a33 Geplaatst: 11 juli 2018 Geplaatst: 11 juli 2018 (aangepast) 5 uur geleden zei Sprietje: Met de Stacker-destacker kun je de signalen van 4 satellieten voor 2 aansluitingen door één coaxkabel laten gaan. Stel dat het een multifeedopstelling is van de Hotbird, Astra 1, 2 en 3. Op deze vier satellieten zijn samen meer dan 300 transponders in gebruik voor tv-uitzendingen. En daarvan kan je dan met een stacker/destacker welgeteld tegelijkertijd van precies TWEE kwadranten slechts, de signalen laten doorgeven. Wel erg toevallig als je die kwadranten op meerdere tuners tegelijkertijd nodig hebt. En dan heb je het nog niet over hoe je de master/slave besturing wilt vormgeven, als je inderdaad meer dan twee tuners wilt bedienen. 5 uur geleden zei Sprietje: Met het Unicable 2 systeem kunnen maximaal 32 transponders (afhankelijk van de bandbreedte van de gewenste transponders) ontvangen worden. Er wordt dan uitgegaan van een gemiddelde bandbreedte van 30MHz. Maar als je nu kijkt naar de bandbreedte van de transponders die Canal Digitaal en Joyne gebruikt, dan zit je tussen de 60 en 65MHz. De praktijk is dus dat er met het Unicable 2-systeem maar 16 transponders ontvangen kunnen worden. Met JESS kan je inderdaad via één coax-kabel ZESTIEN (ik had dat getal niet paraat, dank je) verschillende tuners bedienen, ONAFHANKELIJK van elkaar, en dus met signaal van meerdere satellieten en kwadranten afkomstig (zelfs acht satellieten of zo? Geen idee, zo uit mijn hoofd). Met slechts één kabel, zestien tuners, onafhankelijk! 5 uur geleden zei Sprietje: Dan praten we nog niet over ... en al helemaal niet over het gezeur als transponders gaan verhuizen, want dan moet de zaak opnieuw geprogrammeerd worden. Het ingeven van de veranderde transponderfrequenties gaat niet anders dan bij een Stacker/destacker. Ik ben helemaal geen deskundige op het gebied van JESS en Unicable. Maar technisch zit het prima in elkaar, en het lijkt me hartstikke toekomstgericht; zeker nu mensen vaak ontvangers met meerdere tuners kiezen, en die tuners sowieso Unicable en JESS kunnen. Stacker/destacker beschouw ik als een prima noodgreep voor als je een tweede tuner wilt bedienen met maar één kabel, en je ontvanger nog geen Unicable kan. Maar wel als 'verouderde techniek'. Maar dat is niet erg; LNBs aansturen met 13/18 volt en 0/22kHz is feitelijk ook 'verouderde techniek'. En dat werkt nog prima... groet, A33 11 juli 2018 aangepast door a33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 11 juli 2018 Geplaatst: 11 juli 2018 a33 schrijft:"En daarvan kan je dan met een stacker/destacker welgeteld tegelijkertijd van precies TWEE kwadranten slechts, de signalen laten doorgeven. Wel erg toevallig als je die kwadranten op meerdere tuners tegelijkertijd nodig hebt." Nee, dat is niet waar. In de beschrijving staat duidelijk: Both LNB inputs independently selectable by voltage/tone or DiSEqC 1.2 control Met de Stacker/destacker kun je maar tot 2 aansluitingen gaan maar zonder problemen 4 satellieten ontvangen met honderden transponders en dus een paar duizend zenders. Met het Unicable-systeem kun je in principe oneindig veel aansluitingen maken maar het aantal transponders en dus ook het aantal zenders is beperkt zoals ik eerder al schreef.
