Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na 8 jaar wil mijn VU+ Duo niet meer opstarten, de display komt niet verder als ""starting".

Ook bij het opnieuw installeren van Open Pli vanaf een USB stick geeft de display even '"reading" en gaat dan weer over naar ""starting".

Condensatoren C807, C814 en C850 waren al preventief vervangen. Alle spanningen (volgens de afbeelding) op de voedingsconnector en rond de spanningregelaars op de print zijn correct.

Wie komt dit probleem bekend voor?

Vu+_duo_5v2-to-U801-802-803.jpg

Geplaatst:

Kzou toch ook even op de voeding kijken, daar zijn vast ook 2 elco's aan het verlopen.

Kheb ooit lijste gemaakt van te vervangen elco's (Mainboard en Voeding), maar kan lijst je ff niet terug vinden op forum ...

8 jaar is trouwens hele prestatie voor de DUO.

Meestal zijn ze eerder aan een elco-revisie toe 😎

gr. Erik

Geplaatst:

Lijstje elco's gevonden ...

elco's vervangen.... kneb het lijstje hier al veelvuldig geplaatst

Werk dit lijstje maar eens af. Dit zijn alle elco's die ik totop vandaag heb vervangen aan dit type ontvanger.

op MB
•C807 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt
•C814 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt en niet 815 zoals in eerdere lijstje stond
•C846 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt
•C850 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt
•C810 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt
•C852 100uF 10 volt
•C848 1000uF + keramische van 1 uF. 10 volt
•C819 1000uF + keramische van 1 uF. 10 volt

op voeding
C14 en C15 1500uf 10 volt
C20 680uf 25 volt
C18 100UF 25 volt

Een goede de-soldeerbout is wel een vereiste.       

gr. Erik

Geplaatst:

Wanneer wordt dit lijstje nu eens aangepast zodat er 100 nF keramisch komt te staan? Dit is om de rf ruis te onderdrukken waardoor de elko's langer meegaan.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Maar als er in de voedingscircuits iets fout zou zijn, zouden volgens mij al de spanningen van de tekening ook afwijken en dat doen ze niet.

En op de geheugenstick staat een map vuplus/ duo met daarin de OpenPli software. Ik zal ook eens naar die mapnamen kijken.

Geplaatst: (aangepast)

Hij doet het weer! De VU doos accepteerde  de software op de USB stick niet omdat die NTFS geformatteerd was.

Ik had de stick vroeger ook voor de VU gebruikt en ook als zodanig  beschrift. Was vergeten dat ik hem ooit voor een groot bestand (>4GB) gebruikt heb en hem daarom naar NTFS geformatteerd had.

Dus heb ik hem weer naar FAT32 geformatteerd, OpenPli erop, in de VU geladen en het werkte weer.

De backup die ik eens gemaakt heb, heeft alle instellingen en zenderlijsten automatisch teruggezet, dus gauw klaar.

Ik moest wel wat instellingen in het menu aanpassen, omdat de nieuwste OpenPli weer net iets anders is als die van een half jaar geleden

Alleen begrijp ik nog steeds niet, waarom de VU opeens niet meer wilde opstarten.

In ieder geval wil ik hierbij degenen die gereageerd hebben op mijn vraag bedanken voor jullie reacties

aangepast door Megafrits
Gedachte achteraf.
Geplaatst:

Ik heb intussen op Aliexpress 20 keramische condenssatoren van 1uF 50V 105 graden besteld.

Als ik ze binnen heb ga ik ze over de elco's solderen en dan zien af alles heel blijft.

Geplaatst:

Dat heb ik begin vorig jaar gedaan hier, 8 maanden later was ie alweer stuk, ben deze duo nu zat, brakke ontvanger dus.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Geplaatst:

Mag zeker niet langer meegaan als 8 jaar,  dus volgende keer eens naar een ander merk als VU uitzien.

Onlangs een Philips radio uit 1957 gerepareerd met alle originele  condensatoren er nog in.

Speelt nog al nieuw. Dus het kan wel.

Geplaatst:

Brakke ontvanger valt wel mee. De allereerste VU duo van toen hij net uit was draait hier nog steeds na vervanging van een bekend paar elco's. Wordt alleen minder gebruikt omdat hij sinds de komst van de solo4k toen die net uitkwam in de slaapkamer staat.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:

Huidige consumentenelectronica wordt gemaakt met een levensduur van 3 jaar. Wat hij langer meegaat is mooi meegenomen. Kwaliteitsproducten van de jaren 50 vind je allang niet meer. Consumeren moeten we.. Aan de ene kant 'zuur', maar de prijzen zijn er ook naar... Oude Philips K9 kostte Hfl 2200,- in 1975. Een normalee LCD nu rond de €600...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

• Moderator
Geplaatst:

problemen met elco's zijn ontstaan doordat omwille van het milieu het ontwerp en uitvoering is aangepast in een milieu vriendelijke uitvoering.

Dat dit ten koste gaat van de duurzaamheid is ondertussen algemeen bekend.

De Elco's zijn beter voor het milieu, maar in ruil daarvoor kan je nu het gehele apparaat weggooien na gemiddeld 3 - 4 jaar.

Tenzij je zelf de soldeerbout ter hand neemt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Raar mijn duo2 is sedert 2013 intensief gebruikt geweest en loopt nog steeds als een lier, blijkbaar is deze ontvanger wel goed ontworpen.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...