Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds 2 weken kan ik via de zendmast van Hoogersmilde de nieuwe HD uitzendingen ontvangen, streamen van NPO kan net zoals de FTA UHD zenders via de VU+ app -> VLC app -> Chromecast op mijn 4K tv (zie andere topics van mij). Met de gecodeerde kanalen kan je niks meer mee aangezien KPN geen CI+ modules levert. Overigens lukt het kijken van gecodeerde HEVC kanalen sowieso niet op een tuner zonder HEVC.

In eerste instantie viel mij het HD beeld erg tegen, maar kennelijk hebben ze nogal wat aan het beeld gesleuteld waarmee ik het nu een prima beeld vind! Ik gebruik deze tuner nu om series op te nemen en te kopiëren naar een USB stick te bekijken op mijn 4K TV. Ik kan je zeggen: het werkt perfect!

Dat sleutelen van de NPO zenders heeft tot gevolg heeft dat ik ineens veel meer storingen (glitches) heb gekregen. Dit is even een uitdaging, want de tuner kan het signaal gemakkelijk aan aangezien de UHD zenders het perfect doen.

Dus ik probeer mijn beeld goed en stabiel te krijgen en ben er achter gekomen dat je niet simpelweg de zenders automatisch moet zoeken maar met name de Guard interval met de hand moet aanpassen. Op zich is het niet zo veel werk om verschillende waarden te proberen aangezien je kan kiezen om 1 transponder te zoeken, uiteindelijk heb je ook maar 1 transponder want de rest is waardeloos voor alle ontvangers behalve die van KPN met ingebouwde smartcard.

Mijn huidige waarden zijn:

NIM: B
Type: Terrestrisch
Systeem: DVG-T2
Frequentie: 786000000
Inversie: Aan
Bandbreedte: 8 MHz
Code rate LP: 1/2
Code rate HP: 1/2
Constellatie: QPSK
Transmissie modus: 32k
Wacht interval: 1/8 (stond na gewoon zoeken op auto)
Hiërarchie info: 4 (stond na gewoon zoeken op auto)
PLP ID: 0

Misschien kan iemand me nog iets meer vertellen over de laatste 4 waarden: de Guard Interval, de Hierarchical Transmission en de Physical Layer Pipe?

Ik hoop dat ik hiermee gebruikers die geen zin hebben om de huidige tuner te ruilen voor een 4K model enkel om NPO te kunnen blijven ontvangen via DVB-T2.

Life is bitter.

• Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst: (aangepast)
38 minuten geleden zei Tonskidutch:

ik mis iets in je verhaal,

met welk toestel neem je op? en kan dat in elke DVB-T2 constellatie?

met welke media player speel je op jouw DUO2 af?

Excuus.

Met de VU+ DUO2 met DVB-T2 tuner.

Voor zover ik weet kan elke DVB-T2 tuner in een VU+ dit.

Afspelen doe ik door de USB stick met de gekopieerde TS bestanden in mijn Humax Pure Vision te steken, en volgens mij kan elke tv met HEVC dit.

aangepast door Giant2000

Life is bitter.

50 minuten geleden zei Tonskidutch:

neen niet qua HEVC h.265 dat bepaald de chip van broadcom

Aha, ok. De DUO2 kan het dus wel. Live kijken kan streaming (alleen maar FTA kanalen) zoals ook de UHD zenders. Opnemen van UHD geeft problemen na ca. 10 minuten, ik weet niet waarom, misschien is er toch een buffervorming nodig. De DVB-T2 zenders van NPO hebben niet zoveel bandbreedte nodig en nemen prima op, je moet ze alleen nog even op een ander medium afspelen, een pc of tablet met VLC werkt ook goed, maar mooiste is op een 4K tv met een USB stick (Chromecast/Apple TV werkt niet voor opnames)

aangepast door Giant2000

Life is bitter.

@Giant2000 en @ Tonskidutch

Mag ik jullie als kenners een paar vragen stellen? 

Ik overweeg namelijk de aanschaf van de nieuwe VU+ Duo 4+ als die dadelijk uitkomt. (Na advies van Tonskidutch maanden geleden.) 

Kan je via een VU Duo één zenderlijst maken met NPO 1/2/3 Tv Drenthe, TV Oost op 1 t/m 5 via DVB-T2  en daarna b.v. De Duitse zenders via DVB-S2 vanaf nummer 6?

Dus DVB-T2 en DVB-S2 in één zenderlijst?  

Gaat dat goed met zappen?  

Wordt een smartcard van Canal Digitaal maandelijks automatisch geüpdatet? 

(nu heb ik nog een abbo, mogelijk in de toekomst niet meer..) 

Werkt een Aston 1.07 module of moet de smartcard in een ander slot/moduul? 

Zijn er veel beren op de weg? Ik herinner mij nog dat Sverige een week lang vrijwel continu bezig geweest is om alles draaiend te krijgen. 

Ik ben een complete newbie op VU-vlak, dus sorry voor de mogelijk domme vragen, die waarschijnlijk al vaker zijn gesteld.....

Alle tips zijn welkom. 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

14 uur geleden zei Noordzee:

@Giant2000 en @ Tonskidutch

Mag ik jullie als kenners een paar vragen stellen? 

Ik overweeg namelijk de aanschaf van de nieuwe VU+ Duo 4+ als die dadelijk uitkomt. (Na advies van Tonskidutch maanden geleden.) 

Kan je via een VU Duo één zenderlijst maken met NPO 1/2/3 Tv Drenthe, TV Oost op 1 t/m 5 via DVB-T2  en daarna b.v. De Duitse zenders via DVB-S2 vanaf nummer 6?

Dus DVB-T2 en DVB-S2 in één zenderlijst?  

Gaat dat goed met zappen?  

Wordt een smartcard van Canal Digitaal maandelijks automatisch geüpdatet? 

(nu heb ik nog een abbo, mogelijk in de toekomst niet meer..) 

Werkt een Aston 1.07 module of moet de smartcard in een ander slot/moduul? 

Zijn er veel beren op de weg? Ik herinner mij nog dat Sverige een week lang vrijwel continu bezig geweest is om alles draaiend te krijgen. 

Ik ben een complete newbie op VU-vlak, dus sorry voor de mogelijk domme vragen, die waarschijnlijk al vaker zijn gesteld.....

Alle tips zijn welkom. 

Je kan ook een Zero 4K overwegen, daar kan je 2 tuners in kwijt. Maar voor alleen DVB-T2 is een VU+ wel een beetje heel veel luxe die je niet gebruikt. I.c.m. satelliet is het een geweldige machine.

Je kan de zenderlijst volledig naar eigen hand zetten, DVB-T2 DVB-T DVB-S, verschillende posities en transponder door elkaar. Je kan zelfs meerdere lijsten maken (al vind ik dat niet zo handig).

Wat bedoel je met maandelijks geüpdatet? Je neemt een abonnement van 2 jaar (is het voordeligst) en die wordt stilzwijgend verlengd. De kaart blijft gewoon geldig tot je abonnement is stopgezet. Wijzigingen gaan via een running loop of hoe dat maar heet, elke 10 of 20 minuten wordt deze ververst volgens mij, maar je kan hem ook met de hand verversen via Mijn Canal Digitaal.

In de DUO2 zijn mogelijkheden voor 2 CI modules en 2 smartcards die je zelf met software kan installeren.

Beren? Voor Canal Digitaal? Bij mij was dat CI+ module erin drukken en klaar.

Domme vragen bestaan niet.

Graag gedaan.

aangepast door Giant2000

Life is bitter.

Geplaatst:
16 minuten geleden zei Giant2000:

Je kan ook een Zero 4K overwegen, daar kan je 2 tuners in kwijt. Maar voor alleen DVB-T2 is een VU+ wel een beetje heel veel luxe die je niet gebruikt. I.c.m. satelliet is het een geweldige machine.

Je bent abuis. In de Vu+ Zero 4K zit maar 1 tuner.

Geplaatst:

Dankjewel @Giant2000 voor de uitgebreide uitleg. Ik overweeg trouwens een combi ontvangst DVB-T2 en DVB-S2.

Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 

Geplaatst:
4 minuten geleden zei Noordzee:

Dankjewel @Giant2000 voor de uitgebreide uitleg. Ik overweeg trouwens een combi ontvangst DVB-T2 en DVB-S2.

Binnen 1 apparaat dan is de Solo 4K wel een mooie denk ik. In elk geval ben ik daar druk voor aan het sparen.

Life is bitter.

7 uur geleden zei Giant2000:

Binnen 1 apparaat dan is de Solo 4K wel een mooie denk ik. In elk geval ben ik daar druk voor aan het sparen.

Volgens https://wiki.vuplus-support.org/index.php?title=Vu%2B_STB_Vergleichstabelle 

heeft de Solo 4K ruimte voor één tuner, als ik het allemaal probeer te begrijpen. 

Ik wil dus een DVB-S2X tuner en een DVB-T2 tuner met HEVC H.265 on board. Vanwege deze reden wacht ik op de DUO 4K.  

Deze ontvanger zou eind dit jaar uitkomen.  

aangepast door Noordzee

• Moderator
Geplaatst:

Heeft de huidige Solo 4k niet standaard een DVB-S2x tuner en een uitbreidings-- slot?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Inderdaad ceesv, om precies te zijn een DVB S2-tuner en een uitbreidingsslot. Dat heb ik net ergens terug kunnen vinden. 

Maar in een ander topic hier blijkt dat de Solo 4K geen DVB S2X aankan, en die mogelijkheid wil ik wel hebben. 

aangepast door Noordzee

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...