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2018 Geplaatst: 12 juli 2018 a33 schreef: "Het ingeven van de veranderde transponderfrequenties gaat niet anders dan bij een Stacker/destacker." De transponders moeten wel degelijk in geprogrammeerd worden bij Unicable, zie Inverto Unicable II Programmer: Bij een Stacker/destacker is de zaak niet anders als bij een gewone lnb. Als je gebruik maakt van de Canal Digitaal zenderlijst, hoef je niets te doen en gaat bij transponderwijzigingen alle automatisch. Dat is bij Unicable wel anders.
a33 Geplaatst: 12 juli 2018 Geplaatst: 12 juli 2018 11 uur geleden zei Sprietje: Nee, dat is niet waar. In de beschrijving staat duidelijk: Both LNB inputs independently selectable by voltage/tone or DiSEqC 1.2 control Precies wat ik schreef, dus: welgeteld tegelijkertijd van precies TWEE kwadranten slechts 11 uur geleden zei Sprietje: Met het Unicable-systeem kun je in principe oneindig veel aansluitingen maken maar het aantal transponders en dus ook het aantal zenders is beperkt zoals ik eerder al schreef. Ja, per Userband kan je inderdaad maar één zender bekijken (of zelfs de hele transponder?). En dan inderdaad geen FBC. Daarentegen kun je met iedere extra tuner geheel onafhankelijk een andere zender/transponder/satelliet kiezen. En aan een FBC-tuner kan je tegelijkertijd meerdere UserBands koppelen, zelfde effect. 2 uur geleden zei Sprietje: De transponders moeten wel degelijk in geprogrammeerd worden bij Unicable, zie Inverto Unicable II Programmer: Dat filmpje gaat voor zover ik zo gauw even zie niet over transponderfrequenties, maar over UB-frequenties. En bij JESS moet je, bij gebrek aan het gebruik van Diseqc-switches, inderdaad LNBs programmeren op welke 'diseqc-opdracht' ze moeten reageren. Maar dat stel je één keer in, en met transponderwijzigingen heeft dat dus niks te maken. Volgens mij ben jij geen fan van JESS. Dat mag natuurlijk. Maar het zit steeds net wat anders dan jij hier schrijft. Sat4all heeft nog geen apart sub-forum voor Unicable/JESS; en de expertise druipt er hier nog niet van af. Zou leuk zijn als dat er ook nog eens van komt. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2018 Geplaatst: 12 juli 2018 Meer onzin moet je toch niet gaan schrijven beste a33. Als er nu staat: "Beide LNB-ingangen kunnen onafhankelijk worden geselecteerd door middel van spanning / toon of DiSEqC 1.2-besturing" Dan gaat het toch om 4 kwadranten en niet om 2. Verder gaat het hier om de vraag van iemand die graag 2 aansluitingen wil hebben en slechts 1 coaxkabel ter beschikking heeft. Dan doet het er toch niet toe of je met een ander systeem 8, 36 of een paar honderd aansluitingen kunt realiseren. En als je nu met Unicable maar een beperkt aantal transponders kunt verwerken en in het geval dat een provider een transponder gaat opheffen en een nieuwe transponder gaat gebruiken, dan zal dat toch veranderd moeten worden in de programmering.
a33 Geplaatst: 12 juli 2018 Geplaatst: 12 juli 2018 3 minuten geleden zei Sprietje: Meer onzin moet je toch niet gaan schrijven beste a33. Pardon? Hoe wil jij met een stacker/destacker TEGELIJKERTIJD (ja dat woord staat en stond er echt) signaal van bijvoorbeeld HL, HH en VL op je tuner krijgen? Dat lukt niet, je krijgt slechts twee kwadranten tegelijkertijd. Eén kwadrant wordt er in frequentie "bovenop gestapeld". Verder tipte ik in dit topic gewoon de SUS21F, die is voor twee userbands, en (toevallig) gebaseerd op Unicable-techniek. De 'tirade' dat een stacker/destacker veelzijdiger zou zijn dan unicable begon je zelf. 10 minuten geleden zei Sprietje: En als je nu met Unicable maar een beperkt aantal transponders kunt verwerken en in het geval dat een provider een transponder gaat opheffen en een nieuwe transponder gaat gebruiken, dan zal dat toch veranderd moeten worden in de programmering. Weet je überhaupt wat het verschil is tussen een transponder op een satelliet, en een userband binnen unicable? Je laat het in ieder geval niet blijken. Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2018 Geplaatst: 12 juli 2018 Het ging om het feit dat je schreef: En daarvan kan je dan met een stacker/destacker welgeteld tegelijkertijd van precies TWEE kwadranten slechts, de signalen laten doorgeven. Wel erg toevallig als je die kwadranten op meerdere tuners tegelijkertijd nodig hebt. Elke van de 2 tuners heeft toch maar 1 kwadrant nodig. Wat is dan het probleem?
