Ga naar inhoud


de Warmtepomp als vervanging?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


Het raam kan ik sluiten ;)  Maar ik begrijp je opmerking..

In de kelder is het vrijwel altijd een graad of 14. Zowel in de winter als in de zomer en ik zat te denken om met hele strenge vorst deze warmte inderdaad te gaan gebruiken om het rendement te verhogen.

Bij -10 is bij veel units het rendement namelijk gehalveerd. Ik kan het wellicht proberen en als het niet veel uitmaakt of er zijn teveel nadelen, dan kan ik de unit een meter opschuiven.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Slecht idee, ten eerste zal die kelder gestaag afkoelen, verder zal je condens problemen gaan krijgen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, condens is geen goede reactie..

Dan toch maar gewoon in de open lucht en misschien zo geplaatst dat er vorstvrije lucht aangezogen kan worden.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ceesv:

Slecht idee, ten eerste zal die kelder gestaag afkoelen, verder zal je condens problemen gaan krijgen.

Inderdaad, volslagen onzin, er wordt maar wat gebraakt.

Blijkbaar zijn er maar weinigen die weten hoeveel lucht

een buiten-unit verstouwd, je hebt het dan over duizenden

kubieke meter per uur. Deel dit door je inhoud van jouw

kelder hierop en je weet na hoeveel seconden de kelder

onder het vriespunt komt bij -10, immers de lucht moet ergens

vandaan komen.

 

Stel 2000 m3/h is 0,56m3/s. Een kelder van 4 x 3 x 2 = 24m3

24 / 0,56 = 42 seconden.

 

Dus praat geen poep.

 

Voorts heeft een buitenunit alleen de condensor als drukverlies

hij heeft immers een vrije aanzuig en uitblaas (los van de in- en

uittrede verliezen), als je daar kanalen gaat aanbrengen zal

de capaciteit van de unit in elkaar storten.

 

Dus ga geen uitspraken gokken...

  • Bedankt 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de buiten unit niet in een gesloten  ruimte doen dat gaat niet werken. 

de boven genoemde berekening is wel erg kort door de bocht je kan rekening houden met temperatuur grond en isolatie waarde kelder muren en vloer. 

door dat te berekenen kom je tot een balans. 

mijn gevoel zegt dat die belans niet gunstig is. 

door verlaging temperatuur in kelder zakt het dowpunt waardoor zoals al aangehaald vocht ontstaat. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat je de bijdrage die je geplaatst hebt nog eens nauwkeurig moet lezen.

Een dubbele ontkenning in een zin is erg verwarrend.

 

En verder, wat Con zegt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik waarschuw zet buiten unit niet in gesloten ruimte. 

Maar het zou best kunnen zijn als aan voorwaardes is voldaan het toch zou kunnen werken als ruimte groot genoeg is de muren en vloer de warmte van de grond goed doorlaat enz

Het zou niet de eerste keer zijn dat een gek idee in de praktijk toch werkt. 

nu weer dubbel nee kijk uit bij die experimenten. 

bij diepe temperatuur buiten is temperatuur grond hoger wat voordeel kan geven. 

rekenen rekenen en je kan iets voorspellen bij voldoende gegevens.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben hier geen traditionele airconditioning maar chilling. Het is te vergelijken met stadsverwarming maar dan voor koele lucht. Je hoort er niets van en is zeer aangenaam. We zijn aangesloten op een chilling-plant. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Water, gezien de eigenschappen, is een goede keuze.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

vloeibare koelvloeistof is een slechte keuze, vermindert de capaciteit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...