Ga naar inhoud


Einde halogeenlamp.


ceesv

Aanbevolen berichten

Ja, spaarlampen zijn eigenlijk ondingen.
- het duurt altijd even voordat ze op volle sterkte branden
- het is zelden wit licht, meestal met een sterke groen- of roodzweem
- ze zijn meestal niet te dimmen
- de zijn groot in omvang
- als je ze in een buitenlamp gebruikt terwijl het vriest, geven ze heel weinig licht
- ze zijn niet als spotlicht te gebruiken
Wat dat betreft heb je met een ledlamp veel meer mogelijkheden. Kijk dan zeker eens naar de sierlijkheid van bepaalde ledlampen en vergelijk dat met de sfeeloze spaarlamp.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vooral de verspreiding van het licht is ronduit beroerd. In het begin waren het rechte staafjes en werd het licht alleen horizontaal uitgestraald. Recht je lampenkap in. Heel weinig licht omhoog en omlaag. De latere modellen zijn in een soort van krul gemaakt waardoor het iets beter werd en ze ook iets kleiner werden. Ik heb er nog 1 in een buitenlamp branden de rest is LED. Binnen uitsluitend halogeen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Spaarlampen zijn niet de beste keuze voor milieu en gezondheid.

Maar iedereen zou zijn eigen keuze moeten kunnen maken!

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Man schei uit, die eerste spaarlampen van Philips uit de begin jaren 80, ook wel de jampot lampen genoemd. Lomp groot en hardstikke duur.
Ze gingen ook niet lang mee want vaak ging de thermische zekering in de lampvoet stuk om niets stuk.
Bij het bedrijf waar ik toen werkte hadden ze flink wat van die jampotlampen hangen en de ene na de andere ging stuk. Ik nam de kapotte lampen mee naar huis maakte die jampot open en haalde dat hele kleine thermische zekeringetje er uit. Dan deden ze het weer als nieuw want de uiteinden van het buisje waren nog helemaal wit terwijl bij oude tl-lampen de uiteinden zwart worden.
Zo had ik gratis flink wat van die jampotlampen die je natuurlijk alleen maar op je werkkamer kon gebruiken. In de woonkamer wil je zoiets niet hebben.

 

Philips SL 9 Watt spaarlamp with integral ballast 5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Sverige:

Wat mij vaak opvalt is dat niemand het over de gewone spaarlampen heeft... CFL genaamd in het tabelletje van Tonski.

In 95% van mijn lampen met e27 sokkel, zit een spaarlamp...   Die zijn intussen erg geoptimaliseerd, en een stuk voordeliger dan LED lampen... 

De term CFL is correct... Een CFL heeft een hele specifiek toepassingsgebied. Ze worden voornamelijk gebruikt op plaatsen waar geen dimmers noodzakelijk zijn (alhoewel met de juiste dimmers ze wel gedimd kunnen worden!) en waar een constant lichtniveau noodzakelijk is. Denk aan grote ruimtes in gebouwen, gangen, werkruimtes etc. Ze zijn in een beperkt aantal kleuren en vormen te verkrijgen, en zijn vrij goed kwa kleur echtheid. (CRI/Ra > 80% is standaard. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering_index)  Over het algemeen wordt het ervaren als lelijk / koud licht. Groot nadeel is dat ze een voorschakelapparaat nodig hebben, tenzij de versie wordt toegepast waar hij is ingebouwd.

 

Ik heb even de prijs opgezocht bij een grote doe het zelf winkel in Nederland met Duitse wortels, en ik zie dat de versie zonder ingebouwd voorschakelapparaat begint rond de 3 euro. De versie met ingebouwd voorschakel apparaat begint rond de 5 euro.

 

LED lampen zijn beschikbaar in een redelijke hoeveelheid kleuren, bijna ongelimiteerde (lijkt het!) uitvoeringen, kunnen relatief eenvoudig gedimd worden en zijn energie zuiniger. (Meer lumen per watt opgenomen vermogen)

Ze worden over het algemeen gebruikt waar voorheen de ronde halogeen lampen werden gebruikt, en waar een "mooie" gloeilamp werdt gebruikt. Uiteraard kan je ze ook krijgen als normale gloeilamp vervanger. De algemene mening is dat tegenwoordig de LED lamp verlichting als prettig wordt ervaren. Ook is de kleur echtheid vergelijkbaar met CFL/TL lampen. (CRI/Ra > 80%) De ontwikkeling van LEDs staat niet stil, en je kan de LEDs van 5 jaar geleden gewoon niet vergelijken met de LEDs van vandaag! 

