Ga naar inhoud


de Warmtepomp als vervanging?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

17 minuten geleden zei Tonskidutch:

Zo gaat dat ook beter is als je kan vergelijken met werkelijk

verbruik (verlies woning) afgelopen jaar in combinatie met

graaddagen.

Waarbij ik het niet eens ben met de graaddagen berekening de

woningen hebben 20 graden celcius dus moet je een correctie

doen op de opgegeven graaddagen

Meten is altijd beter dan berekenen

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei luisteraar:

Wat wil je dom doen ? of wetenschappelijk discussie

Ik ken veel architecten die nog dommer zijn dan een rat op dat

gebied ben er jaren lang mee moeten omgaan.

Voordat je besparing berekening wilt maken  moet je

eerst de capaciteit van de benodigde pomp weten

en de diverse cop's

 

COP heeft niets met de capaciteit te maken.

Een warmtepomp heeft een koel- en verwarmingscapaciteit in kW,

helemaal los van de COP. Met de COP kun je alleen het opgenomen

vermogen berekenen.

 

@T

Ik zou een ordinaire transmissie maken voor verwarming met uitzondering

van opwarmtoeslagen, (wel iets) omdat lucht-lucht warmtepompen

griezelig snel zijn met opwarmen itt radiatoren of sterker nog vloerverwarming.

 

Voor koeling kun je een koellastberekening overwegen (lastige berekeningen)

als dat nodig is. De standaard transmissie hierin valt wel mee maar de ZTA-waarden

is altijd weer getob en ook de zoninvloeden. Niet voor iedereen weggelegd.

 

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Con:

 

 

 

  •    
       
58 minuten geleden zei Con:

COP heeft niets met de capaciteit te maken.

Een warmtepomp heeft een koel- en verwarmingscapaciteit in kW,

helemaal los van de COP. Met de COP kun je alleen het opgenomen

vermogen berekenen.

 

 

 

Con, ik lees dat je jezelf aardig verdiept hebt in de lucht/lucht warmtepompen en ben zelf ook al een tijdje aan het orienteren op een dergelijk apparaat.

 

Ik ben een Panasonic tegen gekomen en wel de KIT-Z25-TKE, is dit iets voor het verwarmen van 60m2?

  • Koelcapaciteit 2,5 kW
  • Verwarmingscapaciteit 3,4 kW
  • SEER 8,50
  • SCOP 5,20
  • Jaarlijks energieverbruik koelen [kWh] 103
    Jaarlijks energieverbruik verwarmen [kWh]

    741

aangepast door drz
De mac maakt een zooi van het knippen en plakken

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei drz:

Jaarlijks energieverbruik koelen [kWh] 103

Jaarlijks energieverbruik verwarmen [kWh] 741

wordt dat niet in kWm²A uitgedrukt?

 

oké afleidingsmanouvre is niet belangrijk voor de kenner

 

oké Con,

LTA ZTA is lastig bij al die rolluiken tegenwoordig, wanneer gaan ze echt open, maar goed als het 8% uitmaakt op het totaal heb je een peu reserve

de warmtewinst van de zon, moet ook wel een kans krijgen op je oostgevel

(als je in het donker 's ochtends weggaat en de rolluiken dicht laat weten ook de boeven dat je niet thuis bent :) )

 

om het spannend te maken voor luisteraar

veel vergelijkingen met JAZ en COP volgens de ENEV 2018 worden te pas en te onpas gebruikt en hebben niet met de benodigde capaciteit van doen die we juist willen berekenen

maar dat schreef Con reeds!

 

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels al even gezien dat deze volgens de fabrikant uitstekend geschikt is om mijn ruimte te verwarmen, maar nergens is te vinden welke regio de SCOP op gebaseerd is.

Maar laten we uitgaan van het meest slechte scenario, zou deze dan nog geschikt zijn om in de winter deze als bijverwarming te gebruiken?

De hoofdverwarming is nu nog de ouderwetse CV met HR ketel, maar aangezien ik hier een butaanvat heb en er geen gasleidingen in de grond liggen, lopen de kosten aardig op in de winter.

Qua elektra is het geen probleem daar ik een overschot aan elektriciteit heb door de zonnepanelen.

 

Tevens heb ik al eens zitten denken aan een buffervat en boiler met meerdere spiralen en dit doormiddel van heatpipecollectoren te laten verwarmen. Maar eer dit zover is ben ik alweer een jaar of twee verder en zou aankomende winter toch iets goedkoper willen verwarmen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Tonskidutch:

wordt dat niet in kWm²A uitgedrukt?

Ik heb domweg de spec's van de fabrikant overgenomen.

