Djarieb Geplaatst: 22 oktober 2018 Geplaatst: 22 oktober 2018 Hallo alle. Mijn naam is Arie en ik woon in balatonföldvär Hongarije. Ik heb een klein probleempje met me schotel in zoverre dat ik er gek van wordt en in staat ben dat ding van de muur te trekken en weg te gooien.. Even de details. Ik heb een abo bij cd met een origineel m7 kastje Maar op de foto's ben ik bezig met een andere. Ik heb een triax schotel van 72 cm breed en 80 cm hoog. Voorheen heb ik in Oostenrijk gewoond en een duo lnb van inverto en de schotel meegenomen hier naar toe. Schotel aan de muur geboord afgesteld met zo'n satfinder( pieper) ertussen en perfect beeld op beide astra's Toen wilde ik een tv extra dus moest ik een andere lnb hebben met meerdere uitgangen... omdat ik in de toekomst ook nog een tv wil op de slaapkamer bestelde ik een inverto quad 4° monoblock 23 mm voor 80 cm dish Deze erop geklikt toen kreeg ik minder signaal van 23.5 Af en toe deden sommige zenders het niet en soms weer wel. Kwestie van afstellen zou je zeggen. Dus ik naar de schotel toe pieper ertussen beetje wiebelen en dat doe ik dus nu al 2 dagen.... totaal geen signaal meer van 23.5 Maakt niet wat ik ook doe... alle forums en websites afgestruind alles geprobeerd maar niks lukt. Diseqc omgedraaid.... lnb linker kant lnb rechterkant. 19.2 vindt ik ieder keer zonder problemen. Ook als ik de lnb op de linker arm heb diseqc 23.5 a 19.2 op b Dan zou je denken ok nu heb ik signaal op 19.2 dan zou je de schotel 1 graad moeten laten zakken en tadaa.... Dus niet Ik kom er gewoon niet uit...
D-box Geplaatst: 22 oktober 2018 Geplaatst: 22 oktober 2018 (aangepast) Hoi Djarieb, Welkom op dit board. Op de foto staat de modulatie verkeerd, dit moet DVB-S2 zijn. N.B. 11798 H zit ook op de 23,5E (maar die is voor occasional feeds) en die heeft een symb van 29500. Ik denk echter dat je die foto maakte toen je op de 19,2E zat. 22 oktober 2018 aangepast door D-box Aanvulling ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.
Sprietje Geplaatst: 22 oktober 2018 Geplaatst: 22 oktober 2018 (aangepast) Beste Djarieb Welkom op dit forum OK, de schotel is duidelijk, het is een Triax 78. Het monoblock is me niet duidelijk. Zou je het typenummer even op kunnen geven. Dit staat aan de achterzijde op het monoblock, anders op het doosje waar hij in zat. Verder zie ik dat je in het menu hebt aangegeven "Single LNB". Dat is niet goed, het moet een duo-lnb of monoblock zijn. Het pijpje van de Astra 23,5-lnb moet in de klem staan en de vrijhangende lnb van de Astra 19,2 moet lager staan. De schotel moet op de Astra 23,5 uitgericht worden. Het monoblock of duo-lnb moet in Balatonföldvär 5° schuin staan, zie bijgevoegde hoek. 22 oktober 2018 aangepast door Sprietje
Djarieb Geplaatst: 23 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2018 Op 22-10-2018 om 15:38 zei D-box: Hoi Djarieb, Welkom op dit board. Op de foto staat de modulatie verkeerd, dit moet DVB-S2 zijn. N.B. 11798 H zit ook op de 23,5E (maar die is voor occasional feeds) en die heeft een symb van 29500. Ik denk echter dat je die foto maakte toen je op de 19,2E zat. Ik had 2 foto's gemaakt. Maar vanwege het uploadlimiet maar 1 gedaan. De andere foto staat duidelijk dat de schotel op 19.2 staat gericht... ik zal dat dvbs2 is even uit proberen
Sprietje Geplaatst: 23 oktober 2018 Geplaatst: 23 oktober 2018 Beste Djarieb De IDLB-QUDM23-HHD40-8PP is niet op de site van Inverto te vinden maar dat komt wel vaker voor dat bepaalde types die slechts voor bepaalde landen bedoeld zijn niet op hun site staat. Het is inderdaad een 4° monoblock bedoeld voor de ontvangst van de Eutelsat 9 oost samen met de Hotbird 13 oost bestemd voor Hongarije en kost daar €35,46. De koppen staan 54-55mm uit elkaar. Ik heb uitgerekend dat in Balatonföldvär de signalen voor de Astra 19,2 en 23,5 op een Triax 78 schotel 45mm van elkaar vallen. De koppen van de lnb staan dus 10mm te ver uit elkaar en dat verklaart ook dat je een stuk minder signaal hebt op de Astra 23,5 waarbij het beeld gaat blokken en soms weg valt. Een afwijking van 10mm is veel te veel en dit monoblock is dan ook ongeschikt voor die Triax 78. Omdat het een monoblock is een geen duo-lnb, staan ook de antennes in het monoblock nog een 7,5° verkeerd. Duo-lnb's en monoblocken worden gemaakt voor 60- en 80cm schotels en 70cm (Triax 78) zit daar net tussen in. Nu zou ik in Nederland adviseren een duo-lnb voor een 60cm-schotel te nemen, maar in Hongarije vallen de signalen van de Astra 1 en 3 verder uit elkaar dan in Nederland en dan is een duo-lnb voor een 60cm-schotel minder aantrekkelijk. Nu bestaan er wel monoblocken die passen, maar die hebben maar 1 aansluiting en jij wilt er 3 of 4 hebben De enigste oplossing voor die Triax 78 is om toch een duo-lnb te nemen voor een 60cm-schotel. De afwijking is dan maar 7mm maar het is veel beter dat de signalen wat verder uit elkaar vallen dan de afstand van de twee koppen dan dichterbij. Bovendien staan ook de antennes dan in de juiste stand. Het beste wat ik je dus kan aanbevelen is deze:http://www.inverto.tv/lnb/94/quad-monoblock-23mm-lnb-430-for-60cm-dish 1
a33 Geplaatst: 23 oktober 2018 Geplaatst: 23 oktober 2018 Op 22-10-2018 om 14:18 zei Djarieb: ... in zoverre dat ik er gek van wordt en in staat ben dat ding van de muur te trekken en weg te gooien.. Je kunt, in plaats van een andere LNB, natuurlijk ook een grotere schotel nemen bij deze nieuwe LNB. De inwendige antenneskew klopt dan natuurlijk niet precies voor de Astra's, maar de feedhoornafstand is wel beter dan nu. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 23 oktober 2018 Geplaatst: 23 oktober 2018 Ja dat is ook een oplossing maar die wil ik niet opdringen. Het huidige monoblock kan waarschijnlijk omgeruild worden.
Djarieb Geplaatst: 24 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2018 13 uur geleden zei Sprietje: Beste Djarieb De IDLB-QUDM23-HHD40-8PP is niet op de site van Inverto te vinden maar dat komt wel vaker voor dat bepaalde types die slechts voor bepaalde landen bedoeld zijn niet op hun site staat. Het is inderdaad een 4° monoblock bedoeld voor de ontvangst van de Eutelsat 9 oost samen met de Hotbird 13 oost bestemd voor Hongarije en kost daar €35,46. De koppen staan 54-55mm uit elkaar. Ik heb uitgerekend dat in Balatonföldvär de signalen voor de Astra 19,2 en 23,5 op een Triax 78 schotel 45mm van elkaar vallen. De koppen van de lnb staan dus 10mm te ver uit elkaar en dat verklaart ook dat je een stuk minder signaal hebt op de Astra 23,5 waarbij het beeld gaat blokken en soms weg valt. Een afwijking van 10mm is veel te veel en dit monoblock is dan ook ongeschikt voor die Triax 78. Omdat het een monoblock is een geen duo-lnb, staan ook de antennes in het monoblock nog een 7,5° verkeerd. Duo-lnb's en monoblocken worden gemaakt voor 60- en 80cm schotels en 70cm (Triax 78) zit daar net tussen in. Nu zou ik in Nederland adviseren een duo-lnb voor een 60cm-schotel te nemen, maar in Hongarije vallen de signalen van de Astra 1 en 3 verder uit elkaar dan in Nederland en dan is een duo-lnb voor een 60cm-schotel minder aantrekkelijk. Nu bestaan er wel monoblocken die passen, maar die hebben maar 1 aansluiting en jij wilt er 3 of 4 hebben De enigste oplossing voor die Triax 78 is om toch een duo-lnb te nemen voor een 60cm-schotel. De afwijking is dan maar 7mm maar het is veel beter dat de signalen wat verder uit elkaar vallen dan de afstand van de twee koppen dan dichterbij. Bovendien staan ook de antennes dan in de juiste stand. Het beste wat ik je dus kan aanbevelen is deze:http://www.inverto.tv/lnb/94/quad-monoblock-23mm-lnb-430-for-60cm-dish Met deze lnb had ik voor dat ik de quad monteerde goed signaal... nu ook niet meer. 16 uur geleden zei Djarieb: Ik had 2 foto's gemaakt. Maar vanwege het uploadlimiet maar 1 gedaan. De andere foto staat duidelijk dat de schotel op 19.2 staat gericht... ik zal dat dvbs2 is even uit proberen Had het even uitgeprobeerd naar ook hier geen resultaat..
Djarieb Geplaatst: 24 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2018 Het is alsof ik geen signaal uit stuur ofzo. Ik vind alle omliggende satellieten wel... Ook al zou ik dan de verkeerde lnb hebben... Ik zou toch op een gegeven moment die 23.5 moeten kunnen vinden.. Ook al heb ik dan de 19.2 niet. En met de oude lnb zie foto bij reactie sprietje... vindt ik nu ook niks meer... ja de 19.2 is geen probleem. Misschien dat de transponder frequentie verkeerd staat ofzo.
Sprietje Geplaatst: 24 oktober 2018 Geplaatst: 24 oktober 2018 De IDLB-SINM25-DBA43-8PP staat ook niet bij Inverto op de site maar het is een 3° monoblock voor een schotel van 80cm. Hiervan staan de koppen 38mm h.o.h. van elkaar net als van een 4,3° duo-lnb voor een schotel van 60cm. Je kunt zelf wel zien dat de twee pijpjes dichter bij elkaar staan. Dit is dus ook de afstand die ik je adviseer op je Triax 78. Het enige verschil wat over blijft is dat bij dit monoblock de antennes recht staan wat eigenlijk niet optimaal is voor de ontvangt van twee Astra satellieten en de duo-lnb die ik je adviseer voor je Triax 78 de antennes wel schuin staan zoals het hoort. Je moet zelf maar beslissen wat je nu wilt. Wil je de schotel vervangen door een grotere zodat het block wat je gekocht hebt beter past of ga je het block ruilen voor een duo-lnb met 4 aansluitingen voor een schotel van 60cm? Een Triax 78 is in feite groot genoeg om de Astra 23,5 en 19,2 te ontvangen want de signaalsterkte is precies hetzelfde als in Nederland. Anderzijds heeft een grotere schotel wel meer regenreserve maar ik weet niet of je een schotel kunt of wilt plaatsen die een stuk groter is dan de Triax 78 die je nu hebt. Ik hoop wel dat de schotel tijdens de verhuizing geen schade heeft opgelopen en hij vervormt is. Om de Astra 23,5 makkelijk te vinden, kun je het beste de zender Ocko nemen. Die zit op transponder12168H en heeft de specs: DVB-S, QPSK, SR 27500, fec 3/4. Hij zit op positie 237 van de Canal Digitaal zenderlijst.
beeheap Geplaatst: 24 oktober 2018 Geplaatst: 24 oktober 2018 22 minuten geleden zei Sprietje: De IDLB-SINM25-DBA43-8PP staat ook niet bij Inverto op de site maar het is een 3° monoblock voor een schotel van 80cm. Voor zover ik weet, duidt DBA43 op 4,3º en dat is ook te zien op de foto van Djarieb. @Djarieb Welk merk en model decoder heb je?
Djarieb Geplaatst: 24 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2018 Kleine update.... hij doet t!!! Gewoon met het cd kastje de m7... kabel in de pieper en signaal op de 23.5 maar niet op de 19.2 Diseqc omgedraaid...Dus 19.2 op #1 En 23.5 op #2 Op de 19.2 gericht en volle bak signaal op beide astra's. Met de inverto quad. Maar nu komt het... niet op het kastje waar ik het dus al 2 dagen mee heb geprobeerd. Dus daar is gewoon iets verkeerd. En het is niet de dvb-s want dat heb ik natuurlijk wel al even geprobeerd... zie foto voor de actuele standen met tv Gelderland op de achtergrond Ik kan geen andere kanalen inladen van cd... krijg alleen Animax BVN En de regionale bv omroep Zeeland enz 4 minuten geleden zei beeheap: Voor zover ik weet, duidt DBA43 op 4,3º en dat is ook te zien op de foto van Djarieb. @Djarieb Welk merk en model decoder heb je? Telestar diginova 10
beeheap Geplaatst: 24 oktober 2018 Geplaatst: 24 oktober 2018 Ik ken deze deco niet maar welke opties zijn er bij LNB-type? Staat daar geen Diseqc bij?
Sprietje Geplaatst: 24 oktober 2018 Geplaatst: 24 oktober 2018 Beste Djarieb Ja, dat bij een monoblock de Astra 19,2 op #1 ziten en de 23,5 op #2 is standaard. Ik had niet verwacht dat je die verkeerd ingesteld had. Tja, en dat jij vindt dat je op beide satellieten volle bak signaal hebt, kan volgens mij niet helemaal waar zijn. Volgens mij staan de lnb's 54mm uit elkaar. Meet maar eens over de 2 pijpjes heen met een schuifmaat of anders een lineaaltje. Trek daar 23mm vanaf (dit is de diameter van de pijpjes) en dan heb je de hart op hart maat. De signalen vallen op een Triax 78 toch echt 45mm uit elkaar daar in Balatonföldvär. Als jij de schotel optimaal op de Astra 23,5 hebt afgesteld, dan zul je merken dat je geen maximaal signaal op de Astra 19,2 hebt. Probeer het maar. Zet je ontvanger maar op de Astra 19,2 en je zult zien dat als je de schotel iets verdraaid, je beter signaal krijgt. Het is wel zo, dat het signaal van de Astra 19,2 sterker is dan van de Astra 23,5 en dat je er tevreden mee bent. Bijgevoegd heb ik de handleiding van de Telestar diginova 10. Vanaf blz. 34 staat beschreven hoe je de lnb's moet instellen. En beste beeheap, het klopt inderdaad dat het getal 43 in de code op 4,3° satellietafstand duidt. Had ik even niet naar gekeken. Telestar-DIGINOVA-10-HD-Bedienungsanleitung-1c6619.pdf
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen