Ga naar inhoud


motor olie


blitz10

Aanbevolen berichten


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Hangt er meer vanaf hoe kieskeurig je motor is.

Ik zelf zou het niet in mijn blok gieten, om bij problemen de garantie niet op het spel te zetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kookpunt van 5w30 is iets lager , als er geen hittegolf meer komt is dat geen probleem , echter geen semi synthetische mengen met voll synthetische olie , dus effe op de bus lezen

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de discussie nadat je motor de soep in is ingedraaid zijn zonodig nog hopelozer.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je verlaagt de viscositeit bij hogere temperatuur en daarom een slechtere smering.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan bij deze iemand die zelf een garage heeft NIET DOEN! kan wel degelijk nadelige gevolgen hebben daarnaast is niet ieder 5w30 of 5w40 hetzelfde alleen van de 5w30 variant zijn er al minimaal 8 verschillende soorten olie van als je advies wil hebben welke olie je het beste kan gebruiken ga dan naar de site van champion lubes of kroon oil dan weet je zeker dat het niet fout kan gaan ik heb hier helaas voorbeelden genoeg van in de garage met mensen die zeggen het kan geen kwaad overigens zoiezo die troep van de action vergeten ik heb laatst zelf een test gedaan met 5W30 C3 omdat een klant zei het is allemaal hetzelfde hieronder het resultaat links action olie rechts champion olie.

20180817_172034.jpg

20180817_172046.jpg

<p>Visiosat Big Bi-sat 8 satellietenXtrend ET 7500 met Open Pli 4.0 slaapkamer met Dm 800HD met Open Pli ( slaapkamer )

Link naar reactie
Delen op andere sites

De test van kermetkikker vraagt om wat uitleg.

Er staan 2 potjes olie; 1 maal zonder zijlicht en 1 x met.

De linkse is Action olie die troep zou zijn.

Afgezien van een wat donkerder kleur begrijp ik niet dat deze test bewijst dat Action olie troep zou zijn.

 

Zelf een Peugeot waarbij voor alle benzinemotoren 5W40 geschikt is.

Ook een Toyota Yaris die 5W30 adviseert.

Afgelopen weekeind beide olie (Action) en filter vervangen.

Ben dus heel beniewd wat de juiste argumentatie voor troep is en niet alleen een kleurverschil.

 

Overigens meng ik niet. Er is schier eindeloos dispuut over wel/niet en een liter olie kost een bedrag dat tegen ieder risico opweegt.

 

aangepast door Vogelzang
typefout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel belangrijker is de API /ACEA norm van de motorolie, nooit blindstaren op de viscositeit.

En deze dient aan de voorschriften/eisen van de Constructeur te voldoen, zeer belangrijk tegenwoordig.

 

Sommige autoconstructeurs hebben hun eigen merkspecificaties opgesteld, maar er zijn ook enkele merk-onafhankelijke specificaties.

Elke grote wereldregio heeft wel 1 instituut die deze vastlegt en regelmatig herziet.

API: American Petroleum Institute

Zoals de naam al doet vermoeden is dit het Amerikaanse instituut dat specificaties opstelt. Laten we hun specificaties eens op een rijtje zetten.

Tweetakt
TC Hoogste kwalificatie voor tweetaktmotoren dat staat voor weinig rookuitstoot, en oxidatie voorkomt
Benzinemotoren
SN Recente specificatie uit november 2011 dat geschiktheid voor alle wagens momenteel in gebruik aanduidt
SM Specificatie voor wagens die in gebruik genomen zijn na november 2004
SL Specificatie voor wagens die in gebruik genomen zijn na 1998
SJ Specificatie voor wagens die in gebruik genomen zijn na 1996
Dieselmotoren
CJ-4 Ontwikkeld in 2006 voor high-performance viertaktmotoren die aan de nieuwe (uit 2007) standaarden qua CO2 uitstoot voldoen
CI-4 Ontwikkeld in 2002 voor high-performance viertaktmotoren die aan de standaarden (2004) voldoen qua CO2 uitstoot
CH-4 Voldoet aan de standaarden uit 1998
CG-4 Voldoet aan de standaarden uit 1995

ACEA: Association des Constructeurs Européens d'Automobiles

Dit is het instituut voor Europese autobouwers: deze doet hetzelfde als de API, maar naar Europese normen en.

Het ACEA heeft niet enkel als doel kwaliteitslabels te verschaffen, maar ook om erop toe te zien dat de uitstoot van CO2 aanzienlijk vermindert.

Daarom publiceren ze ook bijna elk jaar een rapport met de vorderingen die gemaakt zijn.

Niet zwaar belastte Benzine en LPG motoren
A1 Laag olieverbruik
A2 Standaard prestaties
A3 Langere verversingsinterval
A5 Combinatie A1 + A5
Niet zwaar belastte Dieselmotoren
B1 Laag olieverbruik
B2 Standaard prestaties
B3 Langere verversingsinterval
B4 Geschikt voor directe injectie
B5 Combinatie A1 + A5
Motoren met Catalysator, roetfilter, ...
C1 Low SAPS (Sulfaat As, Fosfor, Sulfur)
0.5% as en lage uitstoot
C2 Mid SAPS
0.8% as en lage uitstoot
C3 Mid SAPS
0.8% as en normale uitstoot
Zwaar belastte voertuigen (bedrijfsvoortuigen, landbouw, ...): Mineraal
E1 Diesels zonder turbo
E2 Standaard performantieniveau
E3 High performance en langere verversingsinterval
E5 Globale High performance en langere onderhoudsinterval (i.s.m API)
E7 Euro 4 motoren met EGR (uitlaatgas recirculatie)
Zwaar belastte voertuigen (bedrijfsvoortuigen, landbouw, ...): (deels) Synthetisch
E4 Hogere performantie en nog langere verversingsinterval
E6 Euro 4 motoren met low SAPS (zie hierboven)

JASO

JASO is een verzameling van zes Japanse organisaties die in feite min of meer dezelfde doelen hebben dan de Europese en Amerikaanse.

  • PAJ: Petroleum Association of Japan
  • JAMA: Japanese Automotive Manufactureres Association
  • JSAE: Japanese Society of Automotive Engineers
  • LEMA: Land Engine Manufacturers Association
  • JALOS: Japanese Automotive Lubricating Oil Society
  • JBIA: Japanese Boat Industry Association
Tweetakt
FA Originele specificaties die normale smering, detergentie en rookvorming maken
FB Betere smering, detergentie, minder rookuitstoot
FC Idem aan FB maar veel hogere detergentie.
FD Idem aan FC met nog hogere detergentie
Viertakt
MA Geschikt voor viertakt motoren met gedeeld oliesysteem voor motor, versnellingsbak en natte koppeling
MB Laagste wrijving, toepassen waar MA niet gepast is.

Deze drie zijn zowat de grootste merkonafhankelijk specificaties.

 

Een voorbeeld van een moderne hoogwaardige Synthetische motorolie dewelke voldoet aan de volgende normen

 

Productspecificaties

ACEA C3

Specialsynth MSP 5W-40 is een breed inzetbare synthetische 'High End' motorolie, ontwikkeld volgens de laatste technologieën. Dankzij
een modern en uitgebalanceerd Mid-SAPS additievenpakket en een hoogwaardige synthetische basisolie beschikt dit product over de
volgende eigenschappen:
Brandstofbesparend
Uitstekende bescherming tegen slijtage
Snelle koude start
Verenigbaar met roetfilters en katalysatoren
Verenigbaar met motoren uit de vorige generatie, waardoor universeel toepasbaar
Geschikt voor verlengde verversingstermijnen, indien ondersteund door de voertuigfabrikant


API SN/CF
BMW Longlife-04
MB-Approval 229.51
Approved under VW 505.00/505.01
GM dexos 2
Porsche A40
Ford M2C917-A

 

 

 

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...