel.
Ik zit in het buitengebied en heb dan ook een draadloos Rural (= buitengebied) abonnement. Ik betaal €24,14 incl.btw voor 15 Mb, gemeten snelheid via Ookla speedtest van 14,64Mb down en 0,96Mb up.
In het buitengebied kun je meestal niet kiezen van aanbieder. Elke aanbieder heeft zo zijn eigen gebied waar ze dekking voor kunnen geven. Je moet je ook bedenken dat Spanje meestal een heuvelachtig of bergachtig terrein heeft en daardoor ook hulpzenders moet gebruiken om een goede dekking te verkrijgen. Overigens heeft zeker niet iedereen een klein schoteltje op zijn huis staan. Dat is afhankelijk hoe groot de afstand is tussen de zender en jou huis. Bij geringere afstanden plaatsen ze gewoon een rechthoekig kastje waarin een paar antennes boven elkaar inzitten.

 

Het probleem in Spanje is dat je vroeger alleen internet via de telefoonleiding kon hebben. Dan had je vaak nog niet 1 MB/sec vanwege de afstanden.
De laatste jaren is draadloos internet via een straalverbinding (het kastje of kleine schotel op je huis) een veel betere oplossing.
Steeds meer mensen gaan van deze manier gebruik maken. Dit betekend dus dat de aanbieders van internet via een straalverbinding hun capaciteit steeds maar aan het uitbreiden zijn. Om de haverklap ligt internet er weer uit omdat er een grotere capaciteit geplaatst wordt op hun zendstation, dan weer omdat er een verbinding met meer capaciteit wordt aangelegd tussen hun hoofdverzendplaats en de (hulp) zenders.


Ook zoeken ze regelmatig betere plaatsen voor hun zenders. In aanvang plaatsen ze een zender op een gebouw dat al een stroomvoorziening heeft.
Op een gegeven moment komen er nieuwe klanten maar die hebben dan geen ontvangst omdat er een heuvel in de ontvangstlijn zit. Dan gaan ze de zender naar een heuvel verplaatsen. Dat is niet zo eenvoudig want daar moet eerst een stroomvoorziening aangelegd worden.
Op een gegeven moment gaan ze de abonnees over zetten op de nieuwe zender. Tja als die in dezelfde richting ligt, dan is er geen probleem maar als daardoor de richting veranderd, heb je geen ontvangst meer. Dan moet het kastje of de schotelantenne gedraaid worden.


Nu moet je niet denken dat ze je daar van te voren op de hoogte stellen. Nee, dat kennen ze niet in Spanje. Regelmatig zit je zonder stroom of water omdat ze weer met wat bezig zijn maar daarover straks meer.
Op een gegeven moment heb je dus geen internet meer. Je gaat dan bellen hoe dat komt en dan gaan ze een monteur voor je regelen. Moet je niet denken dat ze dezelfde dag voor de deur staan, nee dat kan best enkele dagen duren. Tja en als die monteur er dan eindelijk is (terwijl jij al een paar dagen thuis zit te wachten want ze spreken geen tijd af) constateert die monteur dat je inderdaad geen ontvangst heeft. Hij draait de antenne of schotel dan naar de nieuwe zender draaien en probleem opgelost. Vandaar dat ze telkens maar een paar honderd abonnees gelijkertijd over schakelen naar de nieuwe zender, want anders moet je misschien wel weken wachten voordat je weer internet hebt.


Maar het ligt niet altijd op het technisch vlak. Ook administratief is Spanje een apenland.
Komen we na een bepaalde periode uit Nederland naar Spanje, blijkt internet het niet te doen.
Natuurlijk naar het kantoor van de provider gebeld hoe dat kan.
Tja, dat weten ze ook niet, ze zullen een monteur langs sturen. Dat duurde ook weer 3 dagen voordat hij er was.
Hij sluit zijn meter aan op de antenne buiten. Ik heb gewoon signaal zei hij. Misschien is de router niet in orde zei hij. Hij gaat na de router meten en kwam tot de conclusie dat de router ook in orde was. Hij belt naar het kantoor van de provider. Tja, ze hebben me afgesloten omdat ik niet betaald zou hebben.
Ik zei, wat een onzin, ik heb elke maand gewoon betaald. Toen de monteur aan het kantoor vroeg of ik niet betaald had zeiden ze, ja hij heeft gewoon betaald dus er was geen enkele reden om mij af te sluiten. Bovendien hadden ze dat natuurlijk ook kunnen zien toen ik voor de eerste keer naar het kantoor belde maar nee, het stelletje lapzwanzen stuurt liever na 3 dagen een monteur naar me toe die hier ter plekke ook niets doen.

 

Maar ja, zo is de mentaliteit in het zuiden.


Laat ik beginnen met de watermaatschappij.
Om de haverklap zit je zonder water. Wat voorbeelden:
Langs de provinciale weg gingen ze om de 500 meter hydranten zetten. Dat zijn wateraansluitpunten waar de brandweer op aan kan sluiten in geval van een brand. Diverse dagen zaten we de gehele dag zonder water omdat ze de hoofdwaterleiding van 8km lang af moesten sluiten om de hydranten aan te kunnen sluiten. En ze laten je van te voren niets weten.

 

Dan de elektriciteitsmaatschappij:
Regelmatig zit je zonder elekta. Waarom?
Bijv. de zekeringen van de 10.000 volt transformators vliegen er regelmatig uit.
Dan hebben ze na meting ontdek dat de 3 fasen van de hoogspanningstransformator zeer onevenredig belast zijn. Ze gaan dan de 230V bovengrondse leidingen anders aansluiten zodat de 3 fases wel evenredig belast worden. Natuurlijk wordt er niets vermeld van de voren en zit je plotseling uren zonder stroom en dus ook zonder tv en internet.

 

Bijkomende verschijnselen met het beter belasten van de hoogspanningstrafo's is ook dat je een heel andere spanning krijgt.

Een aantal jaren geleden kwam het vooral in de weekeinden voor als alle Spanjaarden in hun tweede huisje in het buitengebied verbleven, dat ik soms maar 144 volt had. Tja alleen de tv deed het dan nog, de airco, de zwembadpomp, de verlichting (spaarlampen of ledverlichting) deed het niet meer, uiteraard ook het koffiezetapparaat en nog vele andere apparaten ook niet meer.
Na de andere faseaansluiting had ik geregeld zelfs 260 volt. Dit is op het randje waarop mijn overspanningsbeveiligingen die ik zelf heb aangebracht aan worden gesproken en de spanning wordt afgeschakeld.
Dit moet je wel hebben want door het regelmatig voorkomen van een zwevende nul, moet je uitkijken dat je af en toe geen 400 volt op de net hebt staan wat je apparaten in rook doen opgaan.
Mijn buurman heeft door deze zwevende nul die regelmatig voorkomen een zeer luxe koelkast en een dure inverter airco en een boiler naan de vuilstort kunnen brengen. Schade valt niet te verhalen want je moet het zelf bewijzen dat je overspanning hebt gehad.

 

Dit is Zuid Europa, een bananenland of een apenland, hoe je het maar wilt noemen. Nee, ga in ieder geval wel voor satellietontvangst want dan heb je nog de meeste kans dat je de favoriete programma kunt bekijken.
En ja, in Benidorm en Alicante zal het wel allemaal beter geregeld zijn maar wie wil daar nu voor een flink deel van een jaar wonen. Dan ben je toch al aardig afgegleden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, daarvoor hoef je niet naar Spanje

https://nos.nl/artikel/2228083-niet-alleen-de-eerste-zomerse-dag-maar-de-warmste-19-april-ooit.html

 

Als ik je klachtenlijstje hierboven lees, dan stel ik mij het paradijs anders voor.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik lees het goed beste Psychsammie, de warmste 19 april ooit, dus dit komt eens in de 150 jaar voor. Man, man, man, in Spanje heb je bijna altijd van zulke dagen. Dan mag er wat mijn betreft best wel eens iets mis gaan met de hedendaagse voorzieningen. Je moet er alleen rekening mee houden dat dit in het zuiden kan gebeuren. Daarom ook het artikel of het verstandig is je schotelabonnement op te zeggen en er van uit te gaan dat tv kijken via internet gewoon werkt.

 

Maar jij hebt blijkbaar nog nooit in het zuiden gewoond.
Het begint al in Frankrijk. Ken je het spreekwoord  "comsi comsa"? Ik denk het wel. Het wordt op vele manieren geschreven ook Comme Ci Comme Ca. En hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe erger het wordt. In Afrika is het nog veel erger. Je moet in het zuiden de dag nemen zoals die is. Dat is ook het verhaal van Totaal TV die je waarschuwt dat er van uit gaan dat je in het zuiden tv kunt kijken via internet tot de mogelijkheden behoort maar er geen enkele garantie is dat het goed werkt. Ga je van die garantie uit, dan kun je van een koude kermis thuis komen.


Maar goed Psychsammie, ga jij maar lekker in de regen lopen in Nederland, dan ga ik nog lekker een uurtje het zwembad in. Dan ben ik ook nat maar het voelt toch heel anders dan nat zijn van de regen.
Als de stroom uit valt, schenk ik nog een lekker wijntje in en geniet van het leven. Ik zal geen maagzweer krijgen en geniet van de prachtige zee 1km van me vandaan waar ik heel regelmatig kom, weg van alle drukte en beslommeringen. En beslommeringen heb ik natuurlijk ook gehad toen ik nog werkte. Ik ben nu al 10 jaar met pensioen, geniet van het leven en hou rekening met het feit dat het hier anders is dan in Nederland. En dat moeten vakantiegangers ook doen die voor het mooie weer naar het zuiden rijden en misschien denken dat een abonnement op satelliet tv overbodig is. Als je geluk hebt gaat het naar tevredenheid maar als je pech hebt had je beter de satelliet abonnement kunnen behouden. Daar heb je doorgaans geen problemen mee.

 

 

de zee 1km van me vandaan.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Psychosammie:

Pff, daarvoor hoef je niet naar Spanje

nu ja wat duur is en wat goedkoop is zal veel te lastig zijn om objectief te gaan vergelijken 

meerdere pogingen zijn reeds in het verleden gestrand in oeverloos gezwets

 

en dus is er ook buiten Spanje of Portugal soms slakken en/of schilpad traag internet

nog geen minuut van mijn oude locatie in Dresden was 367kBits het absolute maximum met een vaste huisaansluiting adsl

 

dus er zijn landen maar ook regio's die decennia's achterlopen en dan is de vergelijking helemaal mank qua kosten en beschikbaarheid.

niet eens gesproken over de tijd die het kost om überhaupt internet te kunnen abonneren

( ik zelf kreeg na twee en een halve maand mijn LTE 4G )

 

het is met dergelijke "digitale" B-wegen nu eenmaal geen maximale snelheid die op de autoweg mogelijk zijn

Rocket

Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, ik wet het, €25= per maand voor een WiFi verbinding van circa 3,5 Mbps is zeker niet goedkoop.

 

Maar wat moet ik anders?

Het nadeel begint al dat ik geen jaarabonnement kan afsluiten omdat ik maar plusminus 5 maanden in Benicassim verblijf.

Ik ben dus afhankelijk van de overeenkomst die de camping met de provider eConectia heeft afgesloten.

Op de camping ligt ook de hele infrastructuur voor plusminus 100 stuks 2.4 als 5.0 GHz WiFi aansluitingen welke vorig jaar volledig is vernieuwd en die moet natuurlijk ook betaald worden.

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Jürgen, ik ben ook niet het hele jaar in Spanje maar ik heb toch een abonnement bij een normale provider afgesloten voor een heel jaar. Dat was toch de goedkoopste oplossing. Bij een abonnement van een camping betaal je altijd de hoofdprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt eraan waar je heen gaat in Spanje, Movistar rolt glasvezel overal uit en steeds meer plaatsen hebben al glasvezel of gaan het snel krijgen. Ik zelf heb al geruime tijd glasvezel en de snelheid wordt half mei verdubbeld. Veel campings hangen vast aan hun oude internet providers die tegenwoordig veels te traag en veels te duur zijn. Over gaan op glasvezel zou beter zijn maar dat betekend dan ook een investering voor de campings die dit zo 1 2 3 niet zien zitten omdat ze financieel maar net rond kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ook vernomen wat zelf in het relatief kleine plaatste waar ik altijd verblijf is men voornemens om nog dit jaar grotendeels glas uit te rollen.

Ik denk dat bij het aaleggen van glasvezel de campings wel terdege profiteren.

De glasvezel wordt immers niet direct op de camping aangelegd maar de provider die wel op glas is aangesloten kan meer bandbreedte aan de camping leveren.

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als men eerst de gms eens goed verzorgd, als ik naar een andere kamer ga valt hij uit door geen signaal. Er zitten een paar flats tussen de mast en mij. Vogelvlucht is amper 2 km naar de top van die berg. 

Maar hoeveel dingen hangt aan zo'n mast. Elke provider zijn eigen zenders lijkt.

 

microwave-tower.jpg

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...