Ga naar inhoud


de Warmtepomp als vervanging?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei kiekiek:

 

Ik heb al prijzen voorbij zien komen van richting 50.000 euro maar dat zal ongetwijfeld een grotere woning betreffen, vloerverwarming, optimale isolatie van de woning en een (water) warmte wisselaar op grotere diepte.

Ik vrees dat het bij een uitgestrekte woning op het platteland, zonder vloerverwarming, met vrij aardige maar echt niet beter mogelijke isolatie en niets op grotere diepte de 50.000 zeker zal halen. En dat het voor mensen in een dergelijke situatie toch een kwestie is van jaarlijks extra dokken voor wat Den Haag met dat geld wil doen of een forse lening bij een bank afsluiten.

En als de gasketel wat ouder wordt een vervanger aanschaffen. Desnoods uit het buitenland.

 

Of ben ik als gigantische optimist hier wat pessimistisch?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een grote woonboerderij hebt en je krijgt over een aantal jaren geen gas meer, dan zou ik in Oostenrijk maar een grote houtkachel kopen waar je complete pallets in kunt schuiven. Zo'n houtkachel is ook een gewone cv-ketel maar dan met hout. Oude pallets die niet meer te repareren zijn zullen er altijd blijven. Ik heb het eens gezien bij iemand op het platte land in een mega groot oud huis. Nadeel is wel dat je heel regelmatig nieuwe pallets in dat ding moet doen maar daar is dacht ik ook een automatische vuller voor te koop.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bedoel je pallets of pellets.

In mijn buitenverblijf heb ik een pelletkachel, een keer per dag een zak van 15 kg erin gooien en je hebt 24 uur je huis verwarmd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Tonskidutch:

Omdat Con me erop aansprak, wilde ik er toch even op een gepaster plek op terugkomen, dus een nieuw topic

 

https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/kosten/

 

weet je wat zo'n ding aan herrie produceert en ook 's nachts ? Ja, 19dB(a) in de stilste stand, was één van mijn criteria dus ook toepasbaar in slaapkamer

weet je wat dat ding aan energie kost gedurende alle seizoenen ? Ja, en sowieso in mijn gebruik flink goedkoper dan aardgas (heb zelf propaan)

weet je hoe veel geld het kost zo'n ding te onderhouden en vervangen ? Ook dat weet ik, € 158,00 per jaar (contract met storingen)

 

weet je of je dat mag plaatsen ? Uiteraard, onderzoek naar gedaan.

ja omgevingsvergunning is noodzakelijk in de stad !!! Maar wordt veelal gegund, sterker nog, binnenkort heeft iedereen een warmtepomp (verplicht)

 

let wel op, een en ander is een vergelijking en er zijn verschillende modellen alsook combinaties mogelijk

Beste T, ik ben een techneut en weer erg goed waar ik het over heb. Daarnaast heb ik vooraf veel onderzoek gedaan

naar de spec's van verschillende fabrikaten. De Ururu Sarara kwam er 3 jaar geleden als beste, stilste en zuinigste uit

met AAA label voor zowel verwarmen als koelen (met R32).

 

Maar... koeling is sowieso een luxe en altijd duurder als NIET koelen maar de genoemde SCOP 5,73 en SEER 9,0 liegen er niet

om. Uiteraard seizoensgebonden. Bij -20 staat hij te kreunen en bij +43 ook maar dit zijn beide uitzonderlijke temperaturen.

 

Ben ook dan van mening dat je met het relaas tekort doet aan warmtepompen, sterker nog, binnenkort moeten we

allemaal van onze gasketel af en aan de warmtepomp, dan is er uberhaubt geen keuze meer en wordt het voorlopig

voor ons allemaal een warmtepomp of restwarmte als hoofdverwarming.

 

Bij een COP (oude aanduiding)   van 3,5 ligt trouwens al het kantelpunt bij warmtepompen en daarna is gas stoken duurder.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de opgegeven cop waardes moet je heel goed bekijken ze maken het mooier dan het is. 

de cop is afhangkelijk van buiten temperatuur, hoe kouder hoe lager de cop. 

dit telt dubbel aan hoe kouder hoemeer energie nodig bij nog een keer een lagere kop. 

Er kan een situatie ontstaan dat je veel stroom energie er in stopt en je krijgt de tent niet warm. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet zo in de warmtepomp. Verschillende berekeningen tonen aan dat huizen die voor 1979 gebouwd zijn, ongeschikt zijn voor de warmtepomp. Hoeveel procent van de Nederlandse huizen valt dan al af. Vervolgens nog eens de benodigde ruimte en er blijft niet veel over.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei luisteraar:

de opgegeven cop waardes moet je heel goed bekijken ze maken het mooier dan het is. 

de cop is afhangkelijk van buiten temperatuur, hoe kouder hoe lager de cop. Daarom heeft met SCOP en SEER in het leven geroepen, deze getallen geven seizoensgebonden rendementen aan voor verwarmen EN koelen appartement dus. COP is uit de tijd van de hunnebedden.

dit telt dubbel aan hoe kouder hoemeer energie nodig bij nog een keer een lagere kop. 

Er kan een situatie ontstaan dat je veel stroom energie er in stopt en je krijgt de tent niet warm. Dat kan met cv-ketel ook, je stopt er veel gas in maar het toch te koud. Kwestie van een goede transmissiebereking maken en geen Gamma-tabelletjes gebruiken. Dit geldt ook voor warmtepompen die zelfs op basis van inhoud worden berekent, je bent dan aan de goden overgeleverd.

Je bent duidelijk geen gebruiker van een energiezuinige warmtepomp en hebt daar ook geen onderzoek naar gedaan.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als algemene toevoeging hebben we het hier hoofdzakelijk over lucht-lucht warmtepompen anders krijg je een héél andere discussie met veel varianten.

 

Dit zeg ik omdat er ook over grotere diepte werd gesproken en dan heb je het over water-water warmtepimpen met een bron of twee bronnen op andere opslag.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toevallig was ik betrokken bijeen warmte pomp project iwaar een wijk gebruik maakte van watet in de grond. 

nu bekijlen van die meetgevens ben ik gaan twijfelen ook bij wkk en wkc installatiies maar dat is een ander thema. 

ik kijk alleen naar cijfers

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Con, goede morgen

juist

omdat we van het gas af moeten en dit op het moment nu als één alternatief gezien wordt voor de verwarming van onze nieuwbouwhuizen en enkele bestaande woningen is het topic van belang om ons eens te oriënteren

 

ik zag dat er inmiddels al een heel gamma aan nieuwe pompen te koop is die t.o.v. hetgeen we vier jaar geleden inbouwden een heel duidelijke vooruitgang boeken in de prestaties.

ook m.b.t. het geluid van de buiten split unit. bijvoorbeeld de Heliotherm uit Duitsland.

Maar 42 dB op 1 meter (en logaritmisch afnemende) is nog steeds iets wat je niet onder of nabij je raam wilt opstellen.

Jou genoemde 19 dB kan in een binnenruimte / vertrek, nu is wel de vraag of je deze overal haalt. (tuurlijk verschillende situaties en opstellingen kan men niet vergelijken)

 

Combineer jij hem in jou situatie met zonnen collectoren en warmwater reservoir?

overigens men moet heel snel van start gaan met slim integreren en uitwerken want de nieuwste EPB van onze EU is alweer aangepast

 

daarin staat dat vanaf 2020 alle nieuwbouw projecten "nagenoeg" -0- energie moeten zijn, dus opwekken - verbruik = 0 kW/qm a

conclusie

je hebt dus nog maar 2 jaar om Lucht-Lucht warmtepompen te installeren en kunt dan weer iets anders gaan bedenken als directe vervanging voor gas

je moet dan dus eigenlijk de strategie reeds uitrichten op opwekking van energie om je stroom verbruik neutraal te kunnen houden

 

dat wordt niet gereflecteerd in de huizenmarkt, waar kopers zo gek zijn als een blinde drol en oud vastgoed kopen als snoepgoed

hoe men dat wat de EU voorstelt gaat opvangen met bouwstops in bepaalde regio's en het gebrek aan bouwvakkers, ik weet het niet!

 

ik denk zelf dat het recent onderzoek om waterstof als gas vervanging veel zal moeten opvangen, ik zou er zelfs in durven beleggen op dit moment als ik geld had :grin:

 

maar terug op de pomp,

hoe berekend men je jaarlijkse energiebehoefte om een Lucht-Lucht pomp te kunnen kiezen

 

 

 

 

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Tonskidutch:

hoe berekend men je jaarlijkse energiebehoefte om een Lucht-Lucht pomp te kunnen kiezen

 

Neem je energie afrekening en kijk hoeveel m3 gas je verbruikt hebt dit maar 10 en je

hebt je jaarlijkse warmte verbruik per jaar in kwh.

Maar hier heb je weinig aan.

Neem je dag gas verbruik op een koude dag op.

Bepaal gemiddelde delta T bv binnen 20 buiten 5 is dan 15 graden.

Bepaal benodigde verbruik bij -15 graden delta T is dan 35 graden

Benodigde dat kapaciteit is dan verbruik bij 15 graden X 35/15.

Haal uit grafiek van warmte pomp wat de cop is bij -15 graden

Dit is een bij benadering berekening buiten vochtigheid en windsnelheid hebben ook

invloed op warmte verlies woning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Tonskidutch:

:grin:

denk je dat Pi maal duim genoeg is?

 

Wat wil je dom doen ? of wetenschappelijk discussie

Ik ken veel architecten die nog dommer zijn dan een rat op dat

gebied ben er jaren lang mee moeten omgaan.

Voordat je besparing berekening wilt maken  moet je

eerst de capaciteit van de benodigde pomp weten

en de diverse cop's

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...