 

Bij dezelfden winkel beginnen de LEDs zo rond de 5 euro, ook de E27 directe vervangers voor gloeilampen.

 

Over alles wat ik hier heb beschreven kan je een hele discussie voeren over je mening of iets mooi of lelijk is, of iets prettig aan de ogen is of niet etc.

 

Het grote verschil zit hem echter in de levensduur. Bij een normale CFL / TL is de verwachte levensduur ongeveer 10000 - 15000 uur, terwijl dit bij een LED wordt gegeven als 50000 uur. Dus 3 - 5x langer. Dus bij een gelijkblijvende investering heb je een 3 - 5x langere levensduur... Tel daarbij op dat de LED minder gebruikt, en de uiteindelijke kosten zijn domweg lager. 

(Levensduur van een LED is trouwens gedefinieerd als de tijd tot het moment dat de lichtopbrengst nog maar 70% is van origineel/specificaties. CFL/TL verliezen ook lichtopbrengst, maar gaan normaal gesproken eerder kapot dan dat ze de 70% hebben gehaald...)

 

Dus er is in heel veel gevallen helemaal geen reden om geen LED te gebruiken. Maar uiteraard moet iedereen dat voor zichzelf weten...

 

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

- het is zelden wit licht, meestal met een sterke groen- of roodzweem

Je schijft veel punten waar ik het mee eens ben, maar met dit put ben ik het niet eens... Als je een CFL koopt met kleur 865, dan kom je heel dicht in de buurt van daglicht. Hoogstens kan je een blauwzweem zien...  TLs kan je krijgen met kleur 965, en dat is nog een stapje beter...  Een groene of rode zweem bij een TL/CFL komt meestal omdat de kleur 825/827/830 wordt gebruikt.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de kleur kan ik helemaal niet klagen... het benadert gloeilampenlicht behoorlijk...

Ik ben er tevreden mee... en de levensduur.... ik heb CFL lampen die al 25 jaar meegaan...   uiteraard op plaatsen waar ze relatief weinig gebruikt worden. Maar goed, gemiddeld kom ik toch op zo een 10 jaar ...  (ik schrijf altijd de datum op een lamp als hij in gebruik gaat)...  het zijn meestal lampen van Osram of van Tesla hier.

Maar gezien de geringe winst is er voor mij althans geen enkele reden om die CFL lampen door LED lampen te gaan vervangen.

Kleuren en vormen zijn voor mij niet relevant... in heb in principe gewoon gloeilampenwit nodig... "warmwit" is dat meestal...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Big fellow


Natuurlijk kun je ledlampen op veel plaatsen kopen, ook bij die grote Duitse electronica winkel maar er bestaat ook nog een Skandinavische woonwinkel die 12 vestigingen in Nederland heeft, dus nooit ver van je vandaan. Daar betaal je voor een ledlamp die 400 lumen licht geeft, dus vergelijkbaar met een 40W gloeilamp maar €0,99.
Met de spaarlampen die ze vroeger hadden heb ik super slechte ervaringen. In een verpakking van 3 deed 1 het al niet en de andere twee waren binnen een paar weken kapot maar met de ledlampen heb ik hele goede ervaringen.
In Spanje is het in het buitengebied de normaalste zaak van de wereld dat de spanning schommelt van 245 volt tot 180 volt. Nogal wat ledlampen gaan bij 210volt al knipperen. De lampen van deze Skandinavische woonwinkel heb ik nog nooit zien knipperen, hoe laag de spanning ook was en het zijn geen dimbare lampen volgens de verpakking.
En hun assoriment is veel groter dan die paar lampen die ik laat zien.

 

Ledlampen Ikea.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die "zweedse" lampen zijn inderdaad onlangs ook nog eens als beste getest in een consumenten programma, Sprietje...

De lampen zelf zijn helaas niet in Zweden gemaakt... maar goed, dat is weer wat anders.

 

400 lumen is echter alleen wat voor een schemerlamp... boven een tafel heb je toch eerder 1000 nodig...

De prijzen dalen inderdaad... en dat is een goede zaak...  misschien dat de volgende lampen, ma mijn nog kleine voorraad CFL lampen, dan waarschijnlijk LED zullen worden.

Hier zit ik overigens ook meestal op ca 217 volt...  maar goed, er knippert niets alles werkt naar behoren, dus ik ben gewoon tevreden.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel even interessant om te weten of die test over die lampen van 99 cent ging of over die nieuwe gekleurde en veel duurdere lampen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...