Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
19 uur geleden zei Megafrits:

Ik heb intussen op Aliexpress 20 keramische condenssatoren van 1uF 50V 105 graden besteld.

Als ik ze binnen heb ga ik ze over de elco's solderen en dan zien af alles heel blijft.

Frits, vervang ook de elco's.

Zou mooi zijn als je de ESR-waarde kunt uitlezen van de gedesoldeerde versie.

Bestel in China maar eens een ESR-metertje ....

gr. Erik

Geplaatst:

De 'rotte' elco's zijn het resultaat van een gejat procedé en massaal geproduceerde elco's in China. Ze drogen eerder uit bij warmte en verliezen dan hun waarde. Bij hitte zelfs nog sneller. En helaas zitten die elco's in al die geschakelde voedingen.

Soms helpt het design van de geschakelde voeding ook niet mee. Elco's direct naast een hete koelrib plaatsen b.v. Of elco's zowat tegen elkaar aanplakken om de ruimte te besparen..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

Geplaatst: (aangepast)

Op mijn werk gebruik ik heel veel electronica, van tussen nagelnieuw en 20 jaar oud. Geinstalleerd in ruimtes tussen de 20 en 50/60 graden. Mijn ervaring is dat het weinig of niets uitmaakt voor kwalitatief goede componenten. Hetgeen wat het meeste kapot gaat is "consumenten" electronica. Een TV gaat, afhankelijk van het gebruik, max. 7 jaar mee, maar de monitors voor ons automatiseringssysteem doen het al 10 jaar 24/7 zonder probleem...

Wat de consument wil is goedkope spullen, en dit heeft als gevolg dat de fabrikanten ook goedkoper gaan produceren (winst verhoging) en daarom goedkopere componenten gebruiken. Het gaat een jaar of 5 mee, en dat is het... Maar dat is ook wat de maatschappij wil, weggooien en nieuw kopen. Echter in de industriele toepassingen moet het gewoon zo lang mogelijk blijven werken. Dus er worden duurdere componenten gebruikt, en de ontwerpen zijn doordachter. (In een 5V circuit een 16V elko gebruiken, niet een 6.3V....) Maar dan gaat de prijs ook aanmerkelijk omhoog... Voor de prijs van een van de automatiseringsmonitoren kan je een leuke PC kopen met een hele mooie LCD monitor erbij.. Maar de betrouwbaarheid is gewoon anders..

Maar dat was een beetje off-topic. Consumenten electronica kan je heel lang laten meegaan als je weet welke componenten je moet vervangen voor kwalitatief betere. De standaard probleem gevallen zijn elkos. Gebruik Nichion elkos met een lage ESR (Niet altijd noodzakelijk) want dat beperkt de warmte ontwikkeling in de elko, en met een werkspanning die 2x boven nominaal ligt, en je komt een heel eind! Dus niet de china elko vervangen door een andere china elko van Ali 😉 Want dan heb je zo weer hetzelfde probleem!

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Tsja, maar een STB met ringkerntrafo in de voeding ga je denk ik niet vinden :)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...