igor123 Geplaatst: 19 juli 2018 Geplaatst: 19 juli 2018 Goeden morgen ,ben al een tijdje aan het proberen om hier (Polen) astra 3 te ontvangen, lukt mij niet ,heb een schotel 80cm asta1 hotbird ok. Nu heb ik op dit forum gelezen dat een goede keus de maximum e85 is, heb deze bestelt.=== Heb 3 octagon olslo slim ,en actagon switch erbij.. Zou u svp de afstelling kunnen berekenen ,plaats Jezewo Polen, en nog wat tips ,heb op het forum gelezen, maar ik zit verder uit de buurt. Heb mij ook een satlink aangeschaft om de satellieten te vinden. Hartelijk bedankt,en groeten uit Jezewo. Igor
Sprietje Geplaatst: 19 juli 2018 Geplaatst: 19 juli 2018 Beste igor123 Welkom op dit forum Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Jezewo Polen voor een Maximum E85 voor de Hotbird 13, Astra 19,2 en Astra 23,5: - zet de skew van de schotel op 90 graden, dat is de nulstand van de schotel - Zet de rail met de twee bouten in het midden nu precies waterpas - Zet de houder van de 19,2 graden lnb tegen de rail zodat de lnb midden boven de rail komt te staan. -stel nu de afstanden als volgt in: tussen de astra 19,2 en Hotbird 13 is 73mm tussen de Astra 23,5 en Astra 19,2 is 50mm je zult merken dat je dat net niet haalt. Vijl daarom van beide lnb-houders een klein beetje weg. Omdat de lnb-houders iets schuin t.o.v. elkaar staan vanwege de gebogen rail, hoeft dat dus alleen maar aan ze zijde waar de koppen zitten, de achterzijde van de klemmen komen niet tegen elkaar. De schotelskew hoef je niet meer aan te passen. Je zit zover oostelijk dat de rail horizontaal moet staan. - stel de skew van de lnb's als volgt af: Hotbird 13 op +7° Astra 19,2 op +7° Astra 23,5 op +4° d.w.z. tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je in de schotel kijkt dus tegen de achterzijde van de lnb's. Stel de elevatie van de schotel in op 29° om de Astra 19,2 te vinden. De zon staat voor de komende 2 weken op 12:51uur precies in de richting van de Astra 19,2. Stel de schotel met de uiterste precisie af op de Astra 19,2 want bij multifeed ontvangst staan de overige lnb's ook niet goed als je de Astra 19,2 niet helemaal zuiver hebt staan. Gebruik hiervoor een "zwakke" transponder van de Astra 19,2, bijv. 11876H, DVB-S2, 8PSK, 27.500, 3/4
igor123 Geplaatst: 19 juli 2018 Auteur Geplaatst: 19 juli 2018 Hallo,Sprietje mijn dank is groot,morgen ontvang ik de schotel ,en ga ik ik aan de gang, moet lukken met zo een super uitleg. MEld mij nog ,groetjes en nogmaals bedankt Igor123
igor123 Geplaatst: 26 juli 2018 Auteur Geplaatst: 26 juli 2018 Hallo,Sprieje schotel eindelijk gekomen eerste terug gestuurd ,was gedeukt. Schotel hangt , astra1 en hotbird prima beeld q 80 signaal 76 hotbird astra 76 68, hebt u nog ideeën ,heb geprobeerd nog eens af te stellen, geen resultaat. Overigens beide sat niets aan hoeven te doen waren in een keer goed,met uw afstellingen,aan de satlink niet zo veel aan gehad ,krijg soms rare waardes ,op hotbird volgens satlink astra 3, geprbeerd op de satontvanger geen sihnaal alleen als iklnbop burst b zet??????? Nogmaals bedankt Igor123 Ben natuurlijk wat vergeten ,Astra 3 geen signaal ,Sorry
Sprietje Geplaatst: 26 juli 2018 Geplaatst: 26 juli 2018 Jammer van die deuk. Tja natuurlijk terug sturen want de kans is erg groot dat hij heel weinig signaal geeft. Heb je de lnb's op de rail in de juiste volgorde staan dus als je achter tegen de lnb's aan kijkt rechts de Hotbird en links de Astra 23,5-lnb? Klopt de afstand tussen de lnb van de 23,5 en 19,2 een beetje met 50mm aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje? Heb je de diseqc-volgorde in het menu hetzelfde staan als dat je de lnb's op de diseqc-switch hebt aangesloten? Heb je geprobeerd de zender Ocko te ontvangen? Die zit op positie 237 van de CD-zenderlijst. Transponderspecficaties: 12168V, DVB-S, QPSK, 27.500, 3/4
igor123 Geplaatst: 27 juli 2018 Auteur Geplaatst: 27 juli 2018 Goede morgen, ja lnb staan goed, afstanden kloppen ook. De zender ga ik vandaag proberen ,heb de lnb van astra 3 verschoven ,maakt niets uit, is het niet raar dat hij helemaal geen signaal krijgt? Kantellen van schotel geen optie,of zijn astra 1 en hotbird dan weg? groetjes Igor
Sprietje Geplaatst: 27 juli 2018 Geplaatst: 27 juli 2018 Nee, kantelen is geen optie. De berekening van de schotelskew controleer ik altijd nog even omdat dat een heel belangrijk onderdeel van de ontvangst is. Wat wel kan is dat de schotel niet zuiver genoeg op de sterke Astra 19,2 is uitgericht. De zwakke Astra 23,5 kan dan geen signaal geven terwijl de Astra 19,2 dat wel doet. Maar als je de zender Ocko te pakken hebt, kun je daar je schotel beter mee uitrichten. Wordt het signaal dan op een gegeven moment erg sterk, neem dan de ongecodeerde zender TV Drenthe om de schotel uit te richten. De Astra 19,2 en Hotbird 13 zullen dan alleen maar beter worden.
igor123 Geplaatst: 27 juli 2018 Auteur Geplaatst: 27 juli 2018 Hallo Sprietje ,je hebt weer gelijk gehad,schotel opnieuw afgesteld astra 1 2 puntjes meer ,en zie daar alles doet het. Prima beeld,en nu pot bier en de tour kijken. Nogmaals bedankt ,zonder u was het niet gelukt. Groetjes uit het warme polen, Igor123
Sprietje Geplaatst: 27 juli 2018 Geplaatst: 27 juli 2018 Mooi dat het gelukt is. Veel kijkplezier. Ik ben lekker naar de F1 aan het kijken met een wijntje.
igor123 Geplaatst: 29 juli 2018 Auteur Geplaatst: 29 juli 2018 Toch te vroeg gejuicht ,van morgen hotbird weg ,in plaats hiervan eurobird 9. Moet ik dan toch opnieuw beginnen? Igor rAAR ASTRA 1 3 PRIMA
Moderator ceesv Geplaatst: 29 juli 2018 Moderator Geplaatst: 29 juli 2018 Mast verdraaid? Niet goed vast gezet? Van 13 naar 9 gaat niet vanzelf, dat is bijna 4 graden verschil. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
igor123 Geplaatst: 13 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2018 Was inderdaad verdraaid was noodweer met storm ,alles ok ,bedankt en groetjes uit Polen .Igor
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen