Ga naar inhoud


Beleggen, waarin en wat is jullie ervaring?


Con

Aanbevolen berichten

Al jaren is de rente om en nabij 0,3% (KNAB, nog een van de beste).

Daarnaast "investeer" (lees: betaal mij blauw)  ik in loterijen en  dat

schiet ook niet op.

 

Daarom overweeg ik een relatief klein bedrag te gaan beleggen.

Wie heeft daar ervaring mee en wil dit delen?

 

Graag alleen reacties van ervaringsdeskundigen van de korte termijn.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 minuten geleden zei Con:

Graag alleen reacties van ervaringsdeskundigen van de korte termijn.

 

Waarom dat?

"Beleggen" doe je vooral voor de lange termijn, wat mij betreft, anders noem ik het eerder "speculeren".

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, ik bedoel ervaringen van de afgelopen termijn.

Iemand die ooit 20 jaar terug eens belegd heeft geeft

geen relevante info.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

garantie op  winst kan je nooit krijgen. 

ervaring uit verleden zijn actueel niets waard. 

ja de bank rente dekt de inflatie niet dus je wordt armer. 

blijf koopman en beleg in zaken die je zelf kan inschatten en besturen. 

heb je geen controle kan je alles verliezen. 

op de beurs economen vorrspellen crash bij de banken. 

een tip maak voorlopige belasting aangiftes zodat je teveel moet betalen bij de definitieve aanslag krijg je je geld terug met een mooie rente. 

legaal weet ik  niet

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Financier een startup waar je in gelooft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

een tip maak voorlopige belasting aangiftes zodat je teveel moet betalen bij de definitieve aanslag krijg je je geld terug met een mooie rente.

 

Dat werkte in Nederland inderdaad een aantal jaren geleden zo. De regels zijn inmiddels flink veranderd; als ik het wel heb gaat de rente tegenwoordig pas lopen vanaf juli van het jaar, volgend op het aangiftejaar. Dan hebben veel mensen hun definitieve aanslag allang binnen.

 

Van Belgie weet ik niet, hoe het daar zit. Bedoelde je België met je tip?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Con:

Daarom overweeg ik een relatief klein bedrag te gaan beleggen.

Wie heeft daar ervaring mee en wil dit delen?

 

Graag alleen reacties van ervaringsdeskundigen van de korte termijn.

Wapenindustrie

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En oja,

Resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst.

U kunt u inleg in zijn geheel verliezen en zelfs een schuld over houden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Con:

Al jaren is de rente om en nabij 0,3% (KNAB, nog een van de beste).

Daarnaast "investeer" (lees: betaal mij blauw)  ik in loterijen en  dat

schiet ook niet op.

 

Daarom overweeg ik een relatief klein bedrag te gaan beleggen.

Wie heeft daar ervaring mee en wil dit delen?

 

Graag alleen reacties van ervaringsdeskundigen van de korte termijn.

 

Ik heb nog wel een woninkje te koop voor je in Dubai.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iedere ochtend met kromme tenen gaat kijken naar de 'waarde' van de aandelen die je hebt, en in de stress schiet als ze 0,01 % in waarde gedaald zijn, dan ben je niet geschikt om te gaan beleggen. Je moet kunnen glimlachen bij een waardedaling van 10% in de volle overtuiging dat het straks wel beter gaat, terwijl je een grote kans loopt dat dat niet gebeurd. Kortom, ga beleggen met geld wat je kunt missen als het onverhoopt anders gaat dan je verwacht. Beleg dan in Worldonline of zo...

 

De volgende bovengenoemde tips zijn (op dit moment) het beste:

Beleg in iets waar je verstand van hebt, of beleg in onroerend goed, of kies een startup waar je in gelooft

 

En ja, ik heb ervaring, ik heb een paar jaar wat belegd maar dan vooral breed in diverse fondsen (op advies van een deskundige) waarbij ik de voorwaarde had dat het geen wapenindustrie mocht zijn en geen tabaksindustrie. Maar ik bleef veel teveel volgen welke fondsen het wat minder deden, en bleef mij zorgen maken of ik principieel achter al die bedrijven kon blijven staan, en ben er toen om die reden uitgestapt. Wel met ruim 25% winst in iets meer dan 2 jaar tijd. Was ik er 3 maanden later uitgestapt dan had ik 10-20%  verlies geleden. Maar dat was toeval...

 

T B 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei astro iris:

En de gewone man in de straat heeft geen geld dat hij kan missen (hier in België toch niet)

 

Correct. Maar misschien zijn er toch ook in België wel veel 'gewone' mensen die wat gespaard hebben. In Nederland zijn er nogal wat 'ouderen' die hun leven lang wat gespaard hebben voor hun oude dag. Omdat dat geld nu op spaarrekeningen geen enkel rendement meer geeft wordt er nogal te gemakkelijk gezegd dat ze het dan maar moeten beleggen. Zelfs de NL overheid hint er via de belastingregels (de zogenaamde rendementsheffing voor spaargeld boven de 25.000 euro) op dat je beter kunt beleggen dan sparen, want het 'rendement' waar je hier belasting over betaalt (of je dat rendement nu wel of niet haalt, betalen moet je toch) is op geen enkele spaarrekening haalbaar. 

 

Maar beleggen is voor mensen die wat zekerheid zoeken beslist geen alternatief voor sparen. Als je gaat beleggen moet je zogenaamd durf hebben, risico's durven nemen. Dus moet je alleen gaan beleggen met geld waarvan je geen slapeloze nachten gaat krijgen als je het per ongeluk toch kwijtraakt. 

 

T B

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...