Ga naar inhoud


de Warmtepomp als vervanging?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Na een paar uur heb je alle warmte uit die ruimte gehaald en na verloop van tijd hangen de ijspegels aan de balken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


schaatsen 

een warmte pomp van 5kw warmte bij een cop van 5 ontrekt 4kw warmte van buiten via buiten unit. 

stel je maar eens voor wat gebeurt als je een 4 kw verwarming in een gesloten ruimte laat stoken, het wordt lekker warm als je met een warmte pomp binnen gaat verwarmen wordt 4kw warmte onttrokken uit die ruimte dus afkoeling. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei drz:

 

  •    
       

Con, ik lees dat je jezelf aardig verdiept hebt in de lucht/lucht warmtepompen en ben zelf ook al een tijdje aan het orienteren op een dergelijk apparaat.

 

Ik ben een Panasonic tegen gekomen en wel de KIT-Z25-TKE, is dit iets voor het verwarmen van 60m2?

  • Koelcapaciteit 2,5 kW
  • Verwarmingscapaciteit 3,4 kW
  • SEER 8,50
  • SCOP 5,20
  • Jaarlijks energieverbruik koelen [kWh] 103
    Jaarlijks energieverbruik verwarmen [kWh]

    741

Dit is geschikt om 25-30 m2 mee te verwarmen,  zeker geen 60 m2.

Om goed te werken moet de compressor buiten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties.

Eigenlijk wel logisch dat zo'n unit dus veel ventilatie moet hebben dus een kelder of schuur is niet handig.

Maar nu begrijp ik ook het principe van een water/lucht en grond/lucht en andere warmtepomp systemen.

De oppervlakte cq omgeving waar warmte aan onttrokken word gaat kouder worden.

 

Wanneer ik de buitenunit direct afscherm van de buitentemperatuur maar wel voldoende ventilatie geef, zou de SCOP omhoog gaan.

Lastig te realiseren wanneer het windstil is bij vriesweer en kan de unit gaan pendelen in haar defrostmode, wat weer extra energieverspilling is..

 

Interessant!

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei drz:

 

  •    
       

Con, ik lees dat je jezelf aardig verdiept hebt in de lucht/lucht warmtepompen en ben zelf ook al een tijdje aan het orienteren op een dergelijk apparaat.

 

Ik ben een Panasonic tegen gekomen en wel de KIT-Z25-TKE, is dit iets voor het verwarmen van 60m2?

  • Koelcapaciteit 2,5 kW
  • Verwarmingscapaciteit 3,4 kW
  • SEER 8,50
  • SCOP 5,20
  • Jaarlijks energieverbruik koelen [kWh] 103
    Jaarlijks energieverbruik verwarmen [kWh]

    741

Je zal een heel eind komen (zonder te weten om wat voor een woonkamer het gaat).

Immers, stoken doe je in het voorjaar, najaar en winter. Het voor en najaar kun je zo al

wegstrepen met 3500 W, in de winter zal je het een heel eind redden, onder 0 zal het

tobben worden maar die dagen zijn er niet zoveel en dan kan de verwarming het aanvullen.

Kortom, meestal zit je goed maar is geen basis om een airco uit te leggen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei el renegade:

Dit is geschikt om 25-30 m2 mee te verwarmen,  zeker geen 60 m2.

Om goed te werken moet de compressor condensor buiten staan.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier telkens een foutje , berekening moet in M3 (volume) en niet M2 (vloeroppervlak) ook moet de isolatiewaarde van het pand en de plaatsing van de buiten unit bekeken worden , tip indien hoofdzakelijk gebruik als verwarming neem je als binnen unit best een vloer model , die zijn stiller en de warmte zal beter verspreid worden

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk. Uiteraard moet het "kuub" zijn.

 

Op een site van een bepaalde leverancier in warmtepompen, waarvan ik niet weet of ik de naam mag noemen ivm eventueel ongewenste reclame, heb ik een aantal L/L warmtepompen vergeleken en twijfel tussen de merken Mitsubishi Daikin en Panasonic.

Heeft iemand ervaring met deze merken?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorig buitenverblijf was een General , heel goed toestel buiten -25° binnen +25°

In ons nieuw chalet heb ik een panasonic laten zetten , living & keuken word verwarmd door 1 vloermodel , in de hal hangt een muurmodel , installatie voldoet heel goed zelfs bij -25° buiten maar natuurlijk zal de buiten unit sneller in defrost gaan (duurt ongeveer max 5 minuutjes)

Verbruik op jaarbasis +/- €500 ( vergelijkbare chalets/stacaravans verbruiken op 1 weekend  bij strenge vorst een volle grote gasfles @ € 85 en hebben het nog koud )

enne hier kan het echt koud zijn (België Erezee)

Mijn voorkeur gaat naar Panasonic , Daiking is heel goed maar duurder en de kwaliteit is van Panasonic iets beter

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei katwezel:

Mijn vorig buitenverblijf was een General , heel goed toestel buiten -25° binnen +25°

In ons nieuw chalet heb ik een panasonic laten zetten , living & keuken word verwarmd door 1 vloermodel , in de hal hangt een muurmodel , installatie voldoet heel goed zelfs bij -25° buiten maar natuurlijk zal de buiten unit sneller in defrost gaan (duurt ongeveer max 5 minuutjes)

Verbruik op jaarbasis +/- €500 ( vergelijkbare chalets/stacaravans verbruiken op 1 weekend  bij strenge vorst een volle grote gasfles @ € 85 en hebben het nog koud )

enne hier kan het echt koud zijn (België Erezee)

Mijn voorkeur gaat naar Panasonic , Daiking is heel goed maar duurder en de kwaliteit is van Panasonic iets beter

?

Is het ooit -25 graden geweest in Erezee

die engie kosten 500,- is dat bij 7/24 bewoning

Een fles gas fulling 85,-

?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei katwezel:

Ik lees hier telkens een foutje , berekening moet in M3 (volume) en niet M2 (vloeroppervlak) ook moet de isolatiewaarde van het pand en de plaatsing van de buiten unit bekeken worden , tip indien hoofdzakelijk gebruik als verwarming neem je als binnen unit best een vloer model , die zijn stiller en de warmte zal beter verspreid worden

Het is vechten tegen de bierkaai.

Transmissie- en/of koellastberekening, de rest is duimzuigerij.

Wel zijn er "snel" formulieren die een redelijke benadering doen,

bv: http://www.airned.nl/pages/berekening/index.html

maar is alleen geldig voor koeling (Verac). 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-9-2018 om 14:41 zei Tonskidutch:

de fluitketel?

 

gaat dit topic over de vervanging van je "ketel" of niet?

@T, je had mij wel eens op de vingers kunnen tikken,

het gaat dus helemaal niet over lucht-lucht maar over

lucht-water of water-water als je het hebt over vervanging

van een ketel. Dit heb ik niet goed gelezen.

En goed beschouwd staat koeling daar grosso modo los

van (maar het kan wel).

 

Of wil je de discussie over geheel overstappen van een cv-ketel

naar alleen maar warmtepompsystemen? En gebruik je het

cv-leiding systeem niet meer.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die systemen heb ik ervaring water-water warmte pomp.

Welke bron wil je nemen als warmte leverancier de maas.

Factoren zijn CV water temperatuur is lager als mij normale CV ketel

Voor tapwater wordt electrisch bijverwarmt om op temperatuur te komen ,duur

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei katwezel:

Mijn vorig buitenverblijf was een General , heel goed toestel buiten -25° binnen +25°

In ons nieuw chalet heb ik een panasonic laten zetten , living & keuken word verwarmd door 1 vloermodel , in de hal hangt een muurmodel , installatie voldoet heel goed zelfs bij -25° buiten maar natuurlijk zal de buiten unit sneller in defrost gaan (duurt ongeveer max 5 minuutjes)

Verbruik op jaarbasis +/- €500 ( vergelijkbare chalets/stacaravans verbruiken op 1 weekend  bij strenge vorst een volle grote gasfles @ € 85 en hebben het nog koud )

enne hier kan het echt koud zijn (België Erezee)

Mijn voorkeur gaat naar Panasonic , Daiking is heel goed maar duurder en de kwaliteit is van Panasonic iets beter

Ik lees elders op fora dat de SEER en SCOP waarden die Daikin opgeeft nogal discutabel is. Boze tongen beweren dat zelfs Daikin niet weet waar zij de cijfers vandaan halen, dus ik neig tevens naar de Panasonic.

Welk model van Panasonic heb je laten plaatsen?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

de scop is een niets zeggende waarde die nergens op slaat. 

Er is maar 1 juiste waarde in grafiek de cop in verband met binnen en buitentemperatuur. 

de cop is nl geen vaste waarde. 

we weten van de auto's wat de fabrikant met technische waarden van hun product doet. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...