Ga naar inhoud


Review: Xiaomi Aquara Smart Home Security kit


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Van Gearbest ontving ik enige tijd geleden een Xiaomi Aquara Smart Home Security kit. Van eigen geld bestelde ik er direct een Xiaomi mijia Honeywell Fire Alarm Detector en een body sensor (bewegingsmelder) bij.

 

Xiaomi-mijia-Smart-Home-Aqara-Security-Kit-785x785.jpg

 

Met deze set kan je eenvoudig en wel met weinig geld en moeite je huis beveiligen en automatiseren.

 

Het geheel heb ik de afgelopen weken grondig getest. Initieel als 'stand-alone' setje, daarna in combinatie met de huisautomatiseringssoftware 'Home Assistant' omdat ik ook al mijn andere huisautomatiseringshardware met Home Assistant bestuur. 

 

In de Xiaomi Aquara Smart Home Security kit zit de volgende apparatuur:

 

1 x Multifunctional Gateway

1 x Wireless Switch

2 x Window/Door Sensor

Zelf heb ik deze set dus aangevuld met:

1 x Fire Alarm Detector

1 x Body sensor (bewegingsmelder)

 

smoke_body.png

 

De multifunctionele gateway is voorzien van een Chinese stekker, dus daar moet je (eventueel) nog een mooie platte reisadapter bij kopen.

 

Voor de volledigheid meldt ik nadrukkelijk dat deze set eigenlijk voor de Chinese markt bedoeld is. Er zit dus een Chinese 'gebruiksaanwijzing' bij. De Mi Home app die je kunt downloaden in de Google play store en in de Apple store is echter ook beschikbaar in de Engelse taal.

 

Na inpluggen van de gateway en downloaden van de app kan je er zonder al te veel moeite meteen mee aan de slag. Het proces om de apparatuur aan de app toe te voegen is eigenlijk direct duidelijk. Je steekt de gateway in de wandcontactdoos, opent de App, verbindt met het WIfi netwerk van de gateway en vervolgen wordt de gateway automatisch gedetecteerd. Het is wel van belang dat je als land 'China' of 'China mainland' selecteert (Profile > Settings > Region), anders kan je slechts beperkt hardware toevoegen omdat de meeste Xiaomi apparatuur niet in andere continenten beschikbaar is.

Ook het aanmelden van de sensoren en schakelaar is kinderlijk eenvoudig. Kies in de app de sensor die je wilt aanmelden, druk met een paperclip de reset knop op de sensor in en de sensor wordt gevonden.

 

app1.png

 

 

app2.png

 

De gateway biedt grofweg de volgende functionaliteit:

 

- Alarmsysteem

- Deurbel

- Nachtlamp (alle kleuren)

- Sirene

- Flitslicht

- Internet radio (alleen Chinese zenders)

 

Door sensoren en schakelaars op de gateway aan te melden kan je een volledig (stand-alone) alarm- en huisautomatiseringssysteem bouwen. De volgende sensoren zijn beschikbaar:

 

- Deur/raamsensor

- Bewegingsmelder

- Rookmelder

- Gaslek melder (niet beschikbaar bij Gearbest)

- Button (eenvoudige drukknop)

- Wandschakelaar

- Dubbele wandschakelaar

- Temperatuur en vochtsensor

 

Verder zijn er nog aircoschakelaars, lampen, gordijnmotoren, schakelbare wandcontactdozen enz, die ik in deze review niet meeneem.

 

Alle sensoren verbinden via het Zigbee protocol ((nog)niet compatible met Hue) en creeren onderling een , terwijl de gateway met jouw Wifi netwerk verbind. Via de ZIgbee Mesh netwerklaag kan ieder eind-apparaat gegevens ontvangen, maar ook weer verder zenden, waardoor er een goed dekkend netwerk ontstaat. Het bereik van de sensoren is dan ook uitstekend. Ik heb binnen ons huis geen enkele plek kunnen vinden waar er onvoldoende bereik was.

 

Als je het systeem 'stand-alone' gebruikt, worden alle acties via de app ingesteld. Zo kan je via 'automatiseringen' instellen dat je deur/raamsensoren en bewegingsmelders het alarm moeten triggeren, maar je kunt bijvoorbeeld ook een 'button' gebruiken als deurbel of een schakelaar inzetten om een lamp aan/uit te schakelen. Verder kan je ook zonsopgang, zonsondergang, (buiten)temperatuur, luchtvochtigheid, tijd, timers, aanwezigheidsdetectie en rookdetectie als trigger gebruiken.

 

Hoe flexibel je ook bent met de overigens geweldig werkende app, ben ik  persoonlijk meer geïnteresseerd in het koppelen met Home Assistant zodat ik de buttons, deur/raamsensoren en de rookmelder naadloos toe kan voegen aan mijn bestaande huisautomatiseringssysteem. 

Het aanmelden van de gateway in Home Assistant is eenvoudig.  Na aanmelden vind je de diverse sensoren en schakelaars terug als 'entities' en kan je zoals dit in Home Assistant gebruikelijk is de nodige automatiseringen bouwen. Aangezien de bestaande alarminstallatie in huis eveneens aan Home Assistant gekoppeld is, kan ik nu de deursensoren, bewegingssensoren en rooksensoren gebruiken als aanvullende sensoren. Ook kan ik de schakelaar gebruiken on bestaande Hue en Sonoff verlichting mee te besturen. Het een en ander werkt geweldig en vooral erg betrouwbaar.

 

Bijkomend voordeel van gebruik in combinatie met Home Assistant is overigens dat je de gateway nadat je deze hebt ingesteld helemaal van het internet los kunt koppelen. Ik heb dat gedaan door met behulp van mijn firewall toegang tot het internet en de rest van mijn netwerk te blokkeren. Home Assistant kan bij de gateway en andersom en de rest staat potdicht. Wil je later iets toevoegen, schakel je de firewall-rule even uit en daarna weer aan, waarna alles gewoon blijft werken.

 

2018-04-29 16_40_36-Home Assistant.png

 

Conclusie:

De Xiaomi Mijia en Aquara gateway en sensoren zijn een heel erg interessant alternatief voor Hue sensoren of bijvoorbeeld het veel duurdere Gigaset Elements systeem.

Als je jouw huis helemaal van bewegingssensoren wilt voorzien om er vervolgens je verlichting mee te automatiseren, een alarminstallatie te bouwen of als je gewoon de draadloze schakelaars wilt gebruiken om je Hue verlichting mee te schakelen, is dit een heel erg goedkoop en betrouwbaar alternatief. Het enige 'minpuntje' is dat de batterijindicatie in Home Assistant niet lijkt te kopen. Die is namelijk veel lager dan je zou verwachten. Dat kan je echter in Home Assistant wel vrij eenvoudig corrigeren.

 

Ook als je de gateway en sensoren als 'stand-alone' oplossing wilt gebruiken, kan ik het alleen maar aanraden. De app is erg goed, de sensoren zijn zeer betrouwbaar en alles doet wat het beloofd.

 

Vragen aan de hand van deze review? Vuur ze vooral af! :)

 

Ben je geïnteresseerd in de in deze review vermelde apparatuur, koop deze dan via onderstaande links. Daarmee steun je deze website en het kost jou geen cent meer!

 

Xiaomi Aquara Smart Home Security kit

Body sensor (bewegingsmelder)

Deur/raamsensor

Rookmelder

Button (eenvoudige drukknop)

Wandschakelaar

Dubbele wandschakelaar

Temperatuur en vochtsensor

 

Meer huisautomatisering van het merk xiaomi:

https://www.gearbest.com/xiaomi-mijia-_gear/c_11982

https://www.gearbest.com/xiaomi-mijia-_gear/c_12001

https://www.gearbest.com/xiaomi-aqara-_gear

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Batterijen vervangen is overigens wel een dingetje. Vrijwel alle sensoren gebruiken een ander type knoopcel batterij, dus haal er daar een paar van op voorraad.

JFCLALG.png

 

De rookmelder gebruikt overigens geen knoopcel, maar een eveneens afwijkend formaat CR123A:

Afbeeldingsresultaat voor CR123A

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het systeem voor de Chinese markt is bedoelt, in hoeverre is het dan toegestaan om het hier in Europa te gaan gebruiken?

Maw. gaat het niet storen op andere draadloze apparatuur?

Blijft de afstandsbediening van de auto ed. wel werken?

En krijg ik geen boze buren aan de bel omdat mijn systeem zoveel storingen rondstrooit?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

In dit geval is je argwaan onterecht.

 

Het systeem gebruikt 2.4Ghz WIfi en Zigbee. Beide in Europa geheel legale frequenties, die niet storen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het helaas vaker mee gemaakt, mensen hebben al jarenlang een goed werkend draadloos beveiligingssysteem en van het ene op het andere moment geeft het allerlei vage storingen.

Dus de installateur er bij die uiteindelijk een scan uitvoert en toen bleek er plots een enorme achtergrondruis aanwezig te zijn.

Vaak zijn het dan draadloze Sonos systemen die allerlei rotzooi rondsproeien maar na veel zoeken bleek het uiteindelijk een buurman te zijn die via Alibaba ook een "geweldig" draadloos systeem had gekocht en zelf in huis had geïnstalleerd.

Werd dat systeem uitgezet dan was de gehele buurt plots weer vrij van alle storingen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit systeem dat ook doet maar als ik lees dat het bedoelt is voor de Chinese markt dan ben ik al wel op mijn hoede.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Kan ik mij voorstellen, maar omdat dit systeem gewoon Wifi 2,4Ghz 100mw max uitzend en verder alleen Zigbee (via de officiële chip) gebruikt, kan daar eigenlijk niets mee misgaan.

 

Verder is Xiaomi een zeer gerenommeerd merk.

 

Ik heb hier ook totaal geen problemen met het spul en aangezien er hier veel draadloos werkt, zou ik dat vrijwel zeker hebben gemerkt.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ook niet, maar er is een grote markt voor en laat ik het zo zeggen, ze worden steeds minder slecht.

 

Ik ben dus even in de specs gedoken en mis wat belangrijke info.

zo maar een paar.

- Als een detector geheel uitvalt hoe lang duurt het dan voordat het systeem dat opmerkt?

- Als ik een ander 2,4 GHz. signaal naast een detector hou wat gebeurt er dan? komt de melding dan nog binnen?

- Om de hoeveel tijd wordt gecontroleerd of alle detectoren nog werken?

- Hoe uniek zijn de detectoren die je er bij krijgt/koopt?

- Als ik de hoofdunit spanningsloos weet te krijgen blijft hij dan nog een bepaalde tijd  doorwerken en hoe kom ik dat dan te weten?

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf bij een alarm installateur gewerkt.

maar dat draadloze vind ik en mijn oud collega's echt helemaal niks.

en dan nog op de 2,4 Ghz die band zit toch al zo vol.

trouwens in de alarm wereld mogen ze alleen op 433 MHz en 866 Mhz zitten. ( de bekende merken zoals Honeywell Galaxy Flex alarmsystemen & Aritech ATS alarmsystemen en dan zal dit alarm systeem wat hier gepromoot wordt misschien wel voor de Chinese markt zijn zoals gerrit B al zei)

en alleen woning mogen draadloos hebben, winkel en bedrijven moet alles met een draadje hebben ( als een alarm systeem van de verzekering is geëist)

 

 

niks boven een draadje is mijn moto

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 433 Mhz, zit dat niet in de 70 cm band van de radio amateurs? Ik ben daar niet meer actief, en zou het durven vergeten.

