Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

RTBF radio is bezig met afbouwen van zijn uitzendingen op AM 621 Khz, 's avonds om 20h tot 's morgens 6 h worden de uitzendingen gestopt. Deze maatregel wordt genomen uit besparingsoverwegingen, wegens een te zware energie kost. Wat blijkt nu, de zender blijft 's nachts on staan, dus wordt niet uitgezet. Mijn vraag is , een zender of on doen kost dat meer energie dan hem heel de tijd on te laten staan?

aangepast door astro iris

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer een am gemoduleerde zender alleen een draaggolf uitzendt, wordt de modulatie energie bespaard.

Wanneer het nog een buizen zender is, zal het uit en aanschakelen van de buis de levensduur  bekorten.

Tenslotte zal de zender mogelijk

niet op afstand te bedienen zijn, en is er geen personeel aanwezig om de routines door te voeren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Interessant stukje informatie. Mij viel op dat de lange golf zender France Inter op wat was het, 162 kHz geloof ik, nog minstens een jaar lang in de lucht bleef nadat er niets meer werd uitgezonden. Beetje cru voor diegenen voor wie het overdags nog de enige Franstalige zender op de autoradio was, daarbij denk ik aan bijvoorbeeld midden tot noord Engeland.

Geplaatst:
51 minuten geleden zei T90user:

Interessant stukje informatie. Mij viel op dat de lange golf zender France Inter op wat was het, 162 kHz geloof ik, nog minstens een jaar lang in de lucht bleef nadat er niets meer werd uitgezonden. Beetje cru voor diegenen voor wie het overdags nog de enige Franstalige zender op de autoradio was, daarbij denk ik aan bijvoorbeeld midden tot noord Engeland.

Is nog steeds in de lucht.

Geplaatst:

RTBF een favoriet sinds mijn jeugd in radio en TV met veel hippere en modernere uitzendingen en veel Cultuur

heel onderhoudzame presentators

zijn nog steeds via het internet te beluisteren en dat is na het afschaffen van IP geoblocking een erg fijn gegeven.

voor de mobiele luisteraar wel een aderlating nu AM halftime werkt

Redemption Day

Sherel Crow, Johnny Cash

Geplaatst:
Op 29-7-2018 om 22:16 zei Alexander88:

162 KHz is nog steeds actief voor het tijdsein. maar het vermogen is wel verlaagd als ik het mij goed herinner. 

Is dat iets wat voor het menselijk oor bedoeld is? Op het volle uur een piepje of zo?

Op 30-7-2018 om 10:40 zei Tonskidutch:

RTBF een favoriet sinds mijn jeugd in radio en TV met veel hippere en modernere uitzendingen en veel Cultuur

heel onderhoudzame presentators

zijn nog steeds via het internet te beluisteren en dat is na het afschaffen van IP geoblocking een erg fijn gegeven.

voor de mobiele luisteraar wel een aderlating nu AM halftime werkt

In mijn jeugd was het de enige zender met popmuziek als je na schooltijd thuiskwam. Niet zo heel lang, een uurtje maar, maar toch, in die tijd wel erg gewaardeerd.

• Moderator
Geplaatst:
4 uur geleden zei T90user:

Is dat iets wat voor het menselijk oor bedoeld is? Op het volle uur een piepje of zo?

Fase gemoduleerde tijdcode, zoals bij DCF 77.

Rond 200.000 uurwerken on Frankrijk worden daarmee synchroon gehouden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Dank je!  Ik had er hier een klokje voor DCF 77 van aan de muur hangen maar dat lukte niet hoewel we pal aan de Duitse grens wonen. Of het signaal te krap of de klok te slecht van kwaliteit was weet ik niet. Je vraagt je bij zo'n verhaal uit Frankrijk wel af hoeveel stroom ze uiteindelijk sparen door de zender zonder audio modulatie te laten doorgaan.

• Moderator
Geplaatst:

Bij een kale draaggolf besparen ze t.o.v. een 100% gemoduleerde zender ongeveer de helft van de totale energie.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...