Ga naar inhoud


Satbox start niet door na PLi update, uiteindelijk blijkt het flash geheugen vol te zitten!


Bushmaster

Aanbevolen berichten

Sinds vanmorgen grote problemen met mijn satbox. Probeerde een oude backup terug te zetten, maar die bleef op een gegeven moment stil staan. Uiteindelijk de laatst stabiele PLi voor de Solo 4K gedownload en opnieuw proberen te flashen. Dit leek goed te zijn gegaan, maar als ik nu de box opstart staat er alleen het "welkomsberïcht" in het display, laat de TV alleen "VU+" zien. Verder komt hij niet. Hij reageertook niet op de afstandsbediening. Zie foto's.

 

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit is op te lossen???

IMAG1588.jpg

IMAG1589.jpg

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zet even de originele VU+ firmware terug... 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij een HDD via de slede aan de achterkant in gebruik of een USB HDD / Stick aangesloten?

Zo ja verwijder deze dan en voer de flash nog eens opnieuw uit.

Haal eerst de spanning van de SOLO 4K door de 220V stekker circa 1 á 2 minuten uit de wandcontactdoos te verwijderen.

Mocht dat ook nog niet lukken probeer eens de originele VU+ Firmware, kijk of die wil opstarten.

Succes ermee...

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien de bootloader gaar, alleen is er nog geen beschikbaar voor de solo 4K

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben op dit moment op vakantie en zie nu pas jullie suggesties. Ik heb alvast een paar vragen:

Op 28-4-2018 om 18:21 zei Mimisiku:

Zet even de originele VU+ firmware terug... 

Waar kan ik deze downloaden? Gaat het flashen op dezelfde manier als met PLi?

 

Op 28-4-2018 om 18:25 zei Jürgen:

Heb jij een HDD via de slede aan de achterkant in gebruik of een USB HDD / Stick aangesloten?

Zo ja verwijder deze dan en voer de flash nog eens opnieuw uit.

Haal eerst de spanning van de SOLO 4K door de 220V stekker circa 1 á 2 minuten uit de wandcontactdoos te verwijderen.

Mocht dat ook nog niet lukken probeer eens de originele VU+ Firmware, kijk of die wil opstarten.

Succes ermee...

Ik heb idd (alleen) een interne HDD. Deze heeft in het verleden nooit tot problemen geleid. Waarom zou deze een probleem kunnen geven?

De spanning nam ik iedere keer van het apparaat door de tuimelschakelaar aan de achterzijde om te zetten.

 

Op 29-4-2018 om 05:13 zei alias haha:

Misschien de bootloader gaar, alleen is er nog geen beschikbaar voor de solo 4K

Hoe krijg ik daar zekerheid over? En als dat zo is, hoe krijg ik deze dan "gerepareerd"?

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Bushmaster:

Ik ben op dit moment op vakantie en zie nu pas jullie suggesties. Ik heb alvast een paar vragen:

Waar kan ik deze downloaden? Gaat het flashen op dezelfde manier als met PLi?

 

Ja, het flashen gaat net zo en de originele software kun jij via dezelfde onderstaande link downloaden waar je ook o.a. VTI download.

 

https://www.vuplus-support.org/wbb4/filebase/index.php?filebase/81-original-image/

 

12 uur geleden zei Bushmaster:

 

Ik heb idd (alleen) een interne HDD. Deze heeft in het verleden nooit tot problemen geleid. Waarom zou deze een probleem kunnen geven?

De spanning nam ik iedere keer van het apparaat door de tuimelschakelaar aan de achterzijde om te zetten.

 

Hoe krijg ik daar zekerheid over? En als dat zo is, hoe krijg ik deze dan "gerepareerd"?

 

Dat de HDD tot nu toe goed heeft gefunctioneerd geeft geen garantie dat die het nu nog steeds goed doet, jouw SLO 4K heeft tot nu toe toch ook goed gefunctioneer!!!

Omdat daar iets erop zou kunnen zitten die het flashen nadelig kan beïnvloeden.

Dus gewoon proberen want dan krijg je zekerheid of het daar wel of niet aan zou kunnen liggen.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tuimelschakelaar uit zetten alleen als je de box volledig via het menu uitschakelt. Nooit zomaar uitzetten! Daar beschadig je het bestandssysteem alleen maar mee. En dan krijg je juist deze problemen. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update:

 

Na twee weken met vakantie te zijn geweest waarin de box uit stond, weer een poging gewaagd. Ik vond nog een oude 2GB  USB stick die ik nog niet eerder had gebruikt en heb toen daar een oude backup op gezet. Tot mijn verbazing ging alles nu goed. Zenderlijsten geupdate en iedereen was weer blij.

 

  • Nu, 1 1/2 week later had kreeg ik een groen scherm met onderstaande melding (zie bijlage). De box is niet per ftp benaderbaar dus de log file kan ik er niet afhalen. Een keer de box aan en weer uit zetten gaf geen verbetering.
  • Vervolgens de bovengenoemde USB stick weer tevoorschijn gehaald en de oude backup (die er nog op stond) proberen te flashen. Dit keer werkte het helaas niet :-( . Bij het booten blijft hij weer hangen zoals aan het begin van deze discussie aangegeven.
  • Daarna nog wat dingen geprobeerd:
    • Andere PLi image (v 6.1)=> geen verbetering
    • Idem, met de HDD verwijderd (was een idee dat was geopperd)=> geen verbetering
    • Originele VU firmware proberen te flashen => geen verbetering

Ik begin het nu toch wel somber in te zien. Nog iemand een idee??

 

 

 

IMAG1644.jpg

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Bushmaster

 

Als het flashen met de originele VU+ software ook niet wil lukken DAB vrees ik dat er technisch iets met de SOLO 4K aan der hand is.

Het heeft dan ook weinig zin om alternatieve software zoals b.v. VTI proberen te installeren.

Ik zou nu adviseren om de box naar de leverancier te brengen want er zit natuurlijk nog garantie op.

 

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

UPDATE. Oorzaak gevonden. Probleem opgelost!

 

Hierbij een update. Wellicht helpt dit anderen die ook tegen dit probleem oplopen. Wat is er allemaal gebeurd:

 

  1. Na veel pogingen zelf te hebben gedaan terug gegaan naar de winkel om het probleem te laten zien en (hopelijk) op te lossen. Daar krijg men de box ook niet aan de praat. Conclusie: Defect, en opsturen na de importeur.
  2. Na 7 weken de box opgehaald. Hij was gerepareerd. Op de vraag of mijn oude HDD er terug in kon was het antwoord "ja".
  3. Thuis gekomen de HDD in de box geschoven en aangezet. Resultaat: Hetzelfde probleem als eerst: De box start niet op.
  4. HDD verwijderd en opnieuw aangezet: De box startte nog steeds niet op.
  5. Een oude backup proberen terug te zetten: Zelfde resultaat.
  6. De volgende dag met mijn box weer naar * gereden en het probleem laten zien (HDD was verwijderd). Na veel proberen bleek OpenPli 6.2, 6.1 en 6.0 niet te installeren, alleen een oudere versie (4.0.). Afgesproken werd om na de zomervakantie nog eens terug te komen om de box op te sturen omdat het op dat moment (vakantietijd) lang zou duren voordat hij weer terug zou komen.
  7. Toch maar even de HDD gemonteerd en de box aangezet: Groen scherm . Conclusie: HDD waarschijnlijk corrupt.
  8. Nog een keer opgestart. Start goed op (OpenPli 4.0), en bestanden zijn leesbaar.
  9. Naar huis gegaan en de box zonder HDD opgestart: Weer een groen scherm, maar op een gegeven moment startte de box goed door.
  10. Alle belangrijke bestanden d.m.v. ftp gekopieerd, de HDD vervolgens geformateerd, en proberen een oude backup terug te zetten: Weer opstart problemen
  11. OpenPli opnieuw geflashed (met HDD): Ging goed. Maar de installatie van Oscam gaf problemen.
  12. HDD verwijderd en OpenPli 4.0 opnieuw geflashed. Opstarten ging goed, maar installatie van een aantal  Applicaties (Backup en Oscam) gingen niet goed.

Erg vreemd en frusterend allemaal. Totdat me een melding tijdens het installeren van de Applicaties opviel: "No space on device" (??). Toen begon ik een vermoeden te krijgen: Via WInSCP een FTP sessie gestart, en wat directories gaan bekijken. In een van de "temporary" folders (ik meen .Trash), bleken twee grote bestanden te staan. Het waren oude opnames die ooit waren verwijderd. Hoe die er op zijn gekomen weet ik niet, maar deze zorgden er voor dat het flash geheugen inderdaad bijna helemaal vol zat. Na deze bestanden te hebben verwijderd kon ik zonder problemen de meest recentr OpenPli 6.2 flashen, er was ook geen enkel probleem meer met de HDD.

 

Blijkbaar kunnen er dus bij het flashen van een nieuwe OpenPli versie bestanden  (in ,Trash) blijven staan. Dit had ik niet verwacht; ik was in de veronderstelling dat na het flashen van een OpenPli versie het systeem "schoon" zou moeten zijn. Blijkbaar niet dus.

 

Het probleem is in ieder geval opgelost en de box doet het prima.

 

 

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zonder je iets op te willen dringen, misschien toch eens denken over VTi software op een Vu+ ontvanger?

 

En bedankt voor je uitvoerig verslag van je ervaringen, ik heb de titel aangevuld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...