Wat ik weet, is dat ik iemand in de koude winter het gans weekend zonder cv heb gezet, nadat ik iemand hoorde op de 70 cm band wilde beantwoorden met mijn dual band portabel met 4 watt.

Ik weet dat ja als radio amateur je moet gewisse dat de band "vrij" is, maar ik had niet op die buitensensor van de CV gelet.

Die cv, kregen we niet aan de praat.

Ik heb ooit eens een bewakingscamera, een draadloze videozender, een wifi signaal en bluetooth moeten configureren in een woning op 2,4 Ghz.

Je mag 2 keer raden hoe dit is afgelopen.

en ik lees op een reactie 100mw, ik dacht in België max toegelaten 10 mw?

Als dit van buitenaf bestuurbaar is, zou ik er toch eens een ethische hacker ermee laten bezig houden.

Las verleden week op de pagina van de inspecteur op radio 2, hoe goed die zaken wel zijn. een ethische hacker had slecht 20 minuten nodig om een deur te openen, die door zoiets bestuurd werd nml smarthome toestellen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
22 uur geleden zei gerrit B:

ik ook niet, maar er is een grote markt voor en laat ik het zo zeggen, ze worden steeds minder slecht.

 

Ik ben dus even in de specs gedoken en mis wat belangrijke info.

zo maar een paar.

- Als een detector geheel uitvalt hoe lang duurt het dan voordat het systeem dat opmerkt?

- Als ik een ander 2,4 GHz. signaal naast een detector hou wat gebeurt er dan? komt de melding dan nog binnen?

- Om de hoeveel tijd wordt gecontroleerd of alle detectoren nog werken?

- Hoe uniek zijn de detectoren die je er bij krijgt/koopt?

- Als ik de hoofdunit spanningsloos weet te krijgen blijft hij dan nog een bepaalde tijd  doorwerken en hoe kom ik dat dan te weten?

 

 

 

Heren heren, iedereen zal begrijpen dat dit geen klasse 3 of zelfs klasse 2 installatie is. Je huis wordt echter gegarandeerd veiliger met deze apparatuur dan zonder.

 

Zigbee is een behoorlijk veilig protocol, waarbij ieder device ook daadwerkelijk uniek is. Als de sensor uitvalt merkt het systeem dat direct. 2,4Ghz signalen storen het zigbee protocol niet. Het is mij in ieder geval niet gelukt.

Als de hoofdunit spanningsloos raakt heb je geen alarm meer. Als dat belangrijk voor je is, dien je een UPS te gebruiken.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Wellicht ten overvloede merk ik op dat ik de de bewegingssensoren en deur/raamsensoren gebruik als uitbreiding op mijn bestaande systeem en voornamelijk dienen om te automatiseren en secundair om te beveiligen. Zo gebruik ik de 7 Philips Hue bewegingssensoren ook als aanvulling op de bestaande systemen in Home Assistant. Zo kan ik er niet alleen Hue lampen mee uitschakelen, maar ook extern signaleren op de alarminstallatie en er andere merken lampen mee schakelen, zoals de 3 stuks 28 watt Yealight Luna plafondlampen  die ik op kantoor heb hangen.

 

En zo schakel (en dim) ik met de xiaomi aqura button weer een Sonoff BN-SZ01 op de logeerkamer. Het is gewoon prettig dat je met Home Assistant alle slimme apparatuur, ongeacht het merk in je huis kunt koppelen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die werkt waarschijnlijk met inlog codes. Vraagt deze om die onmidellijk te veranderen?

betere beveiligings aparatuur dwingt je bij de eerste login met de standaard code deze onmidelijk te veranderen voor je verder kan.

liefst aanvaard zo’n aparatuur liefst maar paswoorden gecombineerd met cijfers letters hofdletters en minimum 1 speciale karakter.

de maginon die qua camera beelden zwak is, dwingt het je af.

want het probleem bij velen is, dat ze van zo’n aparatuur ze de standaard codes niet wijzigen, en de rest kent U wel. Of niet?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎10‎-‎5‎-‎2018 om 14:39 zei Michel:

Van Gearbest ontving ik enige tijd geleden een Xiaomi Aquara Smart Home Security kit.

 

Bijkomend voordeel van gebruik in combinatie met Home Assistant is overigens dat je de gateway nadat je deze hebt ingesteld helemaal van het internet los kunt koppelen. Ik heb dat gedaan door met behulp van mijn firewall toegang tot het internet en de rest van mijn netwerk te blokkeren. Home Assistant kan bij de gateway en andersom en de rest staat potdicht. Wil je later iets toevoegen, schakel je de firewall-rule even uit en daarna weer aan, waarna alles gewoon blijft werken.

 

 

 

Michel schreef al dat je het systeem geheel los kunt koppelen van het internet en dat je alles potdicht kunt maken dus dat probleem lijkt niet echt aanwezig.

Maar

3 uur geleden zei Michel:

Iedereen zal begrijpen dat dit geen klasse 3 of zelfs klasse 2 installatie is. Je huis wordt echter gegarandeerd veiliger met deze apparatuur dan zonder. 

Als de hoofdunit spanningsloos raakt heb je geen alarm meer. Als dat belangrijk voor je is, dien je een UPS te gebruiken.

 

is er dus geen wifi meer dan werkt je systeem ook niet meer en valt ergens de 230V uit of een deel van de 230V met een switch oid. waar het systeem gebruik van maakt dan is het ook gebeurt met het beestje.

Daarmee valt het systeem dus onder geen enkele risicoklasse want loop ik daar met mijn kortgesloten stekker en prik die ergens in een stopcontact dan klapt de aardlek er uit met 4 eindgroepen en is de kans groot dat er al niets meer werkt zonder dat er ook maar ergens een melding ontstaat.

Dus zoals Michel ook schreef bijzonder handig om  met wat extra sensoren te kunnen zien of er iemand is en daar dan verlichting ed. mee gaan schakelen als aanvulling op de home domotica maar in mijn ogen niet geschikt voor serieuze beveiliging.

Maar kijk je wat een bewegingsdetector kost (goed 11 euro) of een bewegingsmelder die wel aan de eisen voldoet en uitgevoerd is met 2 weg data, sabotage enz. die rond de 165 euro kost dan zit daar wel een enorm prijsverschil in en dan kan zo'n Xiaomi systeem natuurlijk wel in een andere markt toegepast worden en een goed alternatief zijn voor de gigaset achtige systemen.

Ik weet alleen niet hoe lang Michel het systeem al in gebruik heeft maar als je nu al een batterij capaciteit krijgt van onder de 50% dan lijkt dat wel zorgwekkend voor het batterij verbruik (trouwens wel erg handig dat zoiets er in zit want dat hebben onze professionele systemen zelfs niet) 50% batterij capaciteit bereiken wij meestal pas na zo'n 1,5 a 2 jaar dagelijks gebruik.

Een hoog batterij verbruik duidt er bij ons meestal op dat er een stoorsignaal aanwezig is want er is elke 36 sec communicatie tussen detector en verwerkingseenheid en wordt er een signaal gemist dan stuurt de verwerkingseenheid een signaaltje van "he detector 23 waar ben je?" en als detector 23 dan staat te stuiteren van "hier ben ik , hier ben ik, hier ben ik " ipv. 1 x per 36 sec dan gaat dat wel flink ten koste van de batterij levensduur.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zolang de gateway spanning heeft, werkt de alarmfunctie en dus de flitslamp+sirene. De sensoren communiceren met de gateway met zigbee protocol en dat blijft zonder stroom ( gateway uitgezonderd ) gewoon werken.

 

Zonder internet ontvang je buiten huis uiteraard geen melding.

 

De batterij aanduiding in home assistant klopt niet, dat schreef ik al. Deze percentages zijn al vanaf het begin al zo laag en niet of nauwelijks gezakt in 4 weken.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...