Ga naar inhoud


de Warmtepomp als vervanging?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

45 minuten geleden zei Con:

Het is wel relevant maar offtopic, dan ik ook maar even...

Ik zag gisteren een filmpje over het testen van nieuwe

straaljagers waarbij het testen hoofdzakelijk om het

geschut ging, dan denk ik hoeveel kiloliter brandstof

is hiermee gemoeid.

 

Ik zie straaljagers nog niet op accu's vliegen en drone's

geen raketten dragen...

 

Dus ja, hoe hypocriet kun je zijn? En zo zijn er talrijke

voorbeelden, scheepvaart, zware industrie, luchtvaart.

En onze regering zit te knoeien met peperdure oplossingen

waarbij geldt dat we straks voor het kleine beetje electra

wat we nog gebruiken de hoofdprijs betalen.

 

Duidelijk, Con. Mijn dank.

We zijn dus met z'n allen weer gigantisch de lul en kunnen bijna allemaal extra dokken en sommigen iets minder dan de meesten.

Los van het feit dat de warmtepomp voor nieuwe huizen een leuk systeem is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vanuitgaande dat je een 15 jaar oude ketel vervangt met overeenkomstig

radiatoren/leidingsyteem.

 

Maar goed, als je een cv-ketel gaat vervangen dan zal je ook je leidingnet

en radiatoren moeten vervangen. Lucht-water heeft een relatief laag

haalbare watertemperatuur die zelfs niet past in een LTV systeem van 10

jaar terug. Dat wordt een hele investering.

 

Je hele huis voorzien van vloerverwaming gaat ook niet lukken, je zal dat

aan moeten vullen met wandverwarming en dat is vaak niet mogelijk,

neem de gang/hal, die heeft te weinig wandoppervlak ivm de deuren in

deze verkeersruimte. Of een (bij)keuken waar veel oppervlak verloren gaat

aan kasten en apparaten.

 

Dus dat gaat hem niet worden. Dan is lucht-lucht beter betaalbaar en kan

warmte-dekkend zijn. Je kunt dan voor de kritische ruimten

(woonkamer/slaapkamer) een topmerk nemen en de bijruimten een

B-product die wat meer geluid produceert en dus minder kost. 

 

Ik vraag me wel af wat de verplichtingen worden in het buitengebied

(waar ik woon), er is sowieso geen aardgas en een distributie-net

gaan ze echt niet aanleggen. Daarnaast gaat het om aardgas en niet

om propaan. Maar dat is wéér een andere discussie.

 

Ik denk dat de regering goed doet om hun keutel in te trekken totdat

er een goed alternatief is, we hebben tenslotte aardgas zat. Zeker als

we stoppen met exporteren.

 

Voor mij biedt een warmtepomp in ieder geval geen oplossing, ik heb

hem puur aangeschaft om te koelen en later ben ik het gaan inzetten

om sochtends even een half uurtje op te warmen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook het gevoel wat ik erover heb. Behalve dat deze regering naar mijn verwachting de keutel niet zal gaan intrekken want dit gaat ze gigantisch veel extra geld opleveren en de industrie waar ze aan de leiband lopen ook. Ze weten bliksems goed dat dit plan van iedereen aan de warmtepomp absoluut niet te verwezenlijken is maar het is een lekkere nieuwe geldplukpot.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zie meer problemen ontstaan bij ons elektriciteit- netwerk.

En auto accu's opladen en warmtepompen massaal voeden, tja, dat komen de kabels rokend uit de grond omhoog zetten.

Nog afgezien van het feit dat er niet genoeg centrales zijn om die energie op te wekken.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ceesv, dat laatste is makkelijk op te lossen door een moderne kerncentrale te plaatsen volgens de laatste technologie.

De powerwall's zijn inmiddels ook aardig betaalbaar aan het worden, dus in principe kunnen we al van het gas af, mits de overheid het eea gaat stimuleren.

Maar ja, op alle producten waar de regering subsidie op geeft, zie je de prijzen stijgen zodat uiteindelijk de subsidie naar de fabrikant gaat of naar de installateurs.

Vergelijk de prijzen met de warmtepompen maar eens met de prijzen van omringende landen.. Nederland is schrikbarend duur!

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kortom, ook daar valt weer gigantisch veel te verdienen door industrie en regering want de burger zal het uiteindelijk allemaal moeten gaan betalen, deels direct, deels via de belastingen.

De nieuwe pompen, kabels en de centrales.

Hier is m.i. geen enkele twijfel over mogelijk

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tel daarbij op dat de burger niets te vertellen heeft over haar energiegebruik, in die zin dat een bewoner/huiseigenaar niet mag besluiten geheel af te zien van de nutsvoorzieningen als water, gas en elektra.

 

Woningwet:

5.3 Gas
Op grond van het Bouwbesluit moet een gasvoorziening voor een nieuwbouwwoning voldoen aan NEN 1078. Voor een bestaande
woning is dat de NEN 8078.

 

5.4 Drinkwater
Op grond van het Bouwbesluit moet een drinkwatervoorziening voldoen aan NEN 1006.
Hierna volgen enkele voorbeelden van bepalingen die voor kleinverbruikers van belang kunnen zijn.
Een drinkwatervoorziening is verplicht in vrijwel alle gebouwen.
• Een warmwatervoorziening is alleen verplicht bij nieuwbouw, en dan alleen voor de levering van warm water in badruimten van woningen, gevangenissen, zorggebouwen waar patiënten overnachten, en binnenzwembaden.

 

Mocht je dit pertinent weigeren, dan heeft de overheid het volgende bedacht:

 

Woningwet:
III. Bijzondere verplichtingen
Artikel 13
Burgemeester en wethouders kunnen, indien dit naar hun oordeel noodzakelijk is, degene die als eigenaar van een gebouw, bouwwerk, niet zijnde een gebouw, of standplaats, dan wel uit anderen hoofde bevoegd is tot het daaraan treffen van voorzieningen, verplichten tot het binnen een door hen te bepalen termijn treffen van zodanige voorzieningen, dat de staat van dat gebouw, dat bouwwerk of die standplaats nadien komt te liggen op een niveau dat hoger is dan het niveau dat overeenkomt met de voorschriften, bedoeld in artikel 1b, tweede lid, onderdeel a, b, respectievelijk c, zonder dat deze hoger komt te liggen dan het niveau dat overeenkomt met de voorschriften, bedoeld in artikel 1b, eerste lid, onderdeel a, b, respectievelijk c.

Artikel 13a
Indien niet wordt voldaan aan artikel 12, eerste lid, kunnen burgemeester en wethouders, tenzij toepassing is gegeven aan het tweede lid van dat artikel, degene die als eigenaar van een bouwwerk of standplaats dan wel uit anderen hoofde bevoegd is tot het treffen van voorzieningen daaraan, verplichten tot het binnen een door hen te bepalen termijn treffen van zodanige door hen daarbij aan te geven voorzieningen, dat nadien wordt voldaan aan artikel 12, eerste lid.

 

Voor wbt elektriciteit heb ik geen artikel kunnen vinden, maar dit zal waarschijnlijk ook wettelijk verplicht zijn.

Let wel op, alleen de aansluiting moet aanwezig zijn, afnemen is niet verplicht bij wet.

...maar de kosten voor vastrecht blijven ook al maak je er als huiseigenaar/bewoner geen gebruik van, dus een zelfvoorzienende woning is dus bij wet verboden en kunnen gemeenten en overheid vragen wat ze willen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja NULL co2 gas/olie stook wordt uit den boze.

Stroom is co2 loos.

De opwekking van stroom vergeten ze (bruim)kool centrales hout

centrales Ohja atoom helemaal geen co2 maar levens gevaarlijk afval voor duizende jaren.

Stroom kost 7cnt/kwh net zo duur als gas/kwh enkel dat

wij 23cnt voor de stroom betalen.

Ooit zal een bom barsten dan zit iedereen met de investering voor een warmte pomp.

Als opmerking bovenstaande posting de aansluiting kan verplicht zijn maar het gebruik niet.

De nieuwbouw woning project waar ik bij was had GEEN gas aansluiting enkel stroom en water

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei minplus:

 

Duidelijk, Con. Mijn dank.

We zijn dus met z'n allen weer gigantisch de lul en kunnen bijna allemaal extra dokken en sommigen iets minder dan de meesten.

Los van het feit dat de warmtepomp voor nieuwe huizen een leuk systeem is.

Het is geen druppel maar een molecuul water op een gloeiende plaat.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ze gas willen ontmoedigen omdat we zelf(eu) geen gas meer heeft of te weinig en afhankelijk zijn. 

met olie zijn we ook afhankelijk maar komt meer voor in meer landen. 

ik maak me daar niet druk om vloeibare png wordt al verscheept met de huidige cop's en energie prijzen is de terug verdien tijd erg lang zeker bij een warmte pomp cv. 

een lucht lucht warmte pomp is te overwegen bij kleine woning of als bijverwarming met de mogelijkheid om te koelen en die prijzen zijn aanvaardbaar om te investeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei ceesv:

Ik zie meer problemen ontstaan bij ons elektriciteit- netwerk.

En auto accu's opladen en warmtepompen massaal voeden, tja, dat komen de kabels rokend uit de grond omhoog zetten.

Nog afgezien van het feit dat er niet genoeg centrales zijn om die energie op te wekken.

 

 

100% mee eens, hier wringt nml een gigantische schoen, het hele elektriciteit net van centrale tot voordeur moet enorm uitgebreid worden, als de luchtballonen van nu werkelijkheid zouden moeten worden het elektriciteit verbruik  gaat met deze plannen enorm toenemen waar de infrastructuur totaal niet op berekend is, buiten het feit waar we die behoefte vandaan halen.

 

Afstappen van aardgas in zo'n tempo is enorm dom, en nutteloos, buiten Groningen is er ruim voldoende aardgas beschikbaar ( in de Noordzee) om het nog een hele tijd te rekken, want voor bestaande oudere huizen is overschakelen naar gasvrij gewoon geen optie, voor nieuwbouw is dat anders daar kan je rekening houden bij de bouw met gas loos.

Tevens is gas een enorm schone brandstof, wil je de doelen halen zou je hier toch zeker gebruik van moeten maken.

Tevens los je de aardbevingen in Groningen niet zomaar op, die zullen er ook zonder gaswinning voorlopig nog jaren zijn.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook een beetje met de situatie waarin een warmtepomp niet echt een passende oplossing is: vrijstaand huis, 1927, enigszins geïsoleerd. Gebruik voornamelijk LTV, op de begane grond (ca 120m²) overal vloerverwarming (behalve meterkast), op de verdieping: vloerverwarming in de badkamer, overige kamers overgedimensioneerde convectoren. Nog wat energie sparende maatregelen zoals zonneboiler 110 liter die de indirect gestookte warmwaterboiler een stuk minder gas doet verstoken, 16 zonnepanelen, zelfgebouwde WTW voor het douchewater. Heb ook weersafhankelijke regeling.

 

Ik was wel een lucht-water warmtepomp aan het overwegen, maar de prijzen in Nederland zijn gewoon te hoog, zeker in vergelijking met andere landen. Put slaan voor water-water is niet rendabel. HR ketel is inmiddels bijna 20 jaar oud (Atag Blauwe Engel, 30kw) dus zodra deze niet goedkoop meer te repareren is lijkt de beste optie vervangen of c.v. op houtvergasser i.c.m. flink buffervat van een paar duizend liter. Op dit moment goedkoper dan zwaar isoleren en warmtepomp.

 

Nu meen ik mij te herinneren dat CV-ketels ook in de ban dreigen te raken, dus misschien binnenkort toch maar de ketel vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei SimonLeBon:

Ik was wel een lucht-water warmtepomp aan het overwegen, maar de prijzen in Nederland zijn gewoon te hoog, zeker in vergelijking met andere landen.

 

Nu meen ik mij te herinneren dat CV-ketels ook in de ban dreigen te raken, dus misschien binnenkort toch maar de ketel vervangen.

Ik begrijp werkelijk niet waarom de prijzen zo achterlijk hoog zijn in Nederland.

Vandaag krijg ik, als alles goed gaat, wat prijzen van importeurs en andere leveranciers dus zal hopelijk inzage krijgen waarom dit zo is.

...al kan ik het al raden, want op websites van aasgiere... ehm, goudzoe.... eh sjips.. ik bedoel installateurs en winkels worden al mooie verhaaltjes gehouden over subsidies en dergelijke en heb je bij wijze van spreken de investering al terugverdiend nog voordat alles en wel draait.

Over prijsafspraken gesproken: Alle prijzen van installateurs komen behoorlijk overeen.

 

Nu ik mij de laatste weken intensief heb beziggehouden met dit onderwerp, is mijn vermoeden juist. De subsidie gaat rechtstreeks naar fabrikanten, winkeliers en installateurs.

Begrijpelijk en ik gun iedereen een goede boterham, maar dit gaat ten koste van de belastingbetaler. Ook hier viert hebzucht weer hoogtij.

 

CV ketels blijven nog wel een tijdje.. zeker 5 -10 jaar.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...