Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

beste forum leden, na ruim 10 jaar heb ik onlangs mijn visiosat bisat met G4 houder vervangen voor een Big Bisat uitvoering, nu wil ik mijn schotel instellen op astra 1, 2, Hotbird (Rai) en Eutelsat 5w (Mediaset), echter ik zie door de velen oplossingen die geboden worden de bomen door de bos niet meer. :(  moet ik mij nu echt houden aan de schotel/lnb skew of mag ik daar iets van afwijken? kan iemand mij de exacte volgorde geven? :rolleyes:

groetjes

aangepast door Bruzski

Geplaatst:

Kijk eens naar deze link om de Big Bisat uit te richten:

http://pointage.visiosat.com/Default.aspx

En met deze link kunt u de skew instelling bekijken:

http://www.dishpointer.com/

hoi,

ik bevind mij in omgeving Alkmaar (4.77E 52.67N), de vraag is echter ook, begin ik gelijk met uitrichten of begin ik eerst met de skew instelling ? :unsure:

ik maak gebruik van de quicksat app / hd easy satmeter

aangepast door Bruzski
  • Moderator
Geplaatst:

De skew goedzetten en daarna de centrale LNB op optimaal signaal uitrichten.

Dan op de buitenste satelliet positie de skew controleren.

Daarna dit proces nogmaals herhalen voor de puntjes op de i.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Bedenk dat een schotelskew totaal iets anders is dan een lnb-skew.
Als het goed is maakt het niets uit of je de schotel eerst horizontaal hebt staan en dan uitricht op de middelste lnb of dat de eerst de schotelskew eerst af stelt.

Waarom zou je het risico nemen dat er misschien een fractie verschil in zit. Dus gewoon de schotel eerst 6 graden schuin zetten zoals de calculator aan geeft.
Doe dit met de zwakke zender KBS-World. Die heeft de parameters 11642H, DVB-S2, 8PSK, 27.500, 3/4. Richt hem met de uiterste precisie uit want dat bepaald ook de ontvangst van de overige satellieten.
De skew van de lnb's moet je als volgt instellen:
5w   op +11°
13e op  -3°
19,2e op -3°
28,35 op -9°
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

berekening.png

• Bedankt 1
Geplaatst:

En beste bruzski, natuurlijk kun je altijd nog proberen of je op de twee buitenste lnb's nog beter signaal krijgt door de schotelskew nog iets aan te passen. De caltulator geeft 5,99 graden aan. Ik heb berekend dat het 5,04 graden moet zijn. Ik denk dus dat als je de schotelskew iets minder dan 6 graden instelt, je op de buitenste satellieten nog een fractie meer signaal krijgt. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je bijv. op de linkse lnb meer signaal krijgt maar op de rechtse minder. Dan staat de schotel niet optimaal op de Hotbird afgesteld.
De calculators zijn het trouwens niet met elkaar eens.
Hoewel ik nagerekend heb dat de Cahors calculator het op bepaalde punten erg goed doet, geeft de toch de bekende calculator van Satlex voor jou situatie een schotelskew aan van -4,41°. Toch een afwijking met Cahors van 1.58° en dat is voor een schotelskew best veel. Ik zit met mijn 5,04° daar mooi tussenin.

thx allemaal voor de vele hulp!! ik heb weer wat meer inzicht gekregen over hoe ik mijn schotel moet afstellen. :)

@sprietje

ik zal KBS-World gelijk in mijn hd easy opslaan, thx!

aangepast door Bruzski
Gast stellarium
Geplaatst:
5 uur geleden zei Sprietje:

KBS-World in HD easy? HD moeilijk bedoel je zeker. RAI 1 is easy.

Bruzski bedoelt waarschijnlijk , dat hij KBS-World op zijn Xsarius HD-easy satellietfinder gaat opslaan

vandaag alle stappen doorlopen, 3 van de 4 satellieten pakken gelijk goed signaal maar helaas krijg ik op Eutelsat 5W geen signaal, wat ik ook probeer! ik heb met de skew van lnb en schotel lopen spelen maar helaas geen enkele waarneming zichtbaar, waar zou het aan kunnen liggen?? :(

edit

zouden mijn alps universele lnb's  de veroorzaker kunnen zijn??  

aangepast door Bruzski
Geplaatst:

Dat kun je je inderdaad afvragen waarom je de 5w niet kunt ontvangen want die is in heel Europa inclusief Nederland met 53dBw te ontvangen. Dat is zelfs sterker dan de Astra 19,2.

Geplaatst:

ik begrijp het niet, ik krijg op alle 3 satellieten dik signaal met 6graden schotel skew, maar eutelsat 5w wil gewoon niet pakken!  zojuist onderling mijn lnb's omgewisseld maar bied ook geen oplossing

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen