PopkeJan Geplaatst: 26 juni 2018 Auteur Geplaatst: 26 juni 2018 @ Sprietje: Gemeten met een inclinometer app op mijn telefoon @ RimaNTSS: De lnb's staan precies op de plek van de door Satlex berekende posities. Echter klopt de azimuth van de lnb's niet helemaal. De grootse afwijking is de 28,2°. Die zou op 9,4 moeten staan, maar die staat bijna op 0 en heb momenteel het beste signaal. Ik wil er eigenlijk niet mee aan gaan zitten. Ik zal bij slecht weer kijken hoe die 't doet. De schotel staat op een tegelpoot voor 60x40 tegels en heb er momenteel 8 grindtegels op. Is dat voldoende? Gaarne jullie ervaringen
Sprietje Geplaatst: 26 juni 2018 Geplaatst: 26 juni 2018 Dan vraag ik me af of die inclometer op de telefoon wel juist aan geeft. Geeft die in twee richtingen precies hetzelfde aan? Ik bedoel hierbij dat het toestel de ene keer met de bovenzijde omhoog gericht is en de andere keer omlaag gericht is. Ja 8 tegels is zeker voldoende. Ik hoop dat je niet door het dak zakt.
PopkeJan Geplaatst: 26 juni 2018 Auteur Geplaatst: 26 juni 2018 Ik heb 'm niet in twee richtingen uitgeprobeerd, maar hoe hoger of lager ik ging, hoe minder het signaal op de middelste lnb. Als de schotel door het dak zakt, klaag ik de aannemer aan 😁
RimaNTSS Geplaatst: 26 juni 2018 Geplaatst: 26 juni 2018 1 uur geleden zei PopkeJan: Ik heb 'm niet in twee richtingen uitgeprobeerd, maar hoe hoger of lager ik ging, hoe minder het signaal op de middelste lnb. Als u antenne rechts verplaatst/links van omhoog/omlaag en altijd krijgen minderen van het signaal is normaal, maar betekent niet dat LNB antenne's focus ligt.
Sprietje Geplaatst: 26 juni 2018 Geplaatst: 26 juni 2018 Maar als je dus niet zeker weet of je meting correct is, kun je er ook niet van uit gaan dat de afwijking 5,7 graden is zoals je schreef dat Satlex aan geeft 28,7° en je 23° meet.
PopkeJan Geplaatst: 26 juni 2018 Auteur Geplaatst: 26 juni 2018 Dat klop Sprietje. Ik weet niet hoe nauwkeurig die app is @ RimaNTSS: Hoe kan ik het het best doen dan? De 28,7° graden van Satlex aanhouden en een beetje met de lnb's gaan spelen? Ik ben wel van de Satlex resultaten uitgegaan als basis.
RimaNTSS Geplaatst: 26 juni 2018 Geplaatst: 26 juni 2018 Kunt u meten juist horizontale en verticale afmetingen van het werkgebied (effectief) van de antenne (met een precisie tot 1mm) en het is de diepte in het midden (met een precisie tot 0,1 mm)?Wanneer u deze 3 metingen hebben kunnen we proberen te berekenen van de positie van het middelpunt van de antenne en het hoek heeft gecompenseerd.@PopkeJan
Sprietje Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 (aangepast) Je kunt ook op een andere manier berekenen of de elevatie van de T90 goed staat. Hierbij het gegeven dat de offsethoek van de T90 schotel 38° is. Moet de elevatie van de schotel volgens Satlex 28,7° zijn, dan moet de schotel 9,3° voorover staan. Uitgaande dat de schotel 95cm hoog is, moet de bovenzijde van de schotel dus 154mm voor de onderzijde uitsteken. Dat kun je met een waterpas controleren die je voor tegen de hoofdschotel plaatst. 27 juni 2018 aangepast door Sprietje
RimaNTSS Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Sorry, dat ik dacht dat we spreken over Gibertini offset antenne.Maar als het gaat om T90, dan is het helemaal een ander verhaal.Dan hoeft het en originele LNB-houders te meten zijn sterk genoeg en ligt goed.Je hoeft alleen besteed meer tijd inzicht in deze mooie antenne en meer tijd aan het afstemmen op de satellieten.
Sprietje Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Beste RimaNTSS Ik begrijp de verwarring want het is voor je natuurlijk heel moeilijk het Nederlands te volgen. Het moet allemaal via de automatische vertaling en dat gaat vaak zeer gebrekkig maar vanaf 13 juni gaat het over de T90. Wij vinden het heel leuk dat je op ons forum mee doet.
SimonLeBon Geplaatst: 9 september 2018 Geplaatst: 9 september 2018 (aangepast) Op 19-4-2018 om 14:31 zei Sprietje: ... Bovendien zijn de lnb's op een T90 veel makkelijker in te stellen dank zij de calculator. Maar goed, voor een Gibertini kan ik dit ook voor je uitrekenen maar van 9e tot 28,5e verlies je op de buitenste satellieten toch al flink wat signaalsterkte. ... Beste Sprietke, Mijn T90 is aan vervanging toe, echt alles aan dat ding is geoxideerd en is daardoor niet meer zo goed af te stellen. Ik gebruik hem voor 4 satellietposities: Astra 1,2,3 en Hotbird i.c.m. 4 Inverto Black Ultra Quattro LNB's op een EMP Multiswitch. Omdat hij van zijn plek af moet en mijn ega de aanblik een beetje zat is, heb ik een Gibertini OP 100 ES besteld. Deze komt op een andere plek te staan (uit het zicht). -Zou jij eens uit willen rekenen op welke posities de LNB's voor de Astra's ongeveer moeten zitten? Ik woon in Slikkerveer (gemeente Ridderkerk). Ik heb het al ergens op het forum in een topic gezien, maar kan het niet meer vinden Ik heb nog een Triax TDS 88 voor een wat westelijker positie (ws Hotbird), zodat de Gibertini alleen de Astra's voor zijn rekening neemt. 9 september 2018 aangepast door SimonLeBon
Sprietje Geplaatst: 9 september 2018 Geplaatst: 9 september 2018 Beste SimonLeBon Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Slikkerveer voor de satellieten 19,2 - 23,5 - 28,35 op een Gibertini OP 100 - de rail moet 14° schuin gezet worden, d.w.z. de Astra 19,2 het laagst - de afstand tussen de lnb's moet als volgt ingesteld worden: tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 65mm tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 73mm d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap - de skew van de lnb's moeten als volgt ingesteld worden: Astra 19,2 op -4° Astra 23,5 op -7° Astra 28,35 op -10° d.w.z. als je achter tegen de lnb's aan kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail. - Stel de koppen van de lnb's 5-6mm van de lnb-klem af - Richt nu de schotel optimaal uit op de Astra 23,5, de andere satellieten ontvang je dan ook prima. 1
SimonLeBon Geplaatst: 10 september 2018 Geplaatst: 10 september 2018 Bedankt Sprietje, TOP! Super helder verhaal, na het uitrichten op de 23.5 weet ik nu al dat ik het toch zal niet laten om zo veel mogelijk te fine tunen (pun intended). Ben wel benieuwd of de 65mm tussen de 19.2 en de 35.5 haalbaar is, want de Black Ultra is best wel breed. Ik weet dat een paar mm al een flink verschil kan zijn, zeker bij grotere schoteldiameters. -Is het misschien raadzaam een Inverto Black Premium Quattro voor de 23.5 aan te schaffen? Dan heb ik tenminste een beetje speelruimte. Ik heb de Gibertini MFP 4-40 rail besteld, dit schijnt dezelfde rail te zijn als de MFK 4. -Hoeveel graden beslaat de rail eigenlijk maximaal i.c.m. de OP 100 SE? Zit ik een beetje in goede richting dat elke graad 4,8*PI mm (~15,08mm) op de rails is? Of verloopt de afstand logaritmisch? Bij de T90 heb ik destijds de uiterste satelliet (bijna einde rail) gebruikt om de skew van de schotel zo goed mogelijk te bepalen, misschien kan ik dezelfde truc toepassen op de rail van de Gibertini. Sorry voor alle vragen, maar ik denk dat deze nog wel On Topic zullen zijn.
Sprietje Geplaatst: 10 september 2018 Geplaatst: 10 september 2018 Beste SimonLeBon Een Inverto Black Ultra Quattro is met zijn behuizing aan de achterzijde 71mm breed maar je moet je bedenken dat de rail gebogen is en dat daarom de lnb's onder een hoek t.o.v. elkaar komen te staan. Daarbij komt dat deze lnb's een flinke lange hals hebben. Hierdoor is het mogelijk dat de koppen wel 3-4mm dichter bij elkaar kunnen staan dan die 71mm. Je komt dan op 68mm terwijl ik 65mm heb uitgerekend. Over die 2-3mm zou ik me niet druk maken. De Astra 19,2 is zo sterk dat je daar nauwelijks iets van merkt. Zeker als je de lnb's al hebt zou ik er zeker geen Premium voor gaan kopen. Bovendien is het ook wel prettig 4 dezelfde lnb's te hebben. Dan kun je ze als het nodig is ook 1 op 1 uitwisselen. De rails zijn hetzelfde. Bij de Gibertini OP 100 is elke graad satellietafstand ongeveer 15mm op de rail. Aangezien de rail 38cm lang is, kun je tot ongeveer 23° satellietafstand instellen. Je schreef dat je een Gibertini OP 100 ES besteld had maar dat model bestaat niet, wel de OP 100 SE. Ik neem aan dat je die bedoeld. De schotel-skew berekening van Satlex klopt niet voor een gewone schotel zonder hulpreflector. Ik heb de schuinte van de rail dan ook op een heel andere manier uitgerekend. Je kunt er zeker van zijn dat de hoek die ik uitgerekend heb exact klopt. Satlex geeft ruim 1 graad minder aan.
SimonLeBon Geplaatst: 10 september 2018 Geplaatst: 10 september 2018 Nogmaals bedankt voor alle info, Sprietje. Je artikel over skew was ook interessant leesvoer, ik ga er sowieso vanuit dat je berekening klopt. Zal nog even een mal maken voor de hoek van de rail. Het is inderdaad de Gibertini OP 100 SE 🤦♂️ De 19.2 komt ook op een 60cm schotel prima binnen, dus die 2-3 mm.... prima! Met multi-LNB op offset-schotels heb ik wat mindere ervaringen (in het Nokia MM9200 tijdperk) gehad, maar dat waren wel goedkope schotels (en dito LNB's) i.c.m. een low budget sat finder. Hoe meer ik naar constructie van de Gibertini kijk, hoe mooier ik hem vind. Prachtig!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen