Ga naar inhoud


Vraag over Windws Defender en Windows Backup


Jürgen

Aanbevolen berichten

Een goede kennis van mij heeft een  nieuwe laptop met Windows 10 Pro besteld maar heeft zoals ook bij zijn oude defecte Windows laptop nooit bij stilgestaan om daar regelmatig een (Image) backup van te maken en een Virus Scanner te installieren.

Ik will hem daar enigszins weg in wijzen want het is weliswaar een hele slimme jongen op financieel gebied maar absoluut niet handig in het gebruik van een laptop.

Ikzelf kan daar ook niet al teveel in helpen want ik gebruik nu alweer enkele jaren Apple apparatuur maar kan hem wel erin begeleiden.

Even 2 vragen..

 

Is de in Windows 10 Pro standaard geïnstalleerde optie Defender afdoende om de laptop goed te beschermen?

 

Heeft Windows 10 Pro standaard een goede Backup optie om bij calamiteiten de bestanden en eventueel het systeem te restoren?

 

Zo niet, welke (betaalde) software is hiervoor dan het meest geschikt en dan m.n. gebruikersvriendelijke software?

 

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

in windows 10 zit tegenwoordig file history. Hiermee kan je files aangeven welke worden opgeslagen op een externe disk. Klik in het start menu backup en je vindt er alle info over. Ik heb overal alleen de windows defender draaien. Met wat gezond verstand is dat voldoende mijns inziens.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nu twee jaar met enkel de defender van windows 10 pro gewerkt

nul problemo (zei the Terminator Arnold Schwarzenegger)

 

momenteel heb ik xs4all en die heeft echt extra's

zoals de mij bekende F-secure en malware filter (je bent virtueel achter een veilige server van xs4all op internet)

dat zat echter in het internet pakket van hun en heb ik zoals geschreven 2 jaar niet en was toch veilig

 

ter lering ende vermaak: f-secure gebruikt de defender

ter lering ende vermaak: de backup is een draak van windows zelf, daar is AOMEI veel prettiger

 

vind ik

aangepast door Tonskidutch

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt goed en 'met wat gezond verstand' bedoel jij (Wiz) natuurlijk het afblijven van o.a. dubieuze Internetsites.

 

Toch nog een nabrander, bestaat er in Windows 10 ook iets om de gehele interne HDD te versleutelen net zoals bij Apple de optie FileVault?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alles wilt versleutelen gebruik je gewoon bitlocker, zit in windows.

Klik op het windows raampje links onderin en typ bitlocker je ziet het dan gelijk verschijen en je kan er ook gelijk mee werken.

 

BitLocker is de gratis ingebouwde encryptietool van Windows 10. Hiermee kun je volledige schijven versleutelen. Bovendien biedt het programma bescherming tegen onbevoegde veranderingen in je besturingssysteem, zoals bijvoorbeeld malware op firmware niveau.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Tonskidutch:

....en wie wil dat spul van jou privé pc laptop lezen?

 

 

Je kunt je laptop wel enigszins tegen ongeoorloofd gebruik beschermen door een sterk wachtwoord te gebruiken maar als men de interne HDD met b.v. financiële gegevens uit de laptop haalt zijn de gegevens niet meer beschermd en dan helpt het encryptie van de HDD wel...

Ik gebruik dit op mijn MacBook Pro al jaren.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bitlocker zit in windows 10 en is te gebruiken vanaf een pro of hogere versie. Dus dat is geen enkel probleem Jurgen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vergeten Secure Boot aan te zetten, hackers hebben inmiddels de weg daarheen gevonden.

 

Op de Bluehat Security-conferentie, die deze week in Redmond (Washington, VS) plaatsvond, heeft beveiligingsfirma Eset de ontdekking van de zogenaamde Lojax-spyware wereldkundig gemaakt. Het gaat om een rootkit die zich vestigt zich in de bios van getroffen apparaten, en daardoor zaken als een systeemreset en een nieuwe harde schijf kan overleven.

 

Meer is te lezen op HardwareInfo

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit een image gemaakt van de systeem software. Mijn data synchroniseer ik met de NAS.
Ik ga er vanuit dat ik bij een calamiteit beter W10 er beter opnieuw op kan zetten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Psychosammie:

Ik heb nog nooit een image gemaakt van de systeem software. Ik ga er vanuit dat ik bij een calamiteit beter W10 er beter opnieuw op kan zetten.

Ik moet er niet aan denken. 65 geinstalleerde programma's opnieuw installeren en settings opnieuw instellen.

Teruggrijpen op een image heeft mij al heel wat ellende en tijd bespaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...