Ga naar inhoud


Wat betekenen 5 of meer max snelheidsbordjes op vrachtwagens en soms ook bussen?


T90user

Aanbevolen berichten

Een gekke off-topic vraag misschien, ik ben in Oost Europa onderweg en zie steeds weer wagens uit diverse landen waar je aan de achterkant maar liefst 5 van die max snelheids stickers ziet. Op grotere vrachtwagens zie je vaak naast elkaar bordjes met 50, 60, 70, 80 en 90 km, op kleinere zie je dan vaak 50, 70, 90, 110 en 130 staan.

Uit Frankrijk ken ik dat verschijnsel wel maar van een max snelheid op de snelweg en op een gewone weg. Desnoods nog een derde voor binnen de bebouwde kom, maar ik kan niet bedenken wat er maar liefst met vijf verschillende snelheden bedoeld wordt! Weet iemand daar misschien meer over, het maakt me best wat nieuwsgierig!

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Mij is jaren geleden verteld, dat de maximum toegestane snelheid die een vrachtwagen mocht rijden aangegeven moest worden op de achterzijde van de vrachtwagen.

Die lage snelheid is in de loop van de jaren omhoog gegaan, maar de wetgever heeft dat steeds als proef gedaan, en aangegeven dat de oude aanduiding moest blijven zitten, opdat men bij het terug draaien van die snelheid nog het juiste bordje op de wagen had zitten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrachtwagens rijden vaak dwars door heel Europa om hun lading weg te brengen of op te halen. Alle landen hebben andere regels voor de snelheid op de weg. Zo mogen sommige vrachtwagens op de snelweg in Frankrijk 90 km/u en in Italië zelfs 100 km/u. En buiten de snelweg gelden weer andere snelheidsregels. Hoe hard een vrachtwagen mag heeft in deze landen te maken met het gewicht van de vrachtwagen. Een lichte vrachtwagen mag harder rijden dan een zware vrachtwagen.

Omdat je het gewicht vaak lastig aan de buitenkant kunt inschatten moeten vrachtwagens in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Italië achterop verplicht aangeven hoe hard ze in dat land mogen rijden. Maar omdat in ieder land andere snelheidsregels gelden moeten vrachtwagens voor alle landen waar ze komen andere snelheidsborden op de vrachtwagen plakken.

Zo kan het dat een vrachtwagen soms een heleboel snelheidsborden op zijn vrachtwagen heeft staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrachtwagens rijden vaak dwars door heel Europa om hun lading weg te brengen of op te halen. Alle landen hebben andere regels voor de snelheid op de weg. Zo mogen sommige vrachtwagens op de snelweg in Frankrijk 90 km/u en in Italië zelfs 100 km/u. En buiten de snelweg gelden weer andere snelheidsregels. Hoe hard een vrachtwagen mag heeft in deze landen te maken met het gewicht van de vrachtwagen. Een lichte vrachtwagen mag harder rijden dan een zware vrachtwagen.

Omdat je het gewicht vaak lastig aan de buitenkant kunt inschatten moeten vrachtwagens in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Italië achterop verplicht aangeven hoe hard ze in dat land mogen rijden. Maar omdat in ieder land andere snelheidsregels gelden moeten vrachtwagens voor alle landen waar ze komen andere snelheidsborden op de vrachtwagen plakken.

Zo kan het dat een vrachtwagen soms een heleboel snelheidsborden op zijn vrachtwagen heeft staan. Dat is natuurlijk verwarrend. Daarom zijn de landen van de Europese Unie aan het kijken of ze één snelheid kunnen invoeren voor alle vrachtwagens.

 

bron: Willem Wever

Sprietje en ik hebben tegelijk dezelfde bron gevonden 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je moet bij een moderne vrachtwagen eens kijken wat ze tegenwoordig allemaal achter de voorruit hebben hangen aan vignetten en elektronische tol kastjes.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit heb ik een eend gehad. Mooie auto. Toen had je kenteken deel 3 wat je op de ruit moest plakken. Had ik meteen minder zicht...  Nu moet je als autofabrikant bijna extreem grote ruiten maken om alle vignetten op te kunnen plakken. 

Nu heb ik besloten dat ik gewoon niet meer naar die plaatsen ga waar ik een vignet of sticker moet plakken. Dan geef ik mijn geld wel ergens anders uit...

 

T B 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gezien de snelheid waarmee Nederlandse steden milieuzones instellen kan je binnenkort alleen nog maar een rondje rond de kerk rijden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje en @TangoBravo

 

Ik vind het een mooi verhaal maar weinig geloofwaardig. Wat moet ik dan denken van de sticker 50? Dat ik dan 50 op de snelweg mag rijden?

En als ik als chauffeur 90 in Nederland mag rijden dan weet iedereen dat toch? Daar heb ik toch geen sticker achterop mijn vrachtwagen voor nodig?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik snap niets van het betoog. Leg het me eens uit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

80 of 90 whatever! Het gaat erom dat iedere vrachtwagen chauffeur dat snapt en dat een sticker achterop geen enkel nut heeft.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra ze een keer stoppen met bij 0,5 tot 1,0 km/uur harder inhalen mogen ze van mij de achterkant helemaal volplakken met stikkers van 10 tot 1000 kilometer. En dat per kilometer.

Maar het is dus simpel de variatie per land en soms misschien verplicht.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...