Ga naar inhoud


NED1 en 3 + andere zenders ineens kwijt


jee-bee

Aanbevolen berichten

Sinds kort ben ik ineens zenders zoals ned1, ned3 en net5 kwijt. Ik heb een nieuwe zenderlijst geladen en opnieuw de ontvanger de zenders laten zoeken. Geen resultaat. Alles is zichtbaar zoals Ned2, RTL4 etc. maar die andere niet.

 

Ni is mij wel opgevallen dat de zenders die missen allemaal op de 12188H zitten. Waar kan dit nu aan liggen? Afstelling van de schotel? Of is de kop kapot?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat meer info zou wel welkom zijn zoals welke merk / type ontvanger, welke software, schiet en LNB en wat is er mogelijk inadat de ontvangst nog prima was gebeurt, updates uitgevoerd, storm gehad waardoor de schotel versteld is etc.?

Zonder deze gegevens is het moeilijk antwoord geven op de vraag.

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, Het is een VU+ solo. Er staat een Openpli image op. Zover ik weet heb ik niets aan de configuratie ( hard en software ) veranderd. Ik ben helaas geen expert op dit gebied dus zou niet weten wat er aan de configuratie veranderd is.

 

Zoals aangegeven zijn alle zenders zichtbaar behalve dat groepje zenders op die frequentie. Daar kwam ik dan weer achter via dreambox edit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei marik1946:

Hoi Jee-Bee, had ik kortgeleden ook en het bleek dat de kop de horizontale niet meer zag, dus stuk!! Kijk maar eens op bijv. de Belgen die doen het waarschijnlijk ook niet meer.

Groet marik.

De Belgen doen het inderdaad ook niet meer.

 

Ik had al een vaag vermoeden dat de kop de oorzaak zou zijn. Dan ga ik een nieuwe bestellen! Thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alle horizontalen het niet meer doen, kan het behalve een defekte LNB ook zijn, dat je ontvanger niet meer het goede stuursignaal afgeeft, 18 volt.

Of door een instellingsverandering, of door een defekt.

Wat staat er nu in je LNB-menu wat dat betreft? (plaats anders een foto, dan is het meteen goed te zien)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jee-bee  Wat versta je exact onder de term "kwijt"  staan deze zenders niet meer in jou zenderlijst ? Of heb je geen signaal dan wel geen beeld meer op deze zenders?

 

En kijk is of je wel signaal en beeld hebt op Discovery HD Showcase?  Die zit namelijk op 12.110 H   Als je LNB stuk is zou die het ook niet doen, heb je daar wel beeld dan denk ik dat je schotel niet helemaal goed meer staat gezien die tranponder een iets lagere drempel waarde heeft.

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Codx:

@jee-bee  Wat versta je exact onder de term "kwijt"  staan deze zenders niet meer in jou zenderlijst ? Of heb je geen signaal dan wel geen beeld meer op deze zenders?

 

En kijk is of je wel signaal en beeld hebt op Discovery HD Showcase?  Die zit namelijk op 12.110 H   Als je LNB stuk is zou die het ook niet doen, heb je daar wel beeld dan denk ik dat je schotel niet helemaal goed meer staat gezien die tranponder een iets lagere drempel waarde heeft.

 

 

De zenders staan wel in de zenderlijst, maar geen signaal en geen beeld.

 

Discovery showcase doet het inderdaad ook niet meer. Het zijn alleen de "horizontale" zenders die het niet doen. De ontvanger is redelijk nieuw ( bijna 1 jaar oud ), maar uiteraard zou die ook defect kunnen zijn. 

 

De kabels zijn wel goed en niet roestig.

 

De LNB is ouder dan de ontvanger dus ik neig eigenlijk meer naar een kapotte LNB. Maar ik heb er weinig verstand van.

 

Waar kan ik de LNB status zien dan?

aangepast door jee-bee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kun je niet 'zien' tenzij er fysiek een scheur in het kapje zit..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar testen om het probleem nader te anlyseren:

 

Je ontvangt echt helemaal geen horizontale zenders?

Kan je misschien wel de radiozenders ontvangen op 11643H  SR5500 fec3/4 dvb-s2/8psk? (Zie https://nl.kingofsat.net/pos-23.5E.php  )

Dan werkt lage band horizontaal wel, en alleen horizontaal van de hoge band niet, en zou ik inderdaad denken dat de LNB de waarschijnlijkste boosdoener is.

 

Als je de 23oost LNB een kwartslag draait (ik weet niet wat voor lnb je hebt?), krijg je dan wel ontvangst op NPO1 en NPO3?

Eventueel een nieuwe transponder aanmaken en scannen op 12187 V (in plaats van H!), en kijken of je daarop dan ontvangst hebt van NPO1/3.

Zo ja, dan weet je zeker dat je schotelafstelling niet het probleem is.

 

Kan je je ontvanger wellicht op iemand anders'  installatie testen? Dan weet je of die al of niet OK is.

 

Maar een andere LNB testen geeft natuurlijk ook duidelijkheid, of het daaraan lag.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Astra 1 ontvang ik wel de "horizontale" zenders is mij net opgevallen. Zat toevallig naar het Duitse Vox te kijken. Dan zou het toch niet anders dan de lnb kunnen zijn??

 

het is trouwens de canal digitaal duo lnb quad

aangepast door jee-bee
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei jee-bee:

Op de Astra 1 ontvang ik wel de "horizontale" zenders is mij net opgevallen. Zat toevallig naar het Duitse Vox te kijken. Dan zou het toch niet anders dan de lnb kunnen zijn??

 

Een defecte ontvangers is dan inderdaad niet het probleem, naar alle waarschijnlijkheid.

Een niet-optimale uitrichting op 23E is dan natuurlijk nog niet getest.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...