Waarschijnlijk verbruikt deze ongeveer 741Kw op jaarbasis maar correct me if i'm wrong..zoals de fransen zeggen..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei kiekiek:

vloerverwarming,

 

zag dit van kiekiek,

denk nu niet dat vloerverwarming de beste optie is voor je gezonde leefklimaat in huis / binnenskamers

 

wandverwarming is vele male beter

dat mag je door elke bouwbioloog laten bevestigen

je moet wel goed kunnen boren bij het ophangen van de schilderijen en posters :grin:

 

oké Dr Z

 

Screenshot_104.jpg

 

ook m.b.t. de hoeveelheid vierkante meter en laag temperatuur...!

aangepast door Tonskidutch
aanvullende opmerking

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei luisteraar:

Om bij te verwarmen hoef je met veel dingen geen rekening te houden ,bij capaciteit gebrek

neemt jou ketel het wel over.

In Nederland is stroom 3,5 keer zo duur als gas (in belgie 4 a 5 keer)

Als jou (s)cop hoger is als 3,5 spaar je geld uit.

 

Dan denk ik dat het wel een geschikt apparaat is..

Op de site van Panasonic heb ik de SCOP vergeleken met een soortgelijk apparaat maar dan voor Noorwegen en zag dat de SCOP iets lager was, namelijk rond de 4.

Gek genoeg was de SCOP voor een dergelijk apparaat voor Spanje gelijk aan dat van regio 2. (midden europa)

Wat ik al zei in een eerdere post is dat elektra bij mij gratis is, buiten de investering van de zonnepanelen om.

Eventueel kan ik er nog een paar bij plaatsen om de kosten van de warmtepomp op te vangen en dat zouden dan ongeveer 4 zonnepanelen zijn.

 

Cool! Dank voor de info! :)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tonskidutch:

 

zag dit van kiekiek,

denk nu niet dat vloerverwarming de beste optie is voor je gezonde leefklimaat in huis / binnenskamers

 

wandverwarming is vele male beter

dat mag je door elke bouwbioloog laten bevestigen

je moet wel goed kunnen boren bij het ophangen van de schilderijen en posters :grin:

 

 

 

Dat is al een uitdaging op zich Tonski ;)

 

Maar er komt dus veel meer bij kijken dan alleen maar de aanschaf van een warmtepomp.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

MENSEN, het gaat over lucht-lucht warmtepompen. Water-water of lucht-water is een heel andere tak van sport.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Financieel de zaak samengevat:

Voor nieuw te bouwen huizen zeker een warmtepomp nemen mits hij stil genoeg is. Alleen maar voordeel.

Voor maximaal 30 tot 40 jaar oude huizen een kwestie van 15.000 tot 30.000 lenen afhankelijk van de situatie en de zaak aanpassen en vervolgens rente betalen. Bankdirecteuren extra blij met nog hogere bonus.

Voor de rest van de woningen is vrijwel niet mogelijk of godsgruwelijk duur en gaat de regering lekker heel veel extra binnenplukken via de steeds hogere belastingen op gas.

 

Of klopt mijn conclusie niet / zie ik het te somber/positief in?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zweden wordt regelmatig informatie gepubliceerd door consumenten organisaties. Voor veel gegevens moet je lid zijn van die club... maar hier en daar is wel e.e.a. te vinden.

 

Deze lijst is van 2013... en er is wel te zien dat de waarde verschilt afhankelijk van de temperatuur.

Meestal wordt voor Zweden 3 temperatuurzones gebruikt, en dan ook nog 2 waarden voor de energiebehoefte die je hebt... dat wil dan zeggen, een villa, of een flat.

Je ziet ook dat het geproduceerde warmtevermogen daalt naarmate het kouder is... Belangrijk dus om daar ook de goede keuze in te maken.

 

http://www.bast-i-test.se/images/Varmepumper_Okt 2013_I salg_General_16 stk_221013.pdf

 

 

 

 

luftvarmepumpar-01.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik ben nog even het internet opgedoken op zoek naar info.

Nu is het mij opgevallen dat wanneer het buiten kouder word dat de daling van SCOP nog relatief meevalt en het iets meer vermogen uit het stopcontact kost om de boel warm te krijgen.

Stel dat je 2500 watt nodig hebt om de huiskamer te verwarmen, ongeveer de gemiddelde waarde van de cv installatie bij nominaal gebruik, dat men dan bij een SCOP van 3 rekening moet houden met ongeveer 830 watt/uur elektriciteit verbruik.

Dit in het extreme geval van behoorlijke kou.

Met een SCOP van 5 is dit nog maar 500 watt/uur. Als ik mij niet vergis en de tabel goed gelezen heb, dan is de SCOP van 3 bij ongeveer -18 graden. ( ik zal het dadelijk nog even nazien)

Natuurlijk staat en valt het verbruik met de isolatie van het huis, maar evengoed vindt ik het nog best meevallen.

 

Een vraagje voor de techneuten en omdat ik er zelf niet uit kom: Is het dan verstandiger om de buitenunit in de schuur of kelder te zetten waar de temperatuur hoger ligt in de winter, of dat deze dan juist buiten moet staan in verband met de luchtstroming.

Heeft zo'n ding frisse lucht nodig, of kan hij in een ruimte staan waar er wel enige ventilatie is maar wel afgeschermd is van de buitentemperatuur..

? ? ? ? ? ? ? ? ? vragen vragen.. :)

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...