a33 Geplaatst: 12 juli 2018 Geplaatst: 12 juli 2018 Tja jongeman, Je schreef zelf : 20 uur geleden zei Sprietje: Dat is wel heel wat anders dan de 300 transponders die met de Stacker-destacker voor 2 aansluitingen verzonden kunnen worden. Hoe je die in twee kwadranten wilt persen weet ik niet. Je argumentatie in de vergelijking tussen unicable/jess en stacker/destacker lijkt in ieder geval op iets met appels en peren/tang en varken/klok en klepel. Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2018 Geplaatst: 12 juli 2018 Waarom zou je die 300 transponders op 2 kwadranten willen persen? Elk van de twee aangesloten ontvangers kiest toch het kwadrant dat hij nodig heeft.
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2018 Geplaatst: 12 juli 2018 Heb je er ook aan gedacht dat als je gebruik wilt maken van Unicable of wideband lnb's, deze een kopdiameter hebben van 60mm. Met een kleinere kop bestaan ze niet. Om dan bijv. de Astra 19,2 en 23,5 te kunnen ontvangen, heb je dan minimaal een schotel van 85x95cm nodig, liever nog 90x100cm omdat de lnb's anders niet dicht genoeg tegen elkaar kunnen. Het is nog maar de vraag of Topicstarter "zoo" zo'n grote schotel kan of wil plaatsen.
VenimK Geplaatst: 13 juli 2018 Geplaatst: 13 juli 2018 Met men huidige opstelling gaat het goed dankzij je vorige brichten Heb nu ook een Digibit R1 ontvangen.. Dat werkt ook, maar heb niet echt het maximale ervan. Dus 1 Schotel 4 X Twin LNB 13.19.23.28 2 Disecq switch 4/1 2 coax kabels binnenshuis. Deze gaan nu beide naar de digibit. En op de Formuler F1 Satbox gebruik ik SATIPClient voor. Met de Digbit gebruik TVHeadend voor opnames e.d. ZOu het veel uitmaken voor deze Twin LNB's om te ruilen naar QUAD lnb of Unicable II Heb ik dan de mogeljikheid om meer opnames te doen ? Heb ik Xtra hardware nodig ... Heb ook posting gezienover Unicable II enzo, maar deze zouden dan weer te breed zijn, en programmeerbaar e.d. Wat is volgens jou de beste' oplossing om men Xtra tuners te gebruiken van de digbit ... Beste Groeten Triax 88cm 4x Twin LNB XpEnology 4*4TB Denon X1500 5.1 Mac mini M1
Jean-Claude Geplaatst: 13 juli 2018 Geplaatst: 13 juli 2018 a33, je snapt het gewoon niet. waarom zou jij méér dan 1 kwadarnt willen doorsturen naar een tuner die toch maar één kwadrant kan lezen, namelijk diegene die door die tuner aan de LNB opgevraagd wordt (H/W + Lo/Hi). De bedoeling van een stacker/destacker is om het signal van een extra tuner over één coax te laten lopen, en dan hebt ge maar één extra kwadrant nodig. een FBC tuner in een klassieke opstelling leest ook maar één kwadrant, anders moet je overstappen naar een unicable oplossing. DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
Sprietje Geplaatst: 13 juli 2018 Geplaatst: 13 juli 2018 (aangepast) a33 schreef: Sat4all heeft nog geen apart sub-forum voor Unicable/JESS Dat lijkt me inderdaad een heel goed idee om voor Unicable/JESS een apart subforum te maken. Met Unicable 1 is het mogelijk om tot 2 satellieten te gaan. Met Unicable 2 is het mogelijk om tot 4 satellieten te gaan, meer heb ik nog niet kunnen ontdekken. Met Jess is het zelfs mogelijk om tot 8 satellieten te gaan. Wel is het zo dat het steeds duurder wordt zeker als je het slechts voor een beperkt aantal aansluitingen wilt gebruiken. Hoe meer aansluitingen je gebruikt, hoe goedkoper het per aansluiting wordt. Bijgevoegd een schema van Unicable 2 met 4 satellieten en Jultec met 8 satellieten. 13 juli 2018 aangepast door Sprietje
a33 Geplaatst: 13 juli 2018 Geplaatst: 13 juli 2018 10 uur geleden zei Jean-Claude: a33, je snapt het gewoon niet. Wat snap ik niet, volgens jou? Dat zou ik dan wel eens willen weten, als je dat zo stellig vindt. 10 uur geleden zei Jean-Claude: waarom zou jij méér dan 1 kwadarnt willen doorsturen naar een tuner die toch maar één kwadrant kan lezen, namelijk diegene die door die tuner aan de LNB opgevraagd wordt (H/W + Lo/Hi). Tja, dat was niet het punt waar ik op reageerde. Ik reageerde op een betoog dat er maar liefst 300 transponders verzonden zouden kunnen worden via stacker/destacker, en 'slechts' 16 a 32 transponders via een unicable/JESS protocol. Dit geheel voorbijgaand aan het feit dat met de stacker/destacker slechts uit twee kwadranten tegelijkertijd signaal kan worden ontvangen, en via JESS (naar de aard van de gebruikte techniek) uit 16 a 32 kwadranten tegelijkertijd. Dit alles in de kontekst van 'verouderde techniek' of niet. Vervolgens ontstond een discussie waaruit ik niet echt kon zien, dat mijn opmerkingen werden begrepen, of dat op mijn argumenten werd ingegaan. En ook informatie ("alternative facts") werd gegeven over JESS die voor zover mijn kennis reikt niet strookt met de feiten. Maar om toch antwoord te geven op je vraag: Ik persoonlijk wil helemaal niks op dit vlak. Maar het mooie van JESS is wel dat je uit allerlei kwadranten zenders/transponders kunt plukken, die dan samen in de frequentierange van 950-2150 MHz op één kabel worden gezet. Dus dan is het mooi, dat al die zenders binnen die range, die precies één kwadrant omvat, kunnen worden aangeboden. 10 uur geleden zei Jean-Claude: De bedoeling van een stacker/destacker is om het signal van een extra tuner over één coax te laten lopen, en dan hebt ge maar één extra kwadrant nodig. een FBC tuner in een klassieke opstelling leest ook maar één kwadrant, anders moet je overstappen naar een unicable oplossing. Dat is me bekend. Maar bovenal: graag antwoord op mijn bovenstaande vraag aan jou. Ik ben erg benieuwd naar de onderbouwing van je mening, nu je die zo prominent naar voren hebt gebracht. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
SimonLeBon Geplaatst: 20 september 2018 Geplaatst: 20 september 2018 Pfff, jammer dat het weer in een flame war lijkt te eindigen. De info m.b.t. Unicable II is inmiddels op de website van Inverto weer wat bijgewerkt: http://www.inverto.tv/what-is-unicable-2 Maar voorlopig houd ik het bij mijn multiswitch met 4x quattro LNB en Terrestrial (DVB-C, nu Ziggo, wordt Trined). Ik wacht nog even af hoe de techniek zich verder ontwikkelt en de prijzen wat gedaald zijn.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen