Ga naar inhoud


Uit de Krant Vandaag


Tripleboy

Aanbevolen berichten

Als ik er een aspect uit neem, @gerrit B dan is het de noodzaak sinds die banken/financiële crisis 2008 dat een project voor minstens 80% "voor gefinancierd" moet zijn anders geeft de bank geen geld. Hetgeen dus betekende dat met 0% rente alles lekker liep voor de planning, ontwikkeling en uitvoering.

 

Planning, ontwikkeling en uitvoering kost toch nog steeds 2 ~a 3 jaar tijdsduur, van streep op papier tot oplevering.

Daarvoor betaalde alleen de aankoper van een woning dus een hoge hypotheek rente. Na de financiële crisis moest iedereen uit de keten voor financieren" en dus aan de bank dokken. Met 0% rente is dat niet zo'n probleem.

 

Nu kost dat met de gestegen rente iedereen in de bouwindustrie keten die 3% on top om te kunnen "voor financieren". Dus cumulatief.

Let op ook Gemeenten moeten hun budgetten op orde hebben voor de aanleg van infrastructuur.

 

In het verleden riskeerden ontwikkelaars wel eens wat, nu absoluut niet meer.

 

Maar naast het financiële is het de omgevingswet en de stikstof.

 

 

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat betekend dus gewoon dat niemand op dit moment geld heeft om wat te gaan doen.

Want die projectontwikkelaar betaald natuurlijk helemaal niets, die maakt de woning/grond gewoon zoveel duurder, die aannemer betaald ook niets want die zet het wel bij op zijn bouwkosten en uiteindelijk betaald alleen de eindgebruiker de rekening.

Gaat die naar de bank dan is het simpel met zo'n inkomen kun je zoveel hypotheek krijgen, dus die weet ook van te voren hoeveel geld ze kwijt zijn.

 

Op zich wel een vreemde situatie want die projectontwikkelaar heeft allang die toekomstige woongebieden (vaak voormalige weilanden) goedkoop opgekocht en de afgelopen jaren verhuurd tot er gebouwd kan worden en heeft daar dus wel geld voor/geld voor van de bank gekregen, maar zodra er een huis op gebouwd moet worden dan is het geld plots op terwijl die grond die vaak voor rond de 100 euro per m2 is opgekocht plots 450 euro per m2 kost en dus enorm in waarde is gestegen.

 

Dus ik heb sterk het gevoel dat er ergens iets niet klopt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
17 minuten geleden, gerrit B zei:

grond die vaak voor rond de 100 euro per m2 is opgekocht plots 450 euro per m2 kost en dus enorm in waarde is gestegen.

 

Wow, ik heb ruim 3.000 m2 grond rond mijn huis.

Maar of ik daar 1,3 miljoen voor kan vangen?

 

Hoe dan ook, de woningbouw ligt stil en bouwvakkers gaan wat anders doen, die komen niet meer terug.

 

Aannemer Heijmans trekt de stekker uit een woningbouwproject in Utrecht, omdat het de 160 woningen niet verkocht krijgt. Volgens topman Ton Hillen een teken dat er verkeerde woningen worden gebouwd.

 

„Ik blijf op de lange termijn geloven in de aantrekkende woningmarkt. Er zijn nu 390.000 huizen tekort en de instroom in Nederland gaat door. Uiteindelijk zal het wal het schip keren”, zo voorspelt Hillen. Hij gaat ervan uit dat dit jaar zo’n 65.000 woningen worden opgeleverd, terwijl de markt er 100.000 nodig heeft. 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B je noemt getallen die niets met de huidige situatie te maken hebben. Zelfs niet eens als het voorheen inderdaad landbouwgrond was.

Alles hangt af van de locatie en voorzieningen.

Ontwikkelaars sluiten een afspraak met gemeenten over de opbrengst en moeten borg staan. Totdat de ontwikkeling in Kanne en Kruiken is en de gemeenten ontsluiting en infrastructuur gaan aanleggen is er geen cent over de toonbank gerold.

Als het niet past in de nieuwe beleidsvorm van provincie en gemeenten en binnen de omgevingswet gerealiseerd kan worden zijn er enkel ontwikkelkosten, ergo daarom stoppen de ontwikkelaars. Hun wensdroom om huizen te bouwen kost teveel geld voordat ze echt op locatie van start gaan en verkoop winsten binnenhalen bij oplevering.

Alleen die arme architect heeft natuurlijk een k*t contract dat 'm vele male minder dan de standaard honoraria oplevert die we van 20 jaar geleden kenden. En als een project stopt is hij de architect z'n inzet en gedane moeite kwijtgeraakt. Dus hij moet met z'n bureau anders calculeren of anders organiseren. En tja het was duidelijk dat kunnen bureaus niet volhouden dus gaan wederom de helft van de medewerkers ontslagen worden.

 

Het sneue is dat enkelen zich wel aangepast hadden en met ZZP'ers de flexibiliteit wilden aangaan, maar onze regering en tweede kamer heeft dat nu helemaal naar de klote geholpen.

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tonskidutch zei:

je noemt getallen die niets met de huidige situatie te maken hebben. Zelfs niet eens als het voorheen inderdaad landbouwgrond was.

Dat zijn toch getallen die hier in de omgeving vrij actueel zijn.

Maar er zijn in het verleden idd. ook weilanden opgekocht voor nog geen 40 euro de m2 of zelfs maar 40 gulden de m2 en na deze ruim 20 jaar verhuurd te hebben of mais op te hebben gepoot gaan ze, nu de bestemmingsplannen gereed/aangepast zijn, weer voor 450 euro en meer per m2 van de hand.

Onlangs werd hier een perceel van nog geen 190m2 verkocht voor 96.000 (dit hoorde ik een paar maand geleden van iemand die dat zelfde perceel ook had willen kopen maar af moest haken omdat het hem te duur werd) grotere percelen zijn te koop voor rond de 200.000 en dan moet er ook nog een huis op worden gebouwd.

Er zijn er dus die flink aan het binnen harken zijn maar zelf blijkbaar geen enkel risico willen lopen en hier in de omgeving zijn dat toch vaak bouwbedrijven en projectontwikkelaars die de grond vaak eind jaren 90 al hebben aangekocht.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, ceesv zei:

Wow, ik heb ruim 3.000 m2 grond rond mijn huis.

Verkoop je huis zonder de grond er omheen, bouw op die grond tig woningen en je kunt gaan rentenieren (als je tenminste een bouwbedrijf kunt vinden die er wil bouwen en voldoende kopers)

Oud buurman heeft dat ook gedaan; ouderlijk huis gesloopt en op hetzelfde perceel weer 3 woningen gebouwd.

Alles zelf gedaan (zoon heeft een bouwbedrijf) en er was voldoende geld over om nu een riante villa buitenaf te gaan kopen.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik rentenier al een tijdje.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is het zo dat je

17 minuten geleden, gerrit B zei:

Oud buurman heeft dat ook gedaan; ouderlijk huis gesloopt en op hetzelfde perceel weer 3 woningen gebouwd.

Alles zelf gedaan (zoon heeft een bouwbedrijf) en er was voldoende geld over om nu een riante villa buitenaf te gaan kopen.

dit echt niet meer voor mekaar krijgt, afgezien van de kavelsplitsing + sloopvergunning, voor 3 nieuwe koopwoningen. Of er was helemaal geen vigerend bestemmingsplan in de gemeente waar doehetzelf aan de slag ging.

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze net vorig jaar gedaan.

Eerst achter op het kavel een 2 onder 1 kap gebouwd en toen die klaar was de oude woning gesloopt en daar ook een nieuwe op gezet.

Denk dat ze er nu net een goed jaar wonen en waren afgelopen week bezig de tuin aan het inrichten.

Buurman vertelde dat ze wel vergunning konden krijgen maar dan moest de nieuwe woning wel 2 of 3 m naar achteren worden gebouwd want de gemeente wilde ook een gescheiden fietspad aan die kant van de straat maken.

Dus ze hebben de parkeerplaatsen voor het huis opgeofferd, goed 1,5m tuin ingeleverd en daarvoor in de plaatst een inrit naast de woning gekregen. (die zat eerst aan de achterkant waar nu de 2 onder 1 kap staat)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je daarmee de spijker op z'n kop slaat.

Als die aannemer of projectontwikkelaar de grond al in zijn/haar bezit heeft dan wil hij daar toch het maximale rendement uit halen?

En ik verwacht dat er bij de bouw van wat riante woningen meer aan de strijkstok blijft hangen dan bij de bouw van 20 uitgeklede sociale huur appartementjes.

Maar denk dat Tonski daar meer inzicht in heeft.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En weer heeft men zichzelf in de voet geschoten!

 

Uitspraak Raad van State rond vleermuisbescherming zet plannen voor energietransitie kabinet op helling

Ecologisch onderzoek Bij het isoleren van muren dreigen vleermuizen hun woonplek te verliezen of de verbouwing zelfs niet te overleven.

De uitspraak zet de kabinetsplannen voor woningisolatie op de helling.

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/02/uitspraak-raad-van-state-rond-vleermuisbescherming-zet-plannen-voor-energietransitie-kabinet-op-helling-a4171064

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...