Ga naar inhoud

wat is de invloed van een EMP-Centauri-S8/1PCP-W2-DiSEqC-switch op het signaal wat bij de tuner uitkomt?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoe zit dat nu met de specificaties van Kathrein?
In hun specificatieblad (zie: https://www.kathrein.de/en/sat/product/21510028/ ) staat: afscherming 130dB. Dat lijkt me onmogelijk omdat deze kabel voor de rest dezelfde specificaties en opbouw heeft dan de Koka 9 TS/Eca.
Ga je dan verder kijken, dan zie je dat er op de sticker van de spoel 120dB staat. Hé, ineens 10dB minder? Hoe kan dat nu maar het lijkt me nog erg veel voor een kabel met 1 vlechtmantel.
Duitsers zijn de laatste jaren helemaal gek geworden van de dB's van coaxkabels.
Signaalverlies is niet meer van belang, wat telt is de afscherming in dB's.
Je ziet dat er tegenwoordig al coax met een afscherming van 140dB wordt aangeboden. Ook in Duitsland wordt de belachelijkheid hiervan aangehaald.
Om 140dB afscherming te halen moet je vele malen over elkaar afschermen, tot wel 6x toe. Deze coaxkabel is zo stug, dat je er bijna in kunt klimmen als hij rechtop staat.
Bovendien in de mate van afscherming afhankelijk van de frequentie. Bij Koka staat dat keurig aangegeven maar bij Kathrein niet. Doet Kathrein mee met de Duitse dB-gekte?
Bekijk de klassificatie maar eens voor de afscherming in de bijgevoegde tabel.

Kathrein LCD 115A.png

140dB coax.jpg

Afschermingsklasse coax.png

bedrog.png

coax 6-voudig afgeschermd.jpg

Kathrein LCD 115 A+.jpg

aangepast door Sprietje

Geplaatst:
Op 5-9-2018 om 17:06 zei putemmer:

Mogelijk nadeel is dat de DiSeqC switch het signaal iets of wat dempt zodat ik zwakkere satelliet posities nét niet meer zou ku

net enige demping geeft dat ik een zender op een zwakkere satelliet positie (bv Niilesat) nét niet kan ontvangen. Om dit laatste gaat het dus.

De signaalsterkte moet altijd in de range passen die een tuner aankan: niet overstuurd worden en niet onderstuurd.

Die range is vrij breed; weinig kans dat een (extra) switch meteen zorgt voor ondersturing bij een normale installatie.

Oversturing zie ik wel af en toe langskomen op duitse forums: De inverto black ultra (high-gain LNB!) overstuurt sommige interne TV-tuners, naar het schijnt.

Grote demping van signaalsterkte is dan alleen een probleem als verder in de installatie hele sterke signalen actief zijn, en de scheiding van signalen van (bijv.) een switch niet goed is. 

Dan krijg je overspraak; en die uit zich geloof ik in een lagere waarde voor de signaalkwaliteit (verschillend effect voor verschillende frequenties). 

Al met al lijkt me het idee om de motor-schotel op een aparte tuner aan te sluiten vanwege 'het signaalverlies' van een switch dus ongeveer onnodig.

Maar ik heb het zelf nooit getest; je kunt het natuurlijk eens uitproberen als je wilt.

Goede scheiding van de poorten van een switch is dus wel belangrijk als je niet slechts 'single' LNBs gebruikt, dus neem dan niet te goedkope switches.

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst: (aangepast)
3 minuten geleden zei a33:

Hoe het met 'interne overspraak' binnen twin of quad LNBs zit, weet ik verder niet.

Oeps. Was als edit bedoeld, is een nieuwe post geworden....

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen