Ga naar inhoud

wat is de invloed van een EMP-Centauri-S8/1PCP-W2-DiSEqC-switch op het signaal wat bij de tuner uitkomt?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb momenteel vier coax kabels vanuit een T55 Wavefrontier schotel schotel naar beneden lopen.

Momenteel heb ik een vaste schotel met vijf Quad LNB's.

Daarbij maak ik gebruik van EMP-Centauri-S8/1PCP-W2-DiSEqC-switch .

Op een van deze DiSEqC switches heb ik ook de draaibare schotel aangesloten waarbij de motor vóór de DiSeqC switch is geplaatst. De LNB van de draaibare schotel uiteraard wel via de DiSeqC switch. Dit werkt prima.

Nu de vraag:
- Klopt het dat ik theoretisch gezien het beste de draaibare schotel rechtstreeks op een van de tuners van de Enigma ontvanger kan plaatsen? Minste signaal verlies.

- Of zou het in de praktijk weinig tot niets uitmaken als ik de draaibare via de DiSeqC zou laten lopen? De opgegeven demping van de gebruikte DiSeqC switch is 5dB AVG (zie http://www.emp-centauri.cz/index.php?lang=en&page=prodview&id=82).

Geplaatst:
11 minuten geleden zei putemmer:

Klopt het dat ik theoretisch gezien het beste de draaibare schotel rechtstreeks op een van de tuners van de Enigma ontvanger kan plaatsen? Minste signaal verlies.

Kort en krachtig. Dat klopt. 

Geplaatst:

Dus dat zou betekenen dat de NW Africa beam van de Eutelsat 7 West A die nu nauwelijks te ontvangen is dan ineens binnenknalt met ca. 11 dB?
Volgens mij niet, wie kan er meer over zeggen? Ik kan er nu even niet aan meten, maar interessant experiment.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:
11 minuten geleden zei Alex1970:

Dus dat zou betekenen dat de NW Africa beam van de Eutelsat 7 West A die nu nauwelijks te ontvangen is dan ineens binnenknalt met ca. 11 dB?

Misschien met een hele grote schotel. Als ik naar de footprint kijk van Eutelsat zelf, denk ik van niet.

7 west 1.JPG

7 west 2.JPG

Geplaatst:

Even nu geen discussie over schotelgrootte, het gaat erom dat er blijkbaar 5 dB bij het signaal komt als ik mijn DiSEqC switch er tussenuit laat?
Als de NW Africa beam binnenkomt (bij zeer goed weer), is die ongeveer 6dB, dus laat ik de switch er tussenuit zou ik 11 dB signaal hebben?

VU+ Duo
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst: (aangepast)

Of je de motor achter de diseqc-switch kunt plaatsen, hangt ook af of de switch niet te veel belast wordt door de motor. Ik zie dat er maximaal 400mA doorheen mag. Ik weet niet wat de motor gebruikt maar die gebruikt de meeste stroom als hij ver naar het oosten of westen gekanteld is en de schotel moet weer rechtop gedraaid worden. Verder moet natuurlijk ook de ontvanger voldoende stroom kunnen leveren. Gemiddeld kunnen ontvanger ook maar 400mA leveren dus zo te zien lijkt het geen probleem.
Het verlies in de switch voor satellietontvangst is 5dB AVG. AVG is gemiddeld. Dat zal ongeveer 4dB zijn voor de laagste frequenties en 6dB voor de hoogste frequenties.
Deze verliezen zijn echter niet te vergelijken met de dB's die je ontvangt volgens de footprint. De lnb zet de hoogfrequente signalen die worden opgevangen om in een veel lagere frequentie zodat er minder verliezen in de coaxkabel zijn. Bij deze omzetting wordt het signaal 55-65dB versterkt. Hiervan moet je die 5dB AVG van af trekken. Dan hou je minimaal nog 50dB over en dat is ruim voldoende om hier ook nog de nodige coaxkabel verliezen van af te trekken.

LNC-Funktionsweise.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst: (aangepast)
26 minuten geleden zei Alex1970:

Als de NW Africa beam binnenkomt (bij zeer goed weer), is die ongeveer 6dB, dus laat ik de switch er tussenuit zou ik 11 dB signaal hebben?

Helaas niet. 

aangepast door Ventura
Geplaatst:

Sprietje gaf het juiste antwoord.
Ik dacht nl. ook dat het zo ligt: De LNB versterkt je signaal, waardoor de verliezen over kabel, switches, motors, positioners te verwaarlozen zijn.

VU+ Duo

Geplaatst:
2 minuten geleden zei Alex1970:

Ik dacht nl. ook dat het zo ligt: De LNB versterkt je signaal, waardoor de verliezen over kabel, switches, motors, positioners te verwaarlozen zijn.

Dat klopt helaas niet. Meet eens het signaal direct van de lnb. En vergelijk dat het signaal na een diseqc. 

Geplaatst:

Maar ja, over welke verliezen hebben we het?

Zoals ik het begrepen heb, neemt een switch of splitter wel signaalSTERKTE weg, maar niet of nauwelijks signaalKWALITEIT.

Dus @putemmer , waar gaat het je om?

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

• Moderator
Geplaatst:

Er is na je LNB en de versterking die die heeft voldoende signaal sterkte om die verliezen te compenseren.

Het enige wat telt is de ruisdrempel van je LNB.

En die kan je het beste positief beïnvloeden met de versterking van je schotel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
17 uur geleden zei a33:

Maar ja, over welke verliezen hebben we het?

Zoals ik het begrepen heb, neemt een switch of splitter wel signaalSTERKTE weg, maar niet of nauwelijks signaalKWALITEIT.

Dus @putemmer , waar gaat het je om?

Groet,

A33

Er liggen vier coax kabels vanuit het dak naar beneden.

Op het dak staat een draaibare schotel én tevens een Wavefrontier T55 met vijf LNB's welke aangesloten zijn op een  8/1 DiSeqC switch.

Ik heb vier duo ingangen op de DM920.

Dat wil zeggen dat je op elke van de vier tuners kan selecteren welke je hebben wil: een DVB-S2 Tuner, óf een DVB-C-tuner óf een DVB-T tuner.

Nu wil ik één van de tuners reserveren voor DVB-C en de andere voor de T55 én de draaibare.

Als ik opneem betreft dat (bijna) altijd een van de satelliet posities waarop de T55 is uitgericht.

Daarvoor heb ik dus twee optie is:

- Of ik sluit de draaibare rechtstreeks aan op een van de drie Tuners én de ander twee T55 coax kabels op de overgebleven twee DVB-S2 tuners.

- Of ik laat de LNB van de draaibare schotel via de DiSeqC switch lopen waarop ook al de T55 is aangesloten met de vijf vaste LNB's/posities.
Mogelijk voordeel is dat (als ik een derde programma wil opnemen) de schotel niet naar die betredende schotel hoeft te draaien. Mogelijk nadeel is dat de DiSeqC switch het signaal iets of wat dempt zodat ik zwakkere satelliet posities nét niet meer zou ku

net enige demping geeft dat ik een zender op een zwakkere satelliet positie (bv Niilesat) nét niet kan ontvangen. Om dit laatste gaat het dus.

Geplaatst:

Tja, als je bang bent dat je door de diseqc-switch verlies krijgt, moet je een betere switch kopen.
De EMP-Centauri is een goedwerkende middenmoot switch maar natuurlijk geen top switch.
De EMP-Centauri-S8/1PCP-W2-DiSEqC heeft volgens de specificaties een gemiddeld verlies voor de satelliet van 5dB. Wetende dat het verlies oploopt naar mate de frequentie hoger wordt, schat ik in dat de verliezen 4dB zijn bij 10,7 GHz en 6dB bij 12,75GHz.
Vergelijk dit nu eens met Spaun.
Spaun heeft geen 8/1 diseqc-switches maar wel een 4/1 committed switch en een 2/1 uncommitted switch.
De SAR 411 WSG 4/1 diseqc-switch heeft maximaal 2dB verlies
De SUR 211 WSG 2/1 uncommitted diseqc-switch heeft maximaal 1dB
samen dus maar maximaal 3dB. Dat is een verschil met 3dB met de EMP-Centauri-S8/1PCP-W2-DiSEqC, maar ja Spaun kost wel een stuk meer.
Maar ja, dan zou ik ook maar de allerbeste coaxkabel nemen als elke dB telt.

Geplaatst:

In deze installatie zijn alle vier de coax kabels van het type 'Kathrein LCD115A', zie https://www.kathrein.de/en/sat/product/21510028/

Ik begrijp dus dat het 'mogelijk' alleen bij héél zwakke transponders iets uit kan maken als iets meer verlies heb door de draaibare via de EMP-Centauri-S8/1PCP-W2-DiSEqC switch te laten lopen.

Ten opzichte van het eventueel toepassen van twee in cascade geschakelde Spaun switches is dat dus 3 dB en dat maakt dus nét wel wat uit bij zwakke transponders op zwakke satellieten, begrijp ik.

Geplaatst:

De Kathrein LCD115A is een uitstekende coaxkabel, dat is al meerdere malen op dit forum ter sprake gekomen. Het zou me niet verbazen als het om precies dezelfde kabel gaat met een ander stempeltje er op want de meeste specificaties zijn identiek en worden allemaal door Belden gemaakt.
In Nederland is de Hirschmann makkelijker te verkrijgen en ook goedkoper bij bepaalde webshops. Daarom verwijs ik meestal naar de Koka 9 TS / Eca.
Wat A33 ook al schreef, heb je het over iets meer signaalverlies of gaat het om de signaalkwaliteit. Signaalverlies zal er bij meer demping door de diseqc-switch en of de coaxkabel wel zijn maar of je daar iets van merkt als het gaat om de ontvangst van zenders die bijna niet te ontvangen zijn, zal marginaal zijn.
Maar je kunt dit natuurlijk zelf eens uitproberen met de vochtige zeemtest.
Een keer een vochtige zeem over de lnb hangen zonder diseqc-switch en kijken bij welke signaalkwaliteit je een zwakke zender binnen krijgt zonder blokken en dat nogmaals doen met diseqc-switch. Moet je wel bij onbewolkt weer doen om de vergelijkingen precies hetzelfde te houden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen