weirdo25 Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 Goededag allemaal, ik heb na een tijdje mijn schotel maar eens verandert van een Triax 78 duo lnb naar een Triax 110 met een multiblock (4 lnb's) Nu heb ik met uitrichten dat mijn meter (Digisat pro) al op de astra3 vollebak gaat en ik dus niet kan fine tune. Iemand een oplossing? Nu heb ik wel redelijk goed signaal op de astra3 (23,5) signaal 93 om 85 op mijn VU+ met bijna elk kanaal 14,9 DB. Maar als ik nu de asta1 er naast zet op de rail komt deze er strak tegenaan en past dus eigenlijk niet, had gezien dat je op een 110cm ruimte zat zou moeten hebben! P.S. ik heb Inverto ultra black single lnb's ervoor. Graag jullie mening en oplossing over dit setje. Groet Wim,
Moderator ceesv Geplaatst: 22 augustus 2018 Moderator Geplaatst: 22 augustus 2018 Volle bak signaal? Sprietje legt dan een natte lap op de lnb om het signaal te verzwakken. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 (aangepast) Beste weirdo25 Ik heb het voor je uitgerekend hoe je in Wassenaar een Triax 110 optimaal moet afstellen. - monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit. - zet de rail precies 11° schuin, de lnb van de Hotbird het laagst. - plaats de houder van de Astra 19,2-lnb tegen de arm. - zet de lnb's op de volgende afstanden: tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 92mm tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 63,5mm tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 71,5mm d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje. - de hals van een Inverto Black Ultra is heel erg lang. Zorg dat de kop van de lnb 5-6mm van de lnb-klem af staat. - stel de skew van de lnb's als volgt in: Hotbird 13 op 3° Astra 19,2 op 4° Astra 23,5 op 7° Astra 28,35 op 10° d.w.z., gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail. - stel de elevantie van de schotel in op ongeveer 28,5° om de Astra 19,2 te vinden. Richt de schotel uit op de Astra 19,2. Heb je erg veel signaal, plaats dan een vochtige zeem over de kop zodat je signaal een stuk zwakker wordt. Een vochtige doek kan ook maar die droogt sneller op waardoor je al snel weer meer signaal hebt. - stel je prijs op een maximale signaalkwaliteit van de Hotbird 13, dan is het uitrichten op de Astra 19,2 het beste. - stel je prijs op een maximale signaalkwaliteit van de Astra 23,5, dan nog even kijken met het uitrichten van je schotel of je op de Astra 23,5 ook de maximale signaalkwaliteit hebt. 22 augustus 2018 aangepast door Sprietje 1
weirdo25 Geplaatst: 22 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2018 Dank je Ceesv en Sprietje. Ik had alles al in een ander bericht gevonden over de instellingen en afstanden! Heb de lnb's ook op 5mm staan vanaf de klem. Alleen zeg jij Sprietje dat er 63,5mm zit tussen de 19,2 en de 23,5! Als ik ze tegen alkaar aan schuif dan kom ik nog tekort met de normale inverto lnb. Nu ga ik van de week wel kijken waar ik kom met een kleine inverto lnb voor de 19,2! Kom gewoon tekort lijkt wel.
Sprietje Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 (aangepast) Dat kan niet dat je te kort komt. Ze moeten zelfs 5mm van elkaar staan. Als dat bij jou anders is, denk ik dat de schotel getorst is. Controleer dat eens door kruislings garendraad te spannen over de schotel. De draadjes moeten elkaar in het midden juist raken zonder afstand. Ik heb zelf ook een Triax 110 met rail dus weer zeker dat ze niet tegen elkaar moeten staan. 22 augustus 2018 aangepast door Sprietje
weirdo25 Geplaatst: 23 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2018 Hoi sprietje, je bedoeld dat hij dan krom is ofzo? Heb je een foto van hoe het er uit moet zien met het garendraad? alvast bedankt voor je hulp.
Sprietje Geplaatst: 23 augustus 2018 Geplaatst: 23 augustus 2018 Wat ik bedoel met dat een schotel getorst is, is dat als je de voorzijde van de schotel plat op een zuiver vlakke tafel legt, de omtrek van de schotel de tafel niet overal raakt. Je kunt dit makkelijk controleren door horizontaal en verticaal een dun touwtje te spannen en met plakband aan de achterzijde van de schotel vast plakt. Je kunt ook dunne vislijn gebruiken alleen zie je dat moeilijk of ze in het midden elkaar raken. Als voorbeeld heb ik een verbogen schotel toegevoegd. Ik hoop dat je inziet dat als je over die schotel verticaal en horizontaal een dun draadje spant, deze draadjes elkaar in het midden zeker niet